Side 1 av 2

Sommertreff / banedager: Viktige forberedelser.....

Legg innLagt inn:05 jun 2005 21:54
av Dr.Ling
Fant ikke noen egen tråd om dette, så...

Jeg stresser nå med å få på styling før Sommertreff 05 juni på ACR, men vet ikke om det er så lurt å stille opp med fersklakkert styling på en slik dag. På den annen side den eneste gangen i sommer noen kommer til å se bilen....

Men skulle egentlig diskutere andre viktige forberedelser i denne tråden. Fant en grei guide her (Golf-side, men det tåler dere):
http://www.matey-matey.com/trackday-preparation_1.shtml

Det jeg skal gjøre på min bil:
- Skifte olje og oljefilter (ikke nylig gjort).
- Skifte girolje, hvis denne ikke er skiftet nylig.
- Sjekke kjølevæskekvalitet og nivå, evt. skifte.
- Skifte bremseklosser (alle!) samt ha med ekstra sett.
- Ta med maskeringstape til den nylakka frontleppa?
- Sjekke bremseslanger og hjuloppheng.

Hjelm har jeg kjøpt, men den er litt stor under targataket, så jeg må sitte lavt, eller ta av taket. Får de på Toyota til å skifte olje og girolje, tar jo bare 1,- for selve oljeskiften, og Toyotas helsyntetiske 5w-40w olje må vel være bra nok. Jeg tror bremseskivene skal være ok.

Når det gjelder felger og dekk er felgene fine til banebruk. Ganske gamle og litt herpa, skal kjøpe nye til neste år. Har nytt dekk bak til høyre etter punktering i fjor september, så jeg håper det holder.

Kom med innspill!

Legg innLagt inn:05 jun 2005 22:14
av sindrejl
hmm skulle egentlig hatt nye klosser fremme jeg, men har ikke råa til å kjøpe det før acr

Legg innLagt inn:05 jun 2005 22:33
av CelicaTurbo
du har egentlig glemt det viktigste; bremsevæske som tåler høy temperatur (og ferske bremseklosser om de er litt slitt de som står på bilen) ;)

Legg innLagt inn:05 jun 2005 23:41
av Dr.Ling
Aha! Ny bremsevæske! Har nå lest litt om dette. Kjedelig med svampete bremser etter få runder vil jeg tro. Ikke at jeg skal kjøre såååå veldig hardt, men alltid kjekt å føle at bremsene virker.

DOT 5.1 bremsevæske hadde vært fint, men vet ikke hvor mye den koster (billigste DOT 5.1 - prisene varierer vel endel), hvor mye som trengs, hvor mye griseri det er å skifte selv, og om man lett klarer å tømme systemet for gammel bremsevæske (skal angivelig ikke blande typene).

EDIT: Fant en CD cardic katalog her hvor Comma DOT 5.1 væske koster 153,-/liter. Står "kan trygt blandes med andre DOT 3 og DOT 4 godkjente bremsevæsker". Koster 348,- for 5 liter med DOT 4.

Legg innLagt inn:06 jun 2005 00:37
av sindrejl
Dr.Ling skrev:Aha! Ny bremsevæske! Har nå lest litt om dette. Kjedelig med svampete bremser etter få runder vil jeg tro. Ikke at jeg skal kjøre såååå veldig hardt, men alltid kjekt å føle at bremsene virker.

DOT 5.1 bremsevæske hadde vært fint, men vet ikke hvor mye den koster (billigste DOT 5.1 - prisene varierer vel endel), hvor mye som trengs, hvor mye griseri det er å skifte selv, og om man lett klarer å tømme systemet for gammel bremsevæske (skal angivelig ikke blande typene).

EDIT: Fant en CD cardic katalog her hvor Comma DOT 5.1 væske koster 153,-/liter. Står "kan trygt blandes med andre DOT 3 og DOT 4 godkjente bremsevæsker". Koster 348,- for 5 liter med DOT 4.
går vel kun en liter på bremsesystemet, gjør det ikke det? helt vanlig statoil bremseveske, hva "dot" er det?

Legg innLagt inn:06 jun 2005 21:03
av CelicaTurbo
Trengs kun en liter ja, og Statoil standard bremsevæske er nok vanlig Dot 4, som egentlig holder godt for de fleste, men kanskje litt kjedelig på banekjøring om du tar mange runder i slengen. Det viktigste for å bekjempe koking er uansett å ha fersk bremsevæske ;)

Legg innLagt inn:06 jun 2005 21:28
av @lpher
CelicaTurbo skrev:du har egentlig glemt det viktigste; bremsevæske som tåler høy temperatur (og ferske bremseklosser om de er litt slitt de som står på bilen) ;)
Var å kjørte på Lånke på Søndagen...sammen med Porsche Klubben..og der var det en RUF 911 som kokte bremseveska si gitt....NULL respons da'n skulle bremse!....pedalen gikk rett i bånn!! Men han merka antydningene i ett par svinger før...så han fikk roa ned i tide :D

Legg innLagt inn:06 jun 2005 22:01
av Dr.Ling
Har ikke skiftet ut bremsevæska før, men tror det skal gå enkelt og greit. Må bare kjøpe en gjennomsiktig plastslange og selve væska. Fant en fin artikkel her: http://www.lotuselancentral.com/brakebleed.htm (en Lotus Elan side, men greie generelle tips).

Har jo bare en GTI så det blir vel ikke harde bremsingen, men jeg tror jeg går for en liter DOT 5.1 (150kr mot 96kr for en liter DOT 4), så får vi se. Håper det er lett å se fargeforskjell slik at jeg lett ser når ny væske kommer ut av kalipperne. Jeg skal skifte bremseklossene i samme slengen. Har ikke gjort det før heller, så det blir moro.

Noen som bruker vakumpumpe for å få ut bremsevæska? Eller noen som har slike speedbleeders?

Har det noe for seg å skifte girolja?

Legg innLagt inn:06 jun 2005 22:06
av Speeder
Dr.Ling skrev:Har ikke skiftet ut bremsevæska før, men tror det skal gå enkelt og greit. Må bare kjøpe en gjennomsiktig plastslange og selve væska. Fant en fin artikkel her: http://www.lotuselancentral.com/brakebleed.htm (en Lotus Elan side, men greie generelle tips).

Har jo bare en GTI så det blir vel ikke harde bremsingen, men jeg tror jeg går for en liter DOT 5.1 (150kr mot 96kr for en liter DOT 4), så får vi se. Håper det er lett å se fargeforskjell slik at jeg lett ser når ny væske kommer ut av kalipperne. Jeg skal skifte bremseklossene i samme slengen. Har ikke gjort det før heller, så det blir moro.

Noen som bruker vakumpumpe for å få ut bremsevæska? Eller noen som har slike speedbleeders?

Har det noe for seg å skifte girolja?
Tror nok bremsene skal få kjørt seg selv om du 'bare' har gti jeg :wink:

Nå har ikke jeg kjørt på acr før, men regner med att man oppnår rimelig høye hastigheter der. Får vel prøve å skaffe en flaske dot5.1 selv.

Legg innLagt inn:06 jun 2005 23:33
av CelicaTurbo
bruker bare gummislange i et lite glass eller gjennomsiktig flaske jeg, og så lenge du er to personer ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig med noe mer fancy greier enn som så. Fungerer helt ypperlig og du hindrer at det kommer luft inn i systemet igjen, og du ser når eksisterende luft slutter å komme.. Du ser det fint på fargen når ny væske kommer i kalipperen, bare pass på å ikke tømme tanken med bremsevæske under panseret før du heller på mer væske for i så tilfelle får du en del ekstrajobb ;)

Legg innLagt inn:07 jun 2005 06:46
av sindrejl
CelicaTurbo skrev:Trengs kun en liter ja, og Statoil standard bremsevæske er nok vanlig Dot 4, som egentlig holder godt for de fleste, men kanskje litt kjedelig på banekjøring om du tar mange runder i slengen. Det viktigste for å bekjempe koking er uansett å ha fersk bremsevæske ;)
jeg får prøve å ta få runder i slengen da..

