Side 1 av 1

bytte av clutch

Legg innLagt inn:06 jul 2005 17:07
av TheStig
CS`n jeg har kjøpt har en sliten clutch men følger med ny Helix motorsport clutch. Må vel bytte men er litt skeptisk til å gjøre dette som første operasjon på bilen. Har hatt ute motoren mange gangen på Nissan Primera gt`n min, men CS er jo litt ukjennt..

Noen privatpersoner her som utfører slikt endel billigere enn merkeverksted? Hørte nevnt her en gang at toyota tok over 10.000 for jobben.. men det er vel inkludert deler da.. Har både clutch og trøstelager

Noen tips? Tenke å ringe toyota i morgen og bilxtra osv for å få litt prisforslag...

Legg innLagt inn:06 jul 2005 18:39
av blixern
på min så tok vi ned motor å gearkasse i lag, samt hele ledningsnettet.... brukte ei helg...litt rotete å skru oppi når man ikke er kjent oppi motor-rommet.... men ganske rett fram. sjekk også simring i "Bak-kant" av motor når du først har nede...

Legg innLagt inn:06 jul 2005 20:12
av TheStig
uff og uff... har ikke noe imot mekking men tror faktisk at jeg overlater denne til toyota.... eller får se da

Legg innLagt inn:07 jul 2005 17:46
av TheStig
jeg fikk fastpris idag på 6500 til 7000 kr idag hos toyota her. Det kom av at de følte at de måtte klarer å overholde timefristen som verkstedhandboken angir :D

Legg innLagt inn:07 jul 2005 22:59
av Toyota4ever
Vis du har tilgang på de nødvendige utstyret(løftebukk,grav) og har skrudd litt, så ta de selv :wink:
+at de er en fin måtte og bli kjennt me bilen på :D

Er ikke så mye hokus pokus.
Fjern ic, batteri, gasspjellhus, radiator, vifte, ekspangsjonstank og andre ting som er i veien.
-Ta av ledningsnettet ifra motoren.(Bruk fargede strips ifra Biltema e.l til og merke kontaktene, letter jobben med og sette sammen MYE)
-Ta ned traverser, skru av opphengskulene ifra bærrebruene.
-Ta av eksos anlegget.(Mid pipe)
-Tapp av giroljen, skru ifra girolje kjøleren rørene ifra girkassa.
-Ta i hjulet og napp ut drivakslingene. (Mellomakslingen detter ut av seg selv.)
-Senk bilen ned på et par paller slik at motoren hviler på pallene.
-Nøsne motorfeste på høyre og venste side.
-Løft bilen ifra motoren forsiktig.
(Eventuelt heng motoren i taket og senