Side 1 av 2

Fjerne 180km/t sperra på japansk supra?

Legg innLagt inn:07 jun 2005 14:03
av sindrejl
Har nå snart funnet meg en japansk supra jeg vil importere, men så kom jeg plutselig på at dem er sperret på 180.. Det kan man jo ikke ha noe av, noen som vet om den er vanskelig å fjerne?

Legg innLagt inn:07 jun 2005 14:35
av Castrol

Legg innLagt inn:07 jun 2005 18:43
av @lpher
Eller her: :) ...med fungerende link :)
http://thor-racing.co.uk/DSC-00100007.asp

Ser gutta i England sverger til denne :) Hvilket betyr en del...da det finnes plenty slike elektroniske speed-delimiters som ikke gjør jobben på rett måte :) Fecker til servostyring...cruise controll...etc :)

Legg innLagt inn:07 jun 2005 18:46
av @lpher
Her er hva det står om emnet i FAQ'en på mkivsupra.net:

--------------------------------------------------------------------------------
Name:
Speed delimiter

Also known as:
Speed Limit Defender (SLD)
Speedo convertor

What is it?
The Japanese import verion of the Supra is limited to 180km/h, which is 112mph. The SLD bypasses this limit so that you can go faster than 112mph. It usually also serves the function of converting your speedo so that it reads in mph rather than kph (and the odometer counts up in miles).

Pros:
You can go faster - woohoo!
Your speedo reads in mph
Your odometer counts up in miles

Cons:
A good SLD has no cons. This is because it takes the input from the vehicle speed sensor and sends three outputs. One output is unchanged and it goes to systems like the speed sensitive power steering and the active spoiler etc. A second output is scaled so that it reads mph instead of kph - this goes to the speedo and the odometer. A third scaled output goes to the ECU and this is clamped at around 179mph, which stops the ECU from ever engaging the speed limiter function. If the SLD doesn’t have this third output, the limiter will kick in at 180mph instead of 180kph.

A crap SLD has various cons. Usually it's electrical-quality related, a lot of problems are caused by poor construction or wiring as the ECU starts seeing a zero speed signal. The main problem with poor SLDs though is if it acts as a speedo convertor as well. Usually they emit only a scaled Vehicle Speed Sensor output to everything, meaning all the speed-dependant systems like the power steering and active spoiler (and especially the autobox!) get an incorrect speed signal and behave eratically.
__________________

Legg innLagt inn:08 jun 2005 01:12
av Morten
Kan jo ikke drive og tulle til speedoen så den viser i miles?

Legg innLagt inn:08 jun 2005 02:31
av TOYPARTS
kan selge deg det du trenger til aa fjerne den.

Legg innLagt inn:08 jun 2005 06:13
av sindrejl
TOYPARTS skrev:kan selge deg det du trenger til aa fjerne den.
flott.. skaffer meg bil også du da? :P 95' .. funnet ut at jeg må nok gå for høyre :) og du vet hva jeg kan betale :)

Må bare få solgt jenta jeg har nå..

Legg innLagt inn:08 jun 2005 12:52
av lasserj
bare å nappe ut sikring nr.19 så er sperra borte,

Legg innLagt inn:08 jun 2005 13:33
av @lpher
lasserj skrev:bare å nappe ut sikring nr.19 så er sperra borte,
Ikke på JDM-Supra dessverre :) Gjelder kun Euro og US-spec dette :)

Legg innLagt inn:08 jun 2005 14:45
av TurboKnut
Er det 250km sperra som styres av nr 19?

Legg innLagt inn:08 jun 2005 18:29
av sindrejl
en ting til er jo at skivene i japsebiler går kun til 180.. må jo ha nye skiver osv da.. blir ikke alt litt "fucked" når nåle båtner og kun har 180? :P eller gjør disse greiene om hele signalet sånn at 180 blir langt høyere opp på skiva?

Legg innLagt inn:08 jun 2005 20:14
av @lpher
TurboKnut skrev:Er det 250km sperra som styres av nr 19?
Husker ikke 100% åssen nummer den har...men det er TRAC-sikringa som fjerner 250km/t sperra ja :)

Fritt frem å fjerne denne vistnok...men man skal være klar over at det sliter endel ekstra på automatkassa...for de av oss som har det :)

Legg innLagt inn:08 jun 2005 20:15
av @lpher
Morten skrev:Kan jo ikke drive og tulle til speedoen så den viser i miles?
Du er inne på noe dær da :D Men det må da finnes en som ikke konverterer til mph samtidig vel? :)

Legg innLagt inn:08 jun 2005 20:25
av Morten
Dette er egentlig til MR2 Turbo, men skulle ikke forundre meg om det samme gjelder Supra også (andre pin's på ECU såklart):

"The speed cut on the gen.III ecu is set at 185km/h
If you cut the wire going to the ecu you obtain 3 results:

1 - no speed cut
2 - turbo VSV no more energized (no overboost = less hp)
3 - check engine ligth will go on when you pass 90-130km/h

So you can't simply cut the wire but you have to feed the ecu with a speed that is less than the real speed.

The 4024 is a frequency divisor; the cost of this chip is less than 1$. It can divide the input frequency from 2 to 128 times.

This is the wiring connection that i have used. I installed this chip 1 month ago and i don't have any problem.

4024 pin #
1 ----> from speed sensor (cut the purple-white wire going on pin 9 ecu E6; 22 pin connector)
2 ----> Ground
7 ----> Ground
12 ----> this is the speed/2 frequency from chip to ecu pin 9 E6; 22 pin connector (other side of the purple-white wire )
14 ----> pin 1 ecu E7; 16 pin connector - don'cut this wire, connect only! (+5v)"


Dette forutsetter at speed signalet er frekvensbasert på Supra også. Dersom det er spenningsbasert (Volt, ikke adrenalin :wink: ) bør en standard FCD virke.

Legg innLagt inn:08 jun 2005 20:35
av sindrejl
joda, men morten. nå er det en bil uten turbo det er snakk om.. altså ingen problemer med lading av turbo.. :)

Men igjen da, hadde et sprm om hvordan det blir med speedometeret, da supra N/A speedoet båtner på 180km/t på japsene.. noen som vet hvordan det gjøres om?