Legg innLagt inn:07 jun 2005 11:13
av CelicaTurbo
sindrejl skrev:
CelicaTurbo skrev:Trengs kun en liter ja, og Statoil standard bremsevæske er nok vanlig Dot 4, som egentlig holder godt for de fleste, men kanskje litt kjedelig på banekjøring om du tar mange runder i slengen. Det viktigste for å bekjempe koking er uansett å ha fersk bremsevæske ;)
jeg får prøve å ta få runder i slengen da..
Du merker det når bremsepedalen blir svampete, og da bør du begynne å roe deg ned før svingen eller ta en pause for som @lpher sier så kan resten av bremsekraften forsvinne ganske brått og da er det kort vei til sandfellen om du ikke får ned farten ;)

Legg innLagt inn:07 jun 2005 13:25
av Speeder
Hvilke egenskaper har dot 5.1 kontra dot 4?

Ringte akkurat for å skaffe dot5.1 væske, og da komenterte han att ikke alle bremsesytemer tåler dot5.1. Den var røff mot pakninger og gummislanger...

Man får jo også dot4 med høyere kokepunkt. Tåler våre biler 5.1?

Legg innLagt inn:07 jun 2005 14:01
av CelicaTurbo
våre biler skal nå helt fint tåle 5.1 ifølge manualen, og dot5.1 skal være kompatibel med tidligere dot-merker så langt jeg vet, men dot5 er en annen sak (styr unna!). Generellt skal 5.1 ha høyere kokepunkt siden kokepunktet er ett av kriteriene for dot-klassifiseringen, men det er ikke nødvendighvis slik. Siden det også er andre kriterier tilstede for klassifiseringen så er det mulig å finne dot4 bremsevæske som har like god eller høyere kokepunkt enn mange dot5.1 så det er ingen fast regel. En ting som later til å være felles; etter ett til to års bruk vil de aller fleste bremsevæsker ha så lavt kokepunkt at de ikke bør brukes til banekjøring, uavhengig av tidligere dot-merking. Det var ihvertfall hva jeg fant ut av flere artikler/undersøkelser jeg fant på nettet når jeg søkte om saken, unntaket så ut til å være Castrol SRF som etter ett år fremdeles hadde dramatisk bedre egenskaper enn det meste annet (men fersk væske var på linje med mange andre racing/sport bremsevæsker). Men så koster også denne 998,- for en liter på mekonomen da.

Legg innLagt inn:07 jun 2005 18:33
av Dr.Ling
Har nå "flushet" bremseslangene og kalipperne med Castrol's DOT 4 (høyere kokepunkt enn DOT 5.1 væskene jeg kunne kjøpe), kr 165 for 1 liter. Var endel luft i slangen under skiftet, så jeg begynner å lure på om selve tappeventilen var tett, og jeg kunne kanskje vært mer påpasselig med å holde reservoiret helt fullt hele tiden.

Uansett, ble boblefritt til slutt, og grei skuring selv om det var første gangen. Samme for bytting av klossene. Bruttern fikk den store oppgaven å trykke på bremsepedalen.

Det som viste seg å være kjipt da, er at jeg har fått feil bremseklosser til bremsene foran. Så nå har jeg nye klosser bak (var slitte ned til 2-3 mm før jeg skifta), men foran har jeg fortsatt de gamle klossene! Lurer på om det blir krøll, de fleste bytter jo bare foran. Men hos meg så det ut til at klossene fremme ikke var så gamle, var 7-8 mm igjen fortsatt, og det håper jeg holder til helgen. Bremseskivene foran har fått en liten kant ytterst, men det er ingen spor, og de er fortsatt speilblanke.

Lurer på om jeg må få noen til å sjekke bremsekraften foran vs. bak nå som jeg har nye klosser bare bak......