TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vask polering osv..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #9968  av kake

Sånt rent praktisk, hvordan er det alle vasker bilene sine her inne? Pleier dere å legge noe over motoren slik at ikke vann renner ned eller blir spylt ned rett over motoren...?

Og er det noen som har erfaring med ulike polermidler, bilen jeg skal kjøpe er rød. Sonax Hardwax skal visst være bra har jeg lest.

#9970  av Bjørni

Jeg bruker NAF sin bilpleie pakke, AUTOGYM.

#9972  av tahustvedt

Jeg legger aldri noe over motoren, ikke en gang ved motorvask. Jeg passer derimot på at alle boksene er lukket og at jeg ikke spyler direkte inn i en boks eller for eksempel fordeleren. Har aldri hatt fusking etter motorvask.

I går vasket og polerte jeg bilen. Alltid irriterende å se alle lakkskadene, steinsprang og småbulker. Spoileren blir bare verre og verre, nye blemmer hvert år. :cry: Uansett...

Jeg vasker bilen med Autoglym shampo med balsam eller hva det er for noe og en sånn avrundet svamp uten såpe. :) Tidligere på våren har jeg brukt mye avfetting for å få bort den grove skitten fra senvinteren og vårsmeltingen. Etter at jeg vasket lot jeg bilen tørke, eller så blir det mye tull med poleringen.

Jeg burde egentlig ha brukt lakkrens enkelte steder men til det var jeg for lat. Til poleringen brukte jeg bomullskluter som er laget spesielt for polering, ikke sånn tvistgreier. Når jeg polerte påførte jeg Autoglym poleringskrem med sirkelbevegelser uten å legge særlig press på kluten... "wax on". Noen steder hvor det er mye riper eller matt kan man legge mer press på, men man må være forsiktig eller så får man roser. Etter det beveger jeg den samme påføringskluten i parallelle bevegelser på samme området. Nå må det tørke godt før man polerer det bort med en helt ren klut... "wax off". Det er veldig tilfredstillende når den blanke lakke dukker frem, nesten så jeg får lyst til å gjøre det samme til helgen nå. :) JEg jobber med ett område av gangen, mest fordi jeg er utålmodig og vil se resultatet med en gang. Det begynte å regne samme kvelden som jeg polerte og vannet rant rett av bilen. MR2en var egentlig ikke særlig slitsom å polere. Kanskje på grunn av det lille arealet på taket som skal behandles i forhold til andre biler. Neste gang skal jeg ta med en tannbørste for å bruke inni kluten for å ta detaljene som for eksempel "TOYOTA"-merkene bak. De var umulige med fingrene.

Jeg er også interressert i å høre hvilke produkter som er best... Sånn dyr Turtle-greier med flott bilde av Jaguar XK8 på ser veldig fancy ut men funker det bedre enn andre??? :D

Det er sikkert ikke den beste måten å gjøre det på, jeg har ikke polert så mye før men det funka for meg uten at det ble riper. Jeg husker første gang jeg polerte Abarth'en min hvor jeg belastet for mye og fikk masse roser i den svarte lakken.

Tror jeg skal gå bort til vinduet nå og kikke på bilen min... :oops: :lol:

EDIT:
Beklager rare skrivefeil... jeg gidder ikke fjerne Logitech-rattet mitt og må bøye armene over det når jeg skriver.

#9973  av erling

Trenger ikke legge noe over motoren.

Bruker kun Meguiar's produkter, synes Autoglym sin voks forsvant så fort.

Vasker ALDRI i maskin, og aldri avfetting, kun håndvask med Meguiar's milde bilshampoo. Ny svamp hver gang, spyler grundig før vask. Tørker bilen med vinduspusseskinn rett etter vask, ellers legger det seg støv i vanndråpene. Hvis jeg skal polëre bruker jeg noen ganger "Scratch X" (som fjerner småstriper og fastgrodd drit) før polëring. Bruker en gul Meguiar's(selvfølgelig)-pute til påføring av voks og mikrofiberkluter til Scratch X og "wax off".

#9974  av henningl

jøss.. forsvant fort? ;) min erfaring er at autoglym holder i 4-5 måneder.. man må bare skylle / vaske bilen lettvint et par ganger i mellomtiden for å få frem igjen glansen..

Anbefaler på det varmeste NAF's autoglym-pakke.. får kjøpt den på http://www.naf.no . Polish'en synes jeg ikke er verdt å streve med, men shampoen er genial. 2 korker i en halv bøtte vann, og vask med klissvåt svamp.. funker fett som faen.. Etterpå tørker man bilen med skinn, og har på gloss-protection. Glossen er flytende som vann og bare smøres lett utover all lakk og blank plast. tørke i 15 minutter, så gnikker man det av. Ingen tung gnikking heller.. så tar man en kjøretur for å blåse bort støvet :) resultatet er helt fantastisk vil jeg påstå.. i tillegg er det gjort på halve tiden av sånn voks-tull.

Eneste ulempen.. om du trenger å lakke noe er det vistnok en rimelig heftig jobb å få av autoglym'en om bilen er behandlet med det..

