Side 1 av 2
B&G Senkesett til 990kr... noen spørsmål.
Legg innLagt inn:06 jul 2005 09:30
av Zepticon
Hei...
Eiker Motorshop har tilbud på senkesett og tenkte at jeg kansje kunne investere i noe til Mazdaen.
Men hvordan er det å montere senking på bilen uten å kjøpe nye dempere(har orginale nå)? Har hørt at bilen kan bli veldig "spretten", og at demperne tar kvelden temmelig fort om dem er orginal. Men er det vanskelig å montere disse selv? Mye arbeid?
Håper noen kan svare...
Legg innLagt inn:06 jul 2005 14:52
av lexusmann
Noen sier at demperne går fort og andre sier at det går greit å senke opptil 30 mm....kan ikke gi et eksakt svar...men er sikkert bilmekanikere her som kan gi et bedre svar...
har også sett etter dette, men kunne ikke finne noe til min 93 rolla...
Legg innLagt inn:06 jul 2005 15:36
av Zepticon
lexusmann skrev:Noen sier at demperne går fort og andre sier at det går greit å senke opptil 30 mm....kan ikke gi et eksakt svar...men er sikkert bilmekanikere her som kan gi et bedre svar...
har også sett etter dette, men kunne ikke finne noe til min 93 rolla...
http://www.eiker.com/default.asp?catID=1216
Nederst på sida...
EDIT: dem var visst utsolgt

Legg innLagt inn:06 jul 2005 15:42
av lexusmann
De er det, ja...ja, det var hos de så hos....regner med de gikk ganske fort, til den prisen...noen som har kjøpt?Hvordan er kvaliteten?Er kanskje for tidlig å si...
Legg innLagt inn:27 jul 2005 08:42
av Zepticon
Ingen som har prøvd disse?
Hvor vanskelig er det å bytte fra orginale fjærer til disse da?
Kan man gjøre det hjemme i garasjen med vanlige verktøy?
Legg innLagt inn:27 jul 2005 10:14
av celicat23
Zepticon skrev:Ingen som har prøvd disse?
Hvor vanskelig er det å bytte fra orginale fjærer til disse da?
Kan man gjøre det hjemme i garasjen med vanlige verktøy?
Det eneste du må ha av "spesial verktøy" er fjær klemmer. Ikke prøv å bytt fjærer uten.
Legg innLagt inn:27 jul 2005 12:14
av Zepticon
celicat23 skrev:
Det eneste du må ha av "spesial verktøy" er fjær klemmer. Ikke prøv å bytt fjærer uten.
Funker ikke store overarmer da?
Tenkte å slå to fluer i et smekk å bytte både dempere og sette på senkefjærer.
Hva vil dere anbefale da? Koni? Hadde vært stas med litt stivere bil siden den nå oppfører seg som en sjark i høy sjø.
Hvilke konidempere burde jeg satse på? Bilen skal senkes 35-40 mm.
Legg innLagt inn:27 jul 2005 13:38
av kaimagne
celicat23 skrev:Det eneste du må ha av "spesial verktøy" er fjær klemmer. Ikke prøv å bytt fjærer uten.
Det er vel egentlig bare tull, så lenge man er to stk. Jeg og May Liss bytta i hvertfall fjærer enkelt på hennes bil uten de klemmene. En presser ned fjæra, mens den andre setter på plass topp-plata og muttern. Funka som fjell!
Legg innLagt inn:27 jul 2005 13:44
av Dalan
kaimagne skrev:celicat23 skrev:Det eneste du må ha av "spesial verktøy" er fjær klemmer. Ikke prøv å bytt fjærer uten.
Det er vel egentlig bare tull, så lenge man er to stk. Jeg og May Liss bytta i hvertfall fjærer enkelt på hennes bil uten de klemmene. En presser ned fjæra, mens den andre setter på plass topp-plata og muttern. Funka som fjell!
Det som vel kan være problemet er overraskelsen du kan få deg når du løsner mutteren på toppen av demperen, og risikerer å få både toppfestet, lager og hele sulamitten midt i fleisen.. Mange biler det kan være rimelig godt spenn i fjæra på

Legg innLagt inn:27 jul 2005 15:39
av lexusmann
Nå hadde dem visst fått til e10, så jeg tok likså godt å bestilte et sett, jeg...
Må jo slå til på den prisen...

Kom på 1148 med frakt...Har flere som kan montere de for meg, tror IKKE jeg skal prøve på selv....blir mer en hjelper, tenker jeg...
Etterpå må man jo justere spissinga, er ikke noe annet som må gjøres?
Skulle få med godkjenningspapirer...
Re: B&G Senkesett til 990kr... noen spørsmål.
Legg innLagt inn:27 jul 2005 21:45
av sindrejl
Zepticon skrev:Hei...
Eiker Motorshop har tilbud på senkesett og tenkte at jeg kansje kunne investere i noe til Mazdaen.
Men hvordan er det å montere senking på bilen uten å kjøpe nye dempere(har orginale nå)? Har hørt at bilen kan bli veldig "spretten", og at demperne tar kvelden temmelig fort om dem er orginal. Men er det vanskelig å montere disse selv? Mye arbeid?
Håper noen kan svare...
tja ikke helt sant, har kjørt 4mnd nå på org dempere og bilen er LANGT ifra spretten

Senket 35mm
derimot anbefaler jeg uansett å skifte demperne, dem blir fortere slitt (ikke tvert som enkelte påstår) og du får ikke god nok kjøreegenskaper før begge deler (demper og fjære) er skiftet
Legg innLagt inn:27 jul 2005 21:46
av ScadamiCa
Bruk en fjærstrammer da vettu:)
Legg innLagt inn:27 jul 2005 22:08
av celicat23
kaimagne skrev:celicat23 skrev:Det eneste du må ha av "spesial verktøy" er fjær klemmer. Ikke prøv å bytt fjærer uten.
Det er vel egentlig bare tull, så lenge man er to stk. Jeg og May Liss bytta i hvertfall fjærer enkelt på hennes bil uten de klemmene. En presser ned fjæra, mens den andre setter på plass topp-plata og muttern. Funka som fjell!
Hehehe. Kan få noen VELDIG u-ønskede overraskelser med den metoden der

Legg innLagt inn:27 jul 2005 22:35
av ST182
nå var det vel bak det gikk så greit med den metoden der, men forran så måtte hun nok bruke fjærklemmer ja

Legg innLagt inn:03 aug 2005 18:48
av TheStig
kaimagne skrev:celicat23 skrev:Det eneste du må ha av "spesial verktøy" er fjær klemmer. Ikke prøv å bytt fjærer uten.
Det er vel egentlig bare tull, så lenge man er to stk. Jeg og May Liss bytta i hvertfall fjærer enkelt på hennes bil uten de klemmene. En presser ned fjæra, mens den andre setter på plass topp-plata og muttern. Funka som fjell!
hehe, galning du.. Jeg løsnet iallefall uten fjærklemmer på en Primera en gang.. Da spratt fjæren, fjærskålen, muttere osv under to biler, inn i veggen, tilbake under de to bilene og passerte meg og endte i veggen 5 meter bak meg...... såe.. fjærklemmer
