Side 1 av 2

Trim av st165

Legg innLagt inn:08 jun 2005 18:35
av cossie
Noen tips om vordan jeg får litt mer power i en Celica 4wd Turbo(tror det er st165 :? )??

Legg innLagt inn:08 jun 2005 21:59
av CelicaTurbo
med en 88-modell er det en st165 ja. Mer power er som de fleste andre biler, og om du søker en del på forumet her vil du finne en del informasjon som gjelder for st185 og det motortekniske ved de to bilene er ganske like så det meste kan tilpasses din bil ganske enkelt. Du kan også vente til speeder ser denne diskusjonen, eller ta kontakt med ham selv om han ikke oppdager denne innen rimelig tid. Han har en st165 som han driver å bygger på, men han bygger nok en del mer seriøst enn hva du er interessert i nå i starten ;)

Men, generellt:

- Bytt eksos til noe grovt, det mest effektive er å begynne fremst i eksosrøret og gå bakover, særlig downpipe fra turbo gir deg en god effekt.
- Få deg en boost controller av et slag, kjøp da en "grainger" eller "ball/spring" basert ventil, og ikke en såkalt "bleed ventil". TurboXS har en grei manuell boost controller. Ellers er det f.eks http://www.dawesdevices.com Elektroniske controllere er så klart best, men disse koster noen tusen. Før du monterer en slik controller er det et must at du har en skikkelig turbotrykksmåler, og ikke noe billig skvip som biltema eller bilextra selger (de kan vise mye feil). Jeg vet ikke hvor høyt trykk som er sikkert på st165 eller hvor fuelcut ligger på denne bilen.
- Det kan være lurt å bytte radiatoren til intercooler kjølevannet til noe større om du finner en større radiator som kan brukes hos en skraphandler f.eks.
- Får du tak i en turbo fra en Supra mk3 så gir vist disse en grei vinning i effekt på st165, og skal passe ganske greit på med minimalt av modifikasjoner.

Til slutt, st165 er en ganske sjelden bil her til lands så det er begrenset med erfaring på disse bilene her på forumet, det kan være greit å også følge med på http://www.gt4oc.net og http://www.alltrac.net hvor de har en del flere st165-brukere.

Legg innLagt inn:08 jun 2005 22:35
av Speeder
Som vanlig blander du meg og sleeper :wink: :P Jeg har bare siklet på den type bil.

Han bygger vel på en gen2 motor fra gt4 CS?

Denne siden: http://www.gtfours.co.uk/ har masse info angående st165.


Velkommet til forumet! Artig og spesiel bil du har.

Legg innLagt inn:09 jun 2005 07:11
av cossie
Tusen takk får hjelpa :D :D :D

Har boostcontroler på den, men trykket faller ned mot 0.5kg når jeg passerer 4000. Ligger på rundt 1kg mellom 2500 og 4000. Men regner med det problemet forsviner vist jeg stramer staget på wastegaten? Har montert åpent greenfilter(opp til 400hk), å har en cosworth intercooler som jeg har tenkt å sette på. Har også en turbosmart super sonic bov jeg har tenkt og montere.

Skal det stå en catalysator eller lingnende ganske nært turboen?? Ser ut som det er sveist inn rør der.

Legg innLagt inn:09 jun 2005 10:46
av CelicaTurbo
Speeder skrev:Som vanlig blander du meg og sleeper :wink: :P
akk, jeg gjorde tydelighvis det ja.. mente selvfølgelig sleeper ;)


Ellers, angående katalysator tror jeg at også st165 har denne montert i downpipen rett nedenfor turbo. Ellers faller trykket ditt allerede fra 4000 også i tyngre gir slik som 3. eller høyere gir? Trykket vil trolig falle fra ca 5-6000 men jeg synes 4000 var litt vel tidlig. Er også usikker på i hvilken grad st165 også er utsatt for redusert trykk på høyt turtall slik som st185 er (turboen på disse to bilene er noe forskjellig, og trykkfallet på st185 skyldes trang eksosdel i turboen).

