TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Frontfanger Celica T 4WD

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #10673  av CelicaT4WD
 
Noen som vet om det kun er fangeren som er forskjellig fra 1990 modell og de nyere? Min har den "vanlige" fangeren med hele riller - men bl.a. C Sainz edition har litt annen løsning med en slags oppdeling av luftinntaket og litt kraftigere utseende.
Er det kun fangeren som må skiftes eller er det innfestninger og braketter som også må gjøres om, noen som vet?

 #10680  av CelicaTurbo
 
Selve fangeren skal være meget lett å bytte, koster 1500-2000 hos Toyota (ullakkert så klart), men du trenger også en "support bar", støtfangeren altså, den koster 1000-1500 hos Toyota, har ikke hørt at den heller skal være noe problem å bytte.

Grunnen til endringer er vel hovedsaklig at Carlos fangeren øker luftmengden som kommer inn i motorrom fremmefra, som er fordelaktig siden scoopen på panseret er en utblåsning på Carlos istedenfor "innblåsning", samt at IC-radiatoren er i fronten og har godt av ekstra luft. Det er litt stiligere på denne måten men jeg vet ikke helt hvordan det er for standard IC å oppleve høyere trykk under panseret grunnet mer luft, jeg vil tro at standard IC da får vesentlig lavere luftgjennomstrømning. De fleste gjør denne modifikasjonen pga at den gir bedre plass for frontmontert IC.