TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vehicle speed sensor pÃ¥ 1995 Celica 2,0 GT

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #117023  av Eliaz

Hei!

Skal til å montere inn en Pioneer spiller i Celica'n. I manualen står det at den skal kobles til en ledning som heter for "Vehicle Speed Sensor" eller VSS. Vet noen hvor jeg finner denne ledningen?

#117035  av Speeder

Kan ikke si jeg har hørt om den, men må vel komme fra girkassen da? eventuelt via ecu.

Hva skal du med den egentlig? ikek bare å legge den til 12v da?

#117041  av richeros

sikkert bare det at den demper volumet idet du bremser ned. en kompis av meg har et slikt opplegg. kjører inn i et lyskryss f.eks så skrues lyden automatis ned.

#117056  av Eliaz

Ja, den kommer nok fra ECU'en. Men hvor kan jeg finne den på ECU'en og hvor sitter den? (ECU'en altså). Tror den skal være til å vise farten på displayet på Pioneer'en.

#117059  av Morten

Eliaz skrev:Ja, den kommer nok fra ECU'en. Men hvor kan jeg finne den på ECU'en og hvor sitter den? (ECU'en altså). Tror den skal være til å vise farten på displayet på Pioneer'en.
Gjetter på en lilla/hvit ledning på pinne 8 på 22-pins kontakten på ECU'en. (forutsatt at hukommelsen min har fått påfyll i det siste..)

#118493  av Eliaz

Er det noen som har et skjema på dette? Eller noe slags tegninger over kontakten i ECU'en Og hvor sitter ECU'en i bilen?

#118554  av Morten

Eliaz skrev:Er det noen som har et skjema på dette? Eller noe slags tegninger over kontakten i ECU'en Og hvor sitter ECU'en i bilen?
Som sagt over: ledningen er lilla med hvit stripe og kommer inn på pinne 8 på 22-pins pluggen på ECU. Har dobbelsjekka hukommelsen for deg. :wink: Har MR2 selv og kjenner demed ikke så godt til Celica.. men hvis jeg skal gjette på plassering gjetter jeg på under/bak midtkonsollen.

#118897  av Eliaz

Har funnet ecu'en og 22 pins kontakten. Det er fire kontakter ved siden av hverandre. En med 26 pinner, så to med 10 og 14 pinner (tror jeg) og så en med 22 pinner (sett fra venstre mot høyre). Problemet er at den fins ingen lilla ledning med hvit stripe på i pinne 8. Skulle gjerne ha funnet riktig ledning. :?

#119010  av Eliaz

Her er noen bilder av ECU. I pinne 8 på 22 pinskontakten sitter den en orange ledning med grå merker på. Har leita overalt på internett og div forum, men finner ikke diagram til ECU for 1995 Celica 2,0 (3s-ge). Vil ikke ta feil ledning! :(

HÃ¥per noen kan hjelpe meg.
:roll:
Vedlegg
22pins.jpg
22pins.jpg (14.49 kiB) Vist 597 ganger
22pins.jpg
22pins.jpg (14.49 kiB) Vist 597 ganger
ECU2.jpg
ECU2.jpg (25.83 kiB) Vist 597 ganger
ECU1.jpg
ECU1.jpg (28.85 kiB) Vist 597 ganger

#119038  av Morten

Eliaz skrev:Her er noen bilder av ECU. I pinne 8 på 22 pinskontakten sitter den en orange ledning med grå merker på. Har leita overalt på internett og div forum, men finner ikke diagram til ECU for 1995 Celica 2,0 (3s-ge). Vil ikke ta feil ledning! :(

HÃ¥per noen kan hjelpe meg.
:roll:
Jeg baserer utsagnet mitt om pinne 8 lilla/hvit på koblingsskjemaet for 94+ MR2 GTi som er 175hk versjonen (samme motor som din). Kan ikke skjønne at det skulle være så forskjellig. Ellers har ledningen vært lilla/hvit og gått inn på enten pinne 8 eller pinne 9 på alle de 3SG(T)E jeg har sett? Er det ingen lilla/hvit på 22-pins pluggen i det hele tatt?

#119046  av Eliaz

Takk for svar! Var akkurat ute å såg på kontakten. På 22 pinskontakten fins det ingen lilla/hvit ledning. På pinne nr. 9 sitter det ingen ledning, og på pinne 8 sitter den orange.