Jeg legger aldri noe over motoren, ikke en gang ved motorvask. Jeg passer derimot på at alle boksene er lukket og at jeg ikke spyler direkte inn i en boks eller for eksempel fordeleren. Har aldri hatt fusking etter motorvask.
I går vasket og polerte jeg bilen. Alltid irriterende å se alle lakkskadene, steinsprang og småbulker. Spoileren blir bare verre og verre, nye blemmer hvert år.

Uansett...
Jeg vasker bilen med Autoglym shampo med balsam eller hva det er for noe og en sånn avrundet svamp uten såpe.

Tidligere på våren har jeg brukt mye avfetting for å få bort den grove skitten fra senvinteren og vårsmeltingen. Etter at jeg vasket lot jeg bilen tørke, eller så blir det mye tull med poleringen.
Jeg burde egentlig ha brukt lakkrens enkelte steder men til det var jeg for lat. Til poleringen brukte jeg bomullskluter som er laget spesielt for polering, ikke sånn tvistgreier. Når jeg polerte påførte jeg Autoglym poleringskrem med sirkelbevegelser uten å legge særlig press på kluten... "wax on". Noen steder hvor det er mye riper eller matt kan man legge mer press på, men man må være forsiktig eller så får man roser. Etter det beveger jeg den samme påføringskluten i parallelle bevegelser på samme området. Nå må det tørke godt før man polerer det bort med en helt ren klut... "wax off". Det er veldig tilfredstillende når den blanke lakke dukker frem, nesten så jeg får lyst til å gjøre det samme til helgen nå.

JEg jobber med ett område av gangen, mest fordi jeg er utålmodig og vil se resultatet med en gang. Det begynte å regne samme kvelden som jeg polerte og vannet rant rett av bilen. MR2en var egentlig ikke særlig slitsom å polere. Kanskje på grunn av det lille arealet på taket som skal behandles i forhold til andre biler. Neste gang skal jeg ta med en tannbørste for å bruke inni kluten for å ta detaljene som for eksempel "TOYOTA"-merkene bak. De var umulige med fingrene.
Jeg er også interressert i å høre hvilke produkter som er best... Sånn dyr Turtle-greier med flott bilde av Jaguar XK8 på ser veldig fancy ut men funker det bedre enn andre???
Det er sikkert ikke den beste måten å gjøre det på, jeg har ikke polert så mye før men det funka for meg uten at det ble riper. Jeg husker første gang jeg polerte Abarth'en min hvor jeg belastet for mye og fikk masse roser i den svarte lakken.
Tror jeg skal gå bort til vinduet nå og kikke på bilen min...
EDIT:
Beklager rare skrivefeil... jeg gidder ikke fjerne Logitech-rattet mitt og må bøye armene over det når jeg skriver.