Side 1 av 3

Endelig MR2 Turbo!! men......

Legg innLagt inn:09 jun 2005 10:42
av Master
Hallois folkens!

Endelig kom bilen jeg har ventet et par mnd på fra USA. En 91 MR2 Turbo som noen sikkert har lest på min prosjekttråd ( http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=7686 )

Fikk bilen utlevert på mandag i Oslo, og alt gikk helt fint på turen oppover til Bodø. Bilen fungerer ikke optimalt da den har en gåen bankesensor (får ny på mandag), men var utrolig gøy å kjøre! Å høre turboen skrike bak ørene dine er en nytelse :lol: :lol:

Men..... hadde time hos biltilsynet i dag for godkjenning for biler som kommer fra USA. Et av kravene for at bilen skal kunne godkjennes på denne unntaksregelen er at den må være ORIGINAL. (slik den kommer fra fabrikk) - Og det er den jo aldeles ikke... så jeg fikk den ikke godkjent :oops:

Han karen på biltilsynet pirka på alt! ALT. Front, sideskjørt, vinge(selv om den er org.) hekkskjørt, tonefilm på siderutene, senkesett, samt at div målere jeg har i a-stolpen kunne sitat "være et tegn på at motoren var trimma". :evil:

Så det jeg må gjøre nå er å skaffe TÜV-papirer fra Toyota (de koster sikkert flesk) som sier at bilen tilfredstiller europeiske krav. Så burde jeg vel skaffe 4-hjulskontrollspapirer (har tuv på senkesettet), rive av tonefilmene (de soter bare litt.. er det lov?)

Så da får bilen stå parkert en tid fremover.. :cry:

Legger ved et par bilder. De er ikke så gode, men det regner så fælt her! Bilen er nylakkert i koksgrå metallic og så veldig fin ut.. Gleder meg bare til å få den på hvite skilt.

Legg innLagt inn:09 jun 2005 10:50
av Dont_Panic
gratulerer med ny bil, den så utrolig fin ut, var du å kikka på den før du kjøpte eller bare fikk den sendt?? kjipt med problemer da, aldri hørt at sideskjørt osv må være originale..

Legg innLagt inn:09 jun 2005 10:58
av CelicaTurbo
gratulerer med ny bil, men det ordner seg sikkert med godkjenningen ;) Det hadde kanskje vært enklere om du hadde skaffet papirene på forhånd og ikke prøvde å bruke denne unntaksregelen (som jeg trodde at det kun var Drammen biltilsyn som kunne registrere biler på grunnlag av?)..

Legg innLagt inn:09 jun 2005 11:08
av jumbo
Grattis med ny bil og lykke til med godkjenning :D

At de pirker på sideskjørt etc er nå en ting, men de kan vel ikke nekte å godkjenne fordi motoren "kanskje" er trimmet? Og det er jo fullstendig lov å montere instrumenter i seg selv...

Legg innLagt inn:09 jun 2005 11:14
av Dr.Ling
Gratulerer! Endelig ny MR2 på plass på Tverlandet!
Kjipt at den blir stående en stund da, men slik været er nå her oppe så er det vel ingen fare. Du tar ikke turen til Mo da? Vet om flere som har plass i bilen, og vi blir en hel gjeng på Meyergården ser det ut som.

Rart at de skulle være såååå pirkete på biltilsynet. Var ikke Jon Skyrud du var i kontakt med (i 30-årene, grei kar, men følger nok boka)? Han var ihvertfall grei når jeg var der nylig....

Å få Toyota til å gå god for bilen kan jo bli vrient. Det er vel noen på forumet som jobber der som kan hjelpe.

Legg innLagt inn:09 jun 2005 11:20
av Master
takker folkens...

Dont_Panic: Jeg så bare bilder av bilen. Klart det er en risk å ta, men det er jo Toyota :)

Kristian: Jepp det skal nok ordne seg. Jeg trodde at det gikk an å se gjennom fingrene om hva som var originalt eller ikke. men det var tydeligvis ikke det. Måtte nok sikkert ha hatt de originale 14" felgene for å kunne si at bilen var original.. -Det fins jo knapt originale MR2 turboer i statene... De har forresten gitt Bodø, Bergen, Trondheim, Tromsø lov til å godkjenne USA biler..

Jumbo: motoren er jo original untatt luftfilter og justerbart turbotrykk (men det er justert på originalt nivå... ca 10-11 psi) Så de kommer ikke langt med å si at den er trimmet.. går nok i orden det der :)

Legg innLagt inn:09 jun 2005 11:24
av Master
Dr.Ling skrev:Gratulerer! Endelig ny MR2 på plass på Tverlandet!
Kjipt at den blir stående en stund da, men slik været er nå her oppe så er det vel ingen fare. Du tar ikke turen til Mo da? Vet om flere som har plass i bilen, og vi blir en hel gjeng på Meyergården ser det ut som.