#9977  av erling

Skylle / vaske bilen lettvint et par ganger på 4-5 måneder?? :D Vasker vel bilen ca hver uke jeg, ihvertfall om vinteren.. Polërer annenhver mnd.. :D Sølvmet. er nok en lettere farge å holde fin, at skiten viser mindre. Nå er den orginale lakken på panseret mitt nokså oksidert etterhvert, så det krever litt oftere polëring..

Extra Gloss skal vel brukes etter polering?

#9979  av kake

Bestile en slik naf-pakke med autoglym nå + noen hetter til polermaskinen :)

Fant akkurat et bilsportblad fra i fjor, hvor de hadde en omfattende test av polisher, og autoglym kommer ganske bra ut. Den har toppkarakter i glans, rengjøring og skjolder, men den kommer dårlig ut i holdbarhet, og vannmotstand. Har man derimot på lakkforsegleren "autoglym extra gloss protection", får den "mycket bra hållbarhet og utmärkt tvättmotstand".

De som vant testen (lahega hardwax og sonax hardwax) hadde ganske middels karakterer på rengjøring og skjolder, men de fikk 10/10 på holdbarhet, og det var tyngepunktet i testen.

De 3 dårligste var sonax bilpolish, turtle wax creme og hagmans grovpolish.

#9981  av henningl

polish'en bruker jeg svært sjeldent igrunn.. en gang i året ca ;) bilen blir såpass ren av bare shampoen at det er bare å ha gloss på etter det.

Erling: en gang i uka? tror du er sprø jeg.. :lol: Kommer det et regnskyll er jo bilen like blank igjen?

Rød bil er noe dritt da.. ser ut som om noen har spermet på bilen bare en måned etter at man har rubbet ræven av seg på panser og tak..

sølvgrå bil er tingen... her er bilen min, så absolutt ikke nyvasket:
http://www.henningl.no/gallery/album01/DSC00010
Hadde vel fått autoglym ca en måned tidligere ;)

#9984  av erling

henningl skrev: Erling: en gang i uka? tror du er sprø jeg.. :lol: Kommer det et regnskyll er jo bilen like blank igjen?
Haha.. :D Det er sånt som mamma sier det.. :D Regn betyr bare mer drit på bilen.
henningl skrev: Rød bil er noe dritt da.. ser ut som om noen har spermet på bilen bare en måned etter at man har rubbet ræven av seg på panser og tak..
Ja.. Men ikke si det så høyt. :cry::cry::cry: Er ikke særlig synlig på min, men jeg må jo jobbe for å holde det fint. Rød lakk er ikke problem hvis den blir vedlikeholdt fra den er ny, eller det er klarlakk oppå. Det brukte de ikke i 1990.. :cry:
henningl skrev: sølvgrå bil er tingen... her er bilen min, så absolutt ikke nyvasket:
http://www.henningl.no/gallery/album01/DSC00010
Hadde vel fått autoglym ca en måned tidligere ;)
Synes den ser matt ut jeg... :twisted: Fin farge, kunne tenkt meg sølv-/gråtone på min..

#9986  av Amund

tahustvedt skrev:Jeg er også interressert i å høre hvilke produkter som er best... Sånn dyr Turtle-greier med flott bilde av Jaguar XK8 på ser veldig fancy ut men funker det bedre enn andre??? :D
bruker turtle emerald hardvoks, og den fungerer meget bra! litt tung og jobbe med, men holder lenge, og det blir skikkelig glans i lakken! :D

#9995  av CelicaTurbo

de aller fleste MR2 mk2'ene har jo klarlakk da, men rød er en av de fargene som av en eller annen grunn ikke fikk klarlakk over seg.. jeg vet ikke om svart har klarlakk heller, men min blågrønne hadde det..

#10009  av erling

Men den var metallikk? Alle met.-farger har klarlakk. Tviler på noen av de ikke-met.-fargene fikk klarlakk.

#10010  av chris

Jeg har klarlakk på min i hvert fall..
Er utrolig fin i lakken forresten. Bare jeg vasker bilen på vanlig måte, uten å gjøre noe mer med den etterpå enn å tørke den, så spør folk om jeg nettopp har polert den. Har faktisk ikke polert den siden jeg kjøpte bilen, men skal ta en runde med den snart. Vasker den stort sett hver uke, litt avhengig av hvor mye jeg jobber og sånn.

Det som irriterer meg mest, er de små boblene i lakken på vingen.. :?

#10017  av CelicaTurbo

er en god mulighet for at det kun er metalliclakkene som har klarlakk over seg av MR2'ene ja, men om jeg har forstått det rett så er det nå normalt for mange produsenter å også legge klarlakk over "vanlig" farget lakk..

#10021  av tahustvedt

chris skrev:Det som irriterer meg mest, er de små boblene i lakken på vingen.. :?
Nettopp!!! Det blir flere og flere bobler for hvert år også. Jeg husker at Markus også hadde bobler på den svarte originalvingen sin. Det må være noe som går. ;)

Lurer på om resultatet blir bra hvis jeg får lakkert opp bare vingen på nytt. Klarer de å matche fargen bra? Det lokale Toyota-verkstedet er også et lakkeringsverksted.