Legg innLagt inn:09 jun 2005 12:03
av cossie
Ja trykket faller også på tyngre gir :shock:
Noen tips om hvor jeg får kjøpt større eksos??
Er 3" å anbefale?

Legg innLagt inn:09 jun 2005 12:36
av cossie
Hva er egentli en sån bil verd??
Ga 50 får min ferdi reg :D

Legg innLagt inn:09 jun 2005 13:54
av CelicaTurbo
50.000 er en ganske god pris, normalt ville jeg ha tenkt 60-70.000 for en slik bil. Angående eksos aner jeg ikke hvem som produserer for st165 og bilen begynner jo å bli litt gammel så det kan gjerne bli vanskelig å få tak i slike tilpassede eksosanlegg, det er kanskje enklest å bygge et selv om du kan sveise eller kjenner noen som kan det. Jeg lurer på om det ikke er en sjangs for at eksosanlegg for st185 passer helt ok, jeg synes jeg husker noe slikt fra et annet forum men jeg skal ikke garantere noe.

Legg innLagt inn:09 jun 2005 14:09
av cossie
Kan jo altids lag ett :)
Noen som vet sån cirka effekt jeg kan forvente med cosworth intercoller ca1kg laddetryk, 3" eksos og åpent luftfilter??

Legg innLagt inn:09 jun 2005 15:41
av CelicaTurbo
jeg tipper 230-240 intill du får gjort noe med motorstyringen ihvertfall, og forbeholdt at du klarer å unngå at trykket faller så alt for mye på høyt turtall (noe vil den falle med orginal turbo uansett)

Legg innLagt inn:23 jun 2005 00:21
av 88GT4
Kor mykje av understelldelene frå 185 passar på 165?? Slit med å finne deler i Norge!!

Legg innLagt inn:25 jun 2005 12:46
av sleeper
88GT4 skrev:Kor mykje av understelldelene frå 185 passar på 165?? Slit med å finne deler i Norge!!

ingen av de.... :(

jeg har noen poly foringet til st165 liggende hvis noen er int! ( fikk fler en jeg trenkte når jeg kjøpte mine!)

Legg innLagt inn:25 jun 2005 12:48
av sleeper
cossie skrev:Ja trykket faller også på tyngre gir :shock:
Noen tips om hvor jeg får kjøpt større eksos??
Er 3" å anbefale?
kjøp 3"!! ikke mindre!

DP fra 185 passer til st165 også!
og resten av eksosen kan du få et eksosverksted til og lage for deg!(og uansett hva de som lager eksosen sier så går det med 3" over den traversen like etter motoren!!!!!

Legg innLagt inn:25 jun 2005 12:50
av sleeper
CelicaTurbo skrev:
Speeder skrev:Som vanlig blander du meg og sleeper :wink: :P
akk, jeg gjorde tydelighvis det ja.. mente selvfølgelig sleeper ;)


Ellers, angående katalysator tror jeg at også st165 har denne montert i downpipen rett nedenfor turbo. Ellers faller trykket ditt allerede fra 4000 også i tyngre gir slik som 3. eller høyere gir? Trykket vil trolig falle fra ca 5-6000 men jeg synes 4000 var litt vel tidlig. Er også usikker på i hvilken grad st165 også er utsatt for redusert trykk på høyt turtall slik som st185 er (turboen på disse to bilene er noe forskjellig, og trykkfallet på st185 skyldes trang eksosdel i turboen).
det skal ikke gi noen ekstra hester og bytte til turbo fra 185 på denne bilen og da trur jeg ikke den org til st165 er noe mindre en den på 185!?

hvis tuboen mister trykk så tidlig så har du enten POTTE tett eksos eller så er ikke turboen din helt frisk.....

Legg innLagt inn:25 jun 2005 12:51
av sleeper
cossie skrev:Hva er egentli en sån bil verd??
Ga 50 får min ferdi reg :D
billig syntes jeg! ga 70 for min!

hvis dere lurer på noe så kan dere ringe eller sende sms! :D :D

45236226