Rart at de skulle være såååå pirkete på biltilsynet. Var ikke Jon Skyrud du var i kontakt med (i 30-årene, grei kar, men følger nok boka)? Han var ihvertfall grei når jeg var der nylig....

Å få Toyota til å gå god for bilen kan jo bli vrient. Det er vel noen på forumet som jobber der som kan hjelpe.
Det var vel kanskje pga din bil (min gammelbil :) ) at han så at denne bilen ikke var original... :lol: Bilen skal nok bli godkjent bare jeg får de tuv-papirene fra Toyota på at MR2 Turbo er lov å kjøre i Europa. Samt at senkesettet er godkjent. Da kan de ikke komme å si noe.. For det fins MANGE biler i Norge som godkjennes selv om de er stylet..

registrere bil

Legg innLagt inn:09 jun 2005 13:47
av torjusrr
Hei. Jeg hadde samme prblem når jeg importerte min rav4..
fikk den fra tyskland, men de glemte å sende med tuv parpirer...
dermed smøre seg med tolmodighet for å få de ettersendt fra tyskland.
hadde kostet meg 1800 på smiths i kristiansand

Legg innLagt inn:09 jun 2005 13:54
av Fredrik
Gratulerer!!
Var jaggu på tide ;) Men syns fortsatt at sideskjørta er litt store :P Eller blir det no helt annet in real life?

Legg innLagt inn:09 jun 2005 14:08
av jumbo
Master skrev:Jumbo: motoren er jo original untatt luftfilter og justerbart turbotrykk (men det er justert på originalt nivå... ca 10-11 psi) Så de kommer ikke langt med å si at den er trimmet.. går nok i orden det der :)
Da er det jo bare å påstå at motoren har original effekt/stand, og om de absolutt ikke tror deg, bare la de måle...

Dessuten fatter jeg ikke hvorfor litt styling skal være noe problem så lenge det ikke er i ekstremt omfang etc. Det som sitter på bilen din endrer jo ikke utvendige mål på bilen i noen som helst grad...

Kanskje like greit å prøve en alternativ veistasjon, som forhåpentligvis har litt mindre inngrodde folk til å godkjenne.

Legg innLagt inn:09 jun 2005 15:24
av sw20
GRATULERER Thats a nice ace!!!

Legg innLagt inn:09 jun 2005 15:26
av FireWalk
oi oi oi.. Gåen bankesensor er et DÅÅÅRLIG tegn!! håper du slipper samme helvetet som jeg har og er igjennom...

Når jeg var hos toyota for å få papirer fra dem så fikk jeg en kommentar ala dette her: Vi har aldri solgt denne bilen i Norge, derfor kan ikke Toyota Norge skaffe noen papirer på denne bilen til deg...

Men det kan vel hende du treffer på noen er litt mer service instilt.. får håpe det for din del! :)

Bilen så jo knæsj ut den! Syntes de baklysa der er sterkt undervurdert, er ikke så ille som folk skal ha det til, ser faktisk ganske bra ut... spes i mørket kan jeg tenke meg siden det er dioder..

Grattis med ny bil! håper det ordner seg med motoren nå da.. gåen bankesensor tyder jo gjerne på litt trimming og hard kjøring.. (snakker av erfaring hehe)

Legg innLagt inn:09 jun 2005 15:35
av sindrejl
gratulerer med fet bil, men du.. de baklyktene må du skifte :( De kan du bare glemme å godkjenne i norge. Revisjon 6 lyktene er ikke e-merkede og strengt forbudte dessverre.

Håper alt ordner seg, sugent at dem er så ekstremt pirkete i norge på sånnt piss, håper dem ikke klikker i vinkel når jeg skal godkjenne supra

Legg innLagt inn:09 jun 2005 15:38
av Master
Thanks alle sammen ;)

Vel, jeg tror ikke motoren er noe særlig trimmet. Så den gåene bankesensoren kan være pga noe annet... bilen har jo fortsatt fuel-cut på 12.8 psi... så den har ikke blitt ladet stort. (jeg har FCD liggende som jeg skal sette på etterhvert som motoren er frisk, og tenningskomponentene er gått over)

Hvorfor skulle du ha papirer på bilen da? Hvor skaffet du papirer fra da, FireWalk?... jeg trenger dem bad... :oops:

Legg innLagt inn:09 jun 2005 15:40
av Master
sindrejl skrev:gratulerer med fet bil, men du.. de baklyktene må du skifte :( De kan du bare glemme å godkjenne i norge. Revisjon 6 lyktene er ikke e-merkede og strengt forbudte dessverre.

Håper alt ordner seg, sugent at dem er så ekstremt pirkete i norge på sånnt piss, håper dem ikke klikker i vinkel når jeg skal godkjenne supra
Hmm.. er du sikker?
www.revision6.com skrev: All of our lamps, bulbs and LED rings are 'E' marked and are therefore road legal for use in the UK.: