Side 1 av 2

Oxygen Sensor??

Legg innLagt inn:27 mai 2005 18:55
av Raze_r
Har nå fått AIR/FUEL måleren min.
og der er det 4ledninger.
1-svart,som skal på GND
2-rød,som skal til 12v switch
3-grå,til oxygen sensor.
4gul,som det ikke står noe om?

men hvor sitter oxygensensoren? tenkte først på luftmengdemåleren,men tror ikke det er den...

noen som vet?

takker så mye :P

(PS: har også fått oiltemp, men vet ikke hvordan jeg skal få inn sensoren i bunnpanna... noen som vet om noe overgang eller noe som kan kjøpes til tappeskruen.)

Legg innLagt inn:27 mai 2005 19:00
av RumpShaker
oksogensensor er montert på eksosen, rett etter fleksi-delen der eksosen går over bærebroen. jekk opp bilen, skli deg under og let litt, den skal være grei å finne...

Legg innLagt inn:27 mai 2005 19:01
av CelicaTurbo
sensoren sitter på den nederste delen av eksosrøret når du ser under bilen, rett etter at røret som kommer ned fra motor flater ut, og før røret svinger inn mot katalysatoren. Sensoren står på oversiden av røret og kontakten er ganske enkelt å plukke av. Det er sikkert fire ledninger, om en av de er blå så er det trolig den du skal spleise inn på (jeg har et vagt minne om dette, sjekk med et multimeter om signalet på denne ledningen vandrer rytmisk opp og ned mens motoren går på tomgang (lunken motor eller varmere)). Eventuellt, finn OX-kontakten i diagnosepluggen og finn ut hvilken ledning på undersiden av den kontakten som fører til OX. Og, forbered deg på et juletre når du får dette til å fungere, det vil flashe mye :D Aner ikke hva den gule wiren er, men det er trolig ikke noe viktig for det eneste du egentlig trenger er jord, +12 og signal. Mulig at den gule er for baklys i måleren om det er noe slikt, eller at det er tilkobling til dimmer kretsen i dasjen.

Legg innLagt inn:27 mai 2005 19:19
av Raze_r
men hvordan skal jeg sjekke det med et ohmmeter?
måle mellom?
for da skal den grå ledningen bare spleises på den signalledningen på sensoren da.....

takker for svar,nå ble det en smule enklere gitt :wink: :P

Legg innLagt inn:27 mai 2005 21:20
av Raze_r
noen ideer om oiltemp og hvordan jeg skal fikse den bånnpannesaken ?

Legg innLagt inn:27 mai 2005 23:09
av CelicaTurbo
sjekk signalet med voltmeter instillt på svak styrke, jeg tror ikke signalet blir større enn maks 1volt, men still det inn til minimum 5v først for å være sikker. Sett multimeterets pluss på signalwiren og multimeterets minus ledning til jord ett eller annet sted på bilen. Du kan gjøre det samme med OX-kontakten i diagnosepluggen for å verifisere. Signalet skal svinge opp og ned når bilen går på tomgang eller når noen gir gass til 2-3000 o/min. Ca 8-svingninger på 10 sekunder skal det være, så om du bruker et digitalt multimeter med dårlig oppdateringsfrekvens så kan det se ut som du har en meget dårlig kobling hvor resultatet hopper mye, mens det egentlig er meningen at det skal se slik ut.

Angående oljetemp aner jeg ikke, jeg har aldri installert noe slikt.

Legg innLagt inn:01 jun 2005 14:46
av Raze_r
den sensoren, det er lambdasensoren ikke sant (vet ikke helt åssen d skrives)
men den går jo opp til ecu`en bak i bagasjen, noen som vet hvem ledning det er?

takker for svar :P
(hvis ikke må jeg vel dra til toyota og høre om de vet det,men tviler på at de gjør det :? )

Legg innLagt inn:02 jun 2005 14:59
av Raze_r
ingen som vet?

Legg innLagt inn:02 jun 2005 16:28
av CelicaTurbo
bruk google.no og se om du finner ECU "pin out" for 3S-GE motoren i MR2, men vær forsiktig og vær sikker på at det er korrekt diagram du finner, det er en del varianter etter årsmodell der ute. Ellers kan jeg jo minne deg på tipset mitt om at du har det signalet i diagnosekontakten :roll:

Legg innLagt inn:02 jun 2005 19:13
av Raze_r
er det den kontakten under som sitter før katalysatoren du mener?
for hvis jeg hadde vist hvem ledning det var i ecu`en så hadde jeg slippet å ligge under bilden å klundre....

tror du toyota vet hvem ledning det er i ecu?

Legg innLagt inn:02 jun 2005 21:50
av CelicaTurbo
Tror det er liten sjangs for at Toyota vet det for det er lite trolig at de fleste verkstedene har gått til innkjøp av verkstedsmanualene for MR2.

Det er diagnosekontakten jeg snakker om, den står midt i glaningen når du åpner motorlokket, på torpedoveggen som vender mot bagasjerommet. Det står ingen diagnosekontakt på eksosanlegget.

Legg innLagt inn:03 jun 2005 18:36
av Raze_r
så den ledningen jeg skal kobe meg inn på ender opp i den kontakten?
så jeg kan bare måle der og se hvem det er og koble meg inn på den og volla ferdig?

Legg innLagt inn:04 jun 2005 12:28
av CelicaTurbo
akkurat, det er pinnen merket OX..

Legg innLagt inn:05 jun 2005 18:48
av Raze_r
ok,nå har jeg funnet boksen og testet ox-pinnen. og alt funket, men når jeg skal ha en ledning neddi boksen får jeg jo ikke igjen lokket?
noe man får gjort med det?
lage hull i lokket,også tre kablen gjennom hullet?
eller er det noe annet smart å gjøre?

takker for svar turbo :P

Legg innLagt inn:05 jun 2005 19:00
av Raze_r
en ting til, er det spesielle pinner du kobler på kabelen å så stikker den neddi boksen... om du skjønner? som kabelsko...