Side 1 av 1

Begrensning av turbotrykk i 1. og 2. gear?

Legg innLagt inn:28 mai 2005 09:45
av Pål
Unnskyld meg hvis dette har blitt svart på tidligere, men jeg leser titt og ofte her at Celica GT-FOUR st185 har en begrensning på ladetrykket i 1. og 2. gear, men fullt trykk i 3. 4. og 5, Gjelder dette MR2 Turbo også? Er det en bryter ett eller annet sted som angir at det er 1. og 2. gear? Var bare litt nysgjerrig, det sies jo at det er begynnelsen til all visdom :wink:

Legg innLagt inn:28 mai 2005 10:42
av CelicaTurbo
Har ikke hørt noe om at MR2 har dette nei, den har kun tilsvarende begrensning når motoren er kald eller det er under ca 0 grader utetemp. Men de fleste omgår det når de kobler bort t-vsv i forbindelse med montering av boost controller. Ellers kan en orginal bil ha problemer med å nå fullt ønsket trykk i første, kanskje andregir om du bruker en bleed valve for å øke trykket høyere enn standard. Dette pga mindre motstand for motoren å jobbe mot i lavere gir og turboen klarer rett og slett ikke å spinne opp fort nok til å levere trykket til en motor som øker så fort i turtall uten stor belastning.

Legg innLagt inn:28 mai 2005 16:55
av Tor
Jeg har også lurt på hvordan bilen kjenner at du har den i 1 eller 2 geare. Noen form for sensor som registrerer hvor gear spaken står?

Legg innLagt inn:28 mai 2005 17:13
av CelicaTurbo
det er mange som har lurt på det men det er ingen sensor, ECU har både turtall og fartsinfo fra girkassen så det er en enkelt sak å vite hvilket gir den er i. En periode var det også mange som tvilte på at dette var tilfellet pga at de mente det økte trykket var et resultat av montert boost controller men for min egen del var det overhodet ingen tvil når jeg modifiserte t-vsv til å være aktivert konstant; Blitz trykkmåleren viste vesentlig mer trykk i 1 og 2 gir enn tidligere (ingen boost controller montert) og bilen gikk mye mye bedre i de to girene, også når motoren var gjennomvarm.. Tvilerne var jo så klart de som aldri hadde testet det selv :roll: Det er lenge siden jeg har sett noen betvilt påstanden om trykkbegrensningene på andre forum nå så tvilerne har vel gjerne blitt overbevist ;) Men, det er ingen klare svar på hvordan og hvorfor Toyota har gjort det slik, men det er ihvertfall klart at det er tilfellet at motoren oppfører seg slik.

Legg innLagt inn:29 mai 2005 17:16
av jumbo
Vel, det kan jo være et argument at det gjør bilen mer kjørbar for folk flest... mindre ulykker fordi folk spinner ut uten kontroll etc... Ikke vet jeg, men kunne godt se for meg at noen har tenkt i de baner.

Legg innLagt inn:29 mai 2005 20:00
av CelicaTurbo
tja, det er jo forsåvidt et argument, men i så tilfelle burde de ihvertfall ha gjort det på MR2 også siden denne bilen er en større håndfull å håndtere ;)

Legg innLagt inn:31 mai 2005 07:39
av Pål
Hmmm kan jo diskuteres hvorvidt MR2 burde ha denne funksjonen eller ikke. uansett rekker jo ikke turboen å spinne seg opp for fullt i 1. gear, turtallet treffer jo sperra før den tid. 2. gear er jeg ikke sikker på, men har ikke problemer med å få hjula til å slippe taket dersom jeg er midt i en sving f.eks, og gir gass. Bilen er en håndfull å kontrollere på grensa ja, det er vi jo enige om, men det må uansett fremprovoseres litt.. Men grunnen til at GT-FOUR har denne begrensninga og ikke MR2 er jo litt rart ja. Takk for svar forresten Kristan :)

Legg innLagt inn:19 jun 2005 04:26
av TheStig
CelicaTurbo skrev:tja, det er jo forsåvidt et argument, men i så tilfelle burde de ihvertfall ha gjort det på MR2 også siden denne bilen er en større håndfull å håndtere ;)
De fleste 4x4 biler med turbo er jo plaget med at girkassen ryker så dette er jo en genial måte fra toyota å omgå det da.. På mr2 vil jo helst spinne lenge før man klarer å rive sund drivverket...

Men har noen her egentlig hørt om en rast CS girkasse? Ser bort ifra de som kjører siiiinnsyke hk tall da...

Legg innLagt inn:19 jun 2005 16:46
av Tor
Men så har det seg slik at gear kassa på en GT4 CS skal vist nok tåle 400 hk+ før den bør oppgraderes, kan skje at du spretter en sync ring eller 2 da. Men trimming er skruing. Gear kassa på GT4 er ikke den samme som for eks Calibra Turbo som er som en svamp.

Legg innLagt inn:19 jun 2005 16:48
av TheStig
det er ikke sikkert at toyota visste at kassa tålta så mye i 20 år da de laget den ;p

Legg innLagt inn:21 jun 2005 10:36
av CelicaTurbo
eGtTurbo skrev:Men har noen her egentlig hørt om en rast CS girkasse? Ser bort ifra de som kjører siiiinnsyke hk tall da...
Kennethx her på forumet klarte jo å vrake sin girkasse og det med "kun" noe over 280hk i motor, så det er fint mulig tydelighvis, men så har han montert en HKS to-platers clutch og tar daglige rivstarter og bruker bilen meget, eh, aktivt :lol: Men det er også biler med 500hk som ikke har hatt problemer med girkassen så allmenn oppfattelse er at girkassen i de bilene tåler juling..

Legg innLagt inn:21 jun 2005 12:01
av kennethx
Må jo finne ut hva ting tåler :D Svaret er, IKKE ALT :twisted:

Legg innLagt inn:21 jun 2005 13:26
av GT4 CS
Fant du ut hva det var i girkassa di som tok kvelden, var det i selve difrensialhuset eller overgang mellom gir og diff?
Og lage engler i snøen er noe de fleste tørr, og spole engler på asfalt for kennethx ta seg av :)

Legg innLagt inn:21 jun 2005 13:59
av kennethx
GT4 CS skrev:Fant du ut hva det var i girkassa di som tok kvelden, var det i selve difrensialhuset eller overgang mellom gir og diff?
Må ærlig innrømme, at så langt som å skru opp kassen har jeg ikke kommet :oops:
GT4 CS skrev:Og lage engler i snøen er noe de fleste tørr, og spole engler på asfalt for kennethx ta seg av :)
Går fint det så lenge man har en clutch som biter og passer på å ta opp slarken i drivverket. Har slitt ut ett sett med dekk forran etter at jeg skiftet kasse nå :twisted:

Legg innLagt inn:21 jun 2005 14:05
av GT4 CS
Hehe, bila er til for og brukes :) JEg ville laget store engler på svinghjulet mitt om jeg prøvde en rivstart på tørr asfalt går jeg utifra.
Er spent på og høre tilbakemeldinga på girkassa di, den gml assa.
Et sett med framhjul alt hehe. Må få filmet litt donutkjøring snart så jeg får litt gledes film på datan :D