Side 1 av 2
Råeste 2-liter turbomotor fra Toyota? Hva er det?
Legg innLagt inn:01 jun 2005 16:40
av Heimegut
Hei,
kan noen fortelle meg om hva som er forskjellen på 3sgte motorer fra
de første som kom i f.eks. Celica GT4 Carlos Sains (med vannkjølt intercooler) og videre til siste 3sgte (som jeg har fått med meg) i Corolla WRC 97 el. noe sånt?
Finnes det andre motoralternativer som er aktuelle å bygge på inntil 2 liter med overladning?
Legg innLagt inn:01 jun 2005 18:49
av CelicaTurbo
første varianten av 3S-GTE 2.0 liters turbomotoren kom vel i 1988 med 180hk (Celica), og siste varianter er fremdeles i bruk i Caldina GT-Four og yter der 260PS (252hk omtrent). Hva som er forskjellen mellom de nyeste motorene med 260PS og de tidligere med 240PS (Celica ST205, MR2) er ikke godt å si men det er vistnok ingen ny generasjon av motoren, det er kun forbedringer av eksisterende motor. Den har bl.a. en annen turbo. Corolla WRC-motoren er nok bygget på motoren som ble levert med ST205, men det er så klart en kraftig modifisert motor som er ganske annerledes den som ble levert på produksjonsbilene. Det finnes ingen Corolla WRC med turbomotor til salgs på vanlig marked.
Legg innLagt inn:02 jun 2005 17:25
av skody
Stemmer nok det med Caldina'en ja

Bare en liten kommentar til det med hk og ps. Jeg har selv gått rundt og trodd at japsehestene var litt svakere enn våres hester. PS betyr 'metric hp'. Men jeg syntes det var litt rart at tyskerne også oppgir effekten i PS, se bare på
http://www.mobile.de . Men her om dagen ramlet jeg over en tråd som gjorde meg glad, på mange måter.
PS er tysk for noe jeg ikke husker i farta, men dere har sikkert fått med dere at det er forskjell på SAE og DIN hester. Gross/Net aka Brutto/Netto måling. Altså uten og med accessories/tilbehør som vasspumpe, dynamo og alt utvendig på en motor. Men jeg fant og ut at HP og HK heller ikke er det samme. Hver gang dere ser at HP = PS x ~0,98 skal dere vite at PS.jp = PS.de = HK.no ( bra forklart eller?

)
Bakgrunnen for denne idiotiske forskjellen stammer tilbake fra hestekraftens "opprinnelse", nemlig hesten som løftet så og så mange kilo/pund så og så høyt på så og så lang tid. Det viser seg å oppstå en forskjell i utregningen når man bruker metriske tall vs empiriske footpound/lbs, feet osv... Ergo er det USA vs røkla. Hvor England stiller seg vet jeg sannelig ikke... Noen som vet?
Hvis det er noen som føler trang til å utdype og/eller finne lenker til utfyllende og korrekt info er det bare å få det ut! Jeg sitter bare å lirer av meg mest mulig drit på mest mulig plass.

Legg innLagt inn:02 jun 2005 18:29
av CelicaTurbo
den gangen jeg brukte en del tid på å finne ut av dette fant jeg ut at PS i Japan var forskjellig fra PS i Tyskland (PS der står for "pfärde stãrke" eller noe vagt slikt noe, og eneste likheten med japanske PS er navnet). Tyske PS og norske hk er identisk så langt jeg kunne finne ut, kanskje siden de begge bygger på metrisk system, Japan aner jeg ikke, "hp" er så godt som det samme som norske hk med en minimal forskjell, mens britene bruker bhp (brake horse power) som er vagt forskjellig fra "hp", om jeg husker rett så er 225PS=220bph=218hp. Men, jeg fant også ut at det var vanskelig å finne troverdige kilder til det der for det er mange meninger rundt på nettsidene, og mange konverteringskalkulatorer inneholder ikke alle enhetene.. så, egentlig er det godt mulig at jeg også tar feil gitt..
Legg innLagt inn:02 jun 2005 20:20
av Heimegut
Litt tilbake yil topic:
Grunnlaget for mitt spørsmål er at jeg skal bygge om så og si det meste i motoren, også innsug, porting av topp evnt. bruke en annen topp om det gir et bedre utgangspunkt/gevinst.
I og med at jeg skal bruke ufattelige med summer og timer ønsker jeg å begynne å bygge på riktig utgangspunkt. Er det så at det kun er annen turbo og motorstyring som skiller hk fra år til år har jeg det klart, men om det er andre forhold som ligger til grunn ønsker jeg opplysninger om dette.
Legg innLagt inn:02 jun 2005 21:44
av CelicaTurbo
Det er så klart flere forskjeller enn som så, men det er lettere å gi deg info om du faktisk opplyser om hvilken motor du har stående, men dette er generell info om 3S-GTE motorene. Resten finner du fint ut selv om du søker litt:
1. gen: fra 1988-1989, 180hk. 8.5 i kompresjon med TVIS i innsug. Bruker ct26 turbo med enkelt eksosinnløp.
2. gen: fra 1990-1993, 200hk. 8.8 i kompresjon med TVIS i innsug. Bruker ct26 turbo med "dual entre" eksosinnløp.
3. gen: fra 1993-, 238hk med 8.5 i kompresjon, ingen TVIS (kun fire større innsugsrør til sylindre). Noe mer aggresive kamaksler, bedre plass til kamaksler med høyere lift. Annen ventilstyring som ikke risikerer og "kaste" shims på høyt turtall. Større trottlebody, større dyser (540 vs 440). Bruker trykksensor/turtall for beregning av luft, ikke luftmengdemåler som tidligere modeller. Bruker en nyere versjon av ct26 turboen som er blitt gitt navnet ct20b; denne har mindre eksosturbin, keramisk turbin og tynn keramisk aksling. Spinner fortere opp og holder bedre på turtall men du skal vel uansett ikke bruke orginalturbo.
siste versjon av 3. gen: aner ikke hva som er forskjellig her, annet enn at det er en ny versjon av turboladerer og at eksosmanifold og turboens eksoshus er ett stort sammenhengende stykke støpejern av en eller annen grunn.
Legg innLagt inn:02 jun 2005 22:43
av skody
http://www.toysport.com/ -> tech info er stedet å søke info. Men du har ikke sagt hva slags bil du spekulerer å ha dævelskapen i. rwd/fwd årsmodell hva?
Jeg har to dårlige råd å gi. Kjøp så nytt du har råd til. Da får du gjerne standard oppgraderinger som shim-under-bucket og ymse "gratis". Men Hvis du ikke er en jævel på å sette opp datasprut kan det være greit å velge siste generasjon FØR VVT-i kommer inn i bildet. Det har jeg hørt bl.a om Supra med 2JZ-GTE. Det skiller bare 20hk på VVTi og ikke, så det er ikke noe å stå etter hvis det ikke er veldig "viktig" for deg da

