TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er denne bilen verdt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #113303  av B_Quist

Fikk tilsendt naf-test på den bilen jeg vurdere å kjøpe...Det var jo noen anmerkninger da. Så jeg lurer på hva som er en akseptabel pris på denne bilen. Hvis noen har peiling på hva det vil koste å utrette feilene, så er jeg takknemlig for det. Legger ved en kopi av listen.
Vedlegg
Scan10003.JPG
Scan10003.JPG (685.91 kiB) Vist 892 ganger

#113308  av kaimagne

Hvilken bil er det snakk om da?

Ser jo ut som det er en del grunner til å prute, evt holde seg unna, reagerer spesielt på det med svetting rundt turbo og motor, samt mye oppretting, nylakkering og rust på karosseri. Rust i kjølevannet er heller ikke noe snasent...

#113312  av B_Quist

Oj det glemte jeg visst. Det er en 1992 Carlos Sainz som har gått 147 000

#113328  av Remi

Du har reprasjoner der for en go del tusenlapper... Rust i kjølevann ? nei den er hadde ikke æ kjøpt for og si det sån.. er vell bedre og legge litt mer i og få et bra eksemplar? :wink:

#113337  av Mani@c

For å være en '92 CS som kun har gått 147' km syntes jeg den var i dårlig forfattning... Jeg hadde styrt unna den bilen... En del punkter der som kan bli veldig dyrt å fikse. :?

#113347  av kaimagne

Da hadde jeg heller valgt å ta en titt på den som Dreaz har tipsa om under kjøp&salg, den ser jo helt dønn strøken ut... Prisen er 130.000 og billigere CS enn det tror jeg ikke du finner her til lands...

#113348  av B_Quist

Ja den ser jo veldig fin ut, men jeg vil helst ha en som ikke er gått så langt...blir ikke enkelt å få en grei pris for den hvis jeg eventuelt skulle selge den en gang...for da er den jo gått langt over 200 tusen, hvis du skjønner...jeg hvet jo at toyota holder lenge. men folk skremmes av høy km..

#113370  av Gjertsen

B_Quist skrev:Ja den ser jo veldig fin ut, men jeg vil helst ha en som ikke er gått så langt...blir ikke enkelt å få en grei pris for den hvis jeg eventuelt skulle selge den en gang...for da er den jo gått langt over 200 tusen, hvis du skjønner...jeg hvet jo at toyota holder lenge. men folk skremmes av høy km..
Ja og det er JÆVELIG synd etter min mening! Nordmenn er ett forbanna spesielt folkeslag når det gjelder MYE! men denne sammenhengen km stand på bil.
"Oi har den gått over 100.000 ? nei da er det avslag i prisen på 10.000,-"
"OI OI OI 200.000 nei denne bilen går snart dunken! kanke ha en som er gått så mye, motoren må vel byttes snart da!"

TYPISK sansing av norske folk.
Ja km stand har endel å si, MEN det vi forbanna Nordmenn ikke skjønner er at, så lenge bilen har vært på rutinemessig service så vil denne motoren(bilen) gå leeeenge!
er jo mange taxier som har passert over 1.000.000 km. Alt fra Yota til Merce!

Annen ting. mye av det som naf testen viser er vel enkelt å fikse selv!
men hva prisen på den er så jeg ikke! og infoen. men gjør det du føler for! er nok ikke så mange Gt4'er som er gått under 150.000 km nå tildags og faktisk er ekte km.stand! :)

#113382  av B_Quist

Ja jeg er så jævli enig med deg på det! Jeg hvet det er mye jeg kan fikse selv der, men lurer litt på det med oljesølet over alt... :roll:
Han har satt en pris til 135,000,- men det er jo selvfølgelig ikke aktuelt for min del...

#113404  av celicat23

Skulle jeg brukt så mye penger på en gammel bruktbil ville jeg funnet en i bedre stand. I den prisklassen er det MYE å velge i mellom.

#113412  av Goose

celicat23 skrev:Skulle jeg brukt så mye penger på en gammel bruktbil ville jeg funnet en i bedre stand. I den prisklassen er det MYE å velge i mellom.
Helt enig der.

Og når det gjelder km stand så synes du burde sjekke teknisk stand før du i det heletatt snakker om uuu, for mange km...

Da jeg solgte 190E jeg hadde hadde den 276 på sppedometret. Ville ha 45 tusen for den da. Så kom en kjøper og sa at den har gått for mye og han ville gi meg 35 for den. hehehe ja du har drømt våt i natt sa jeg til han. Så han reiste av gårdet. Leverte bilen til forhandler og byttet med celica mk6. 2 dager etter på var gamle bilen solgt, og gjett hvem som kjøpte.. samme karen...

Jeg sjønenr godt at km stand kan skremme mange, jeg selv er skeptisk til det, men det er bare å ta forskjellige tester osv og så ser man at bilen egentlig er i topp stand og at km på speedometret er bare et tall som går rundt når du kjører.

#113428  av kaimagne

Jepp, typiske ting som man bør sjekke når bilen har rulla mye, er oljeforbruk og kompresjonstest av sylinderne.
Nå er det ikke noen krise hvis bilen bruker olje, heller det enn at den ikke bruker olje i det hele tatt. Men hvis man må etterfylle mange ganger mellom service-intervallene, bør man nok vurdere en overhaling av motoren.

Toyota-motorer som er originale (eksvis 3S-GTE) er absolutt ikke dødsdømte selv om de har rusla over 200.000 km...

Derfor bør man egentlig få en uttalelse fra selger om at bilen ikke bruker mye olje, og i tillegg gjennomføre en komp-test på motoren. Det fikser man enkelt sjøl ved å kjøpe komp-måler. http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82423

#113450  av B_Quist

Nei, jeg personlig er ikke så veldig skremt av at den er gått 200tusen, men som jeg nevnte, så er de fleste det, og det blir vanskeligere å selge for en god pris. Men men. Det kompresjonsinstrumentet var jo lurt da, men jeg har ikke peiling på sånt, hvordan man leser av det osv.

#113613  av teknikeren

B_Quist skrev:Nei, jeg personlig er ikke så veldig skremt av at den er gått 200tusen, men som jeg nevnte, så er de fleste det, og det blir vanskeligere å selge for en god pris. Men men. Det kompresjonsinstrumentet var jo lurt da, men jeg har ikke peiling på sånt, hvordan man leser av det osv.
Du skrur ut tenpluggen og putter inn komp måleren og enten bruker start motoren (ta av alle pluggledninger) for å veive rund motoren så du får avlesing men da må du ha en komp måler med hold funksjon, så du drar motoren rundt på svinghjulet eller den mutteren forran på veiva.
 #113667  av kake

B_Quist skrev:Hva er denne bilen verdt?
Vill gjetting, 30-40.000 ? Den hørtes ut som et vrak utifra beskrivelsen av den kontrollen. Styr unna!