Side 1 av 1

Lekasje mellom turbo og intercooler. Skadelig?

Legg innLagt inn:23 jun 2005 07:54
av Speeder
Heisann.

Var å tittet på bil i går, men jeg har ingen erfaring med turbomotorer.

Problemet er; en eller annen slange mellom tubo og intercooler lekker, det påstår i allefall selger. Og jeg er helt enig att det høres slik ut, hvine\frese lyd ved gasspådrag, som kommer fra ett sted bak\under høyre framlykt :?
Kan dette på noe hvis ha skadet turbone, med att de har gått for full spiker, siden lufta de resser går rett i friluft? Kan det være andre steder freselyden kommer ifra?

motoren er en 2.5TT forresten.

Legg innLagt inn:23 jun 2005 23:12
av Levin GT
Liten luft-lekasje etter turbo er ikke skadelig for hverken turbo eller motor........Avhengig av hvor stor lekasjen er vil de eneste virkningene bli at alt turbotrykket som turboen gir ut,blir ikke matet inn i motoren,dvs at bilen går litt dårligere, og at den vil suge falsk luft inn der på vakuum,dvs at motoren kan fuske litt på tomgang og lave turtall.

Levin GT

Legg innLagt inn:23 jun 2005 23:20
av CelicaTurbo
liten lekkasje er nok ikke skadelig men bør så klart fikses, men om det er såpass at du hører det så er det jo mulig at det blir litt værre, og om det er alt for ille så kan det være at turboene blir lei av å spinne opp i mye høyere turtall enn normalt behøver så en slik lekkasje kan føre til fremskyndet turbohavari, men i praksis er det umulig å si..

Legg innLagt inn:26 jun 2005 12:28
av Hobbes
Hvis bilen har luftmengde måler så vil vel også ECU justere feil blandings forhold på bensin luft. feitere blanding eller omvent? Som kan ta knekken på katalysator.

Legg innLagt inn:26 jun 2005 15:46
av jumbo
Kommer helt an på hvor luftmengden måles hen... uten at jeg vet hva som er fasit her.

Ellers, hva er en katalysator? :mrgreen:

Legg innLagt inn:29 jun 2005 00:30
av celica_st185
Har hørt at man aldri skal kjøre med lekkasje på trykksiden da dette som nevnt ovenfor fører til turbohaveri på grunn av for lite mottrykk på kompressorhjulet. Ettersom wastegaten ikke åpner fullt før et gitt ladetrykk, sendes mer eksos gjennom turbinen for å oppnå samme ladetrykk som normalt, på grunn av lekkasjen. Dette fører igjen til at turboen snurrer fortere en den burde....