Selv har jeg en 4.gen 3S-GE. Den har heller ikke mer enn 20hk mere enn 3.gen 3S-GE. Så da kan man spørre seg; Er det verdt de ekstra tusenlappene både i innkjøp og eventuelle merkostnader den dagen det ryker? Jeg kjøpte den mest fordi at den har effekten jeg ønsker samt at den er tilrettelagt for RWD. Der sparte jeg meg for mange timer med rørdragning og konstruering av dynamobraketter osv...
1.gen VVT er bare en turtallsswitch, så det fikser de fleste datasprut. Du bare velger et punkt. 2.gen(?) VVTi er trinnløst, og da bestemmer hjernen grader, tid og sted ut fra mange faktorer (vil jeg tro, men tro kan man gjøre i kjerka. Her skal det vites!).
Tenk også på at jo eldre (og billigere) du kjøper, jo tidligere må du koste på mere. Men det er vel kanskje mye av poenget med "oppgaven" din?

Legg innLagt inn:02 jun 2005 23:16
av Heimegut
Det er visstnok en 96 modell fra toyota celica jeg har. Hjerne har jeg ikke, det blir uansett datasprut. Jeg har tenkt å slanke motoren mest mulig for å få plass. Trakteinnsug? Stempler, råder, lagre etc. byttes.
Toppen vet jeg ikke. Har hørt at noen bruker topp fra 3SGE, visstnok større porter. Turbo byttes, grenrør må bygges, ekstern wastegate.
Sylindervolumet økes ikke (p.ga. reglement i rallycross).
Noen som kjenner vekten på denne motoren?
Bil= AE86
Legg innLagt inn:03 jun 2005 11:12
av CelicaTurbo
Du kan jo lese gjennom denne diskusjonen og se hva Markus har gjort med sin motor, det er samme motor du har liggende og en del av innsuget osv er byttet. Nå har jo han satset på maks hester og har en ganske stor turbo, mens du trolig vil satse på kjapp spool og mye dreiemoment? Men, noe interessant vil du vel finne, det er ganske så mange sider å se igjennom:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=4221
Ellers, er bra du ikke skal utvide sylindervolumet for det er lite metall til kjølekanalene i den generasjonen motor som du har, så de har liten tolleranse for borring av sylindre. Om det er mulig å slanke denne motoren er ikke godt å si, synes den er ganske så kompakt allerede jeg da. Ellers er innsuget ganske bra i standard form, og jeg har ikke helt troen på at GE-toppen er veien å gå. Amund her på forumet bruker en 2. generasjons motor og fikk en 2. gen GE-topp som han vurderte å bruke, men det viste seg at den toppen var dårligere enn turbomotorens orginaltopp. Da er det ikke sannsynlig at nyere GE-topper er noe spesiellt bedre enn 3. gen turbotoppen, men ikke ta mine ord for bibelpreik der siden det egentlig bare er synsing fra min side
Største problemet jeg egentlig ser med prosjektet ditt, hvilken girkasse har du egentlig tenkt å bruke? Har aldri hørt om noen som har modifisert 4wd girkassen til rwd, men det er sikkert mulig på et vis.
Legg innLagt inn:03 jun 2005 13:10
av Heimegut
Sannsynligvis sekvensiell
Legg innLagt inn:03 jun 2005 13:15
av Speeder
Ellers kom jo Altezza med 3s-ge og 6 trins manuell. burde jo passe på motoren den i allefall.
Legg innLagt inn:03 jun 2005 13:55
av CelicaTurbo
med tanke på at gutten skal kjøre rallycross så blir det vel en sekvensiell girkasse ja.. er ikke akkurat billig

Legg innLagt inn:05 jul 2005 00:50
av nokia4life
Legg innLagt inn:05 jul 2005 09:38
av kennethx
CelicaTurbo skrev:
siste versjon av 3. gen: aner ikke hva som er forskjellig her, annet enn at det er en ny versjon av turboladerer og at eksosmanifold og turboens eksoshus er ett stort sammenhengende stykke støpejern av en eller annen grunn.
Seperat coil til hver sylinder.
Legg innLagt inn:05 jul 2005 10:58
av Zepticon
CelicaTurbo skrev:med tanke på at gutten skal kjøre rallycross så blir det vel en sekvensiell girkasse ja.. er ikke akkurat billig 
Lyst å opplyse oss n00bs hva sekvensiell girkasse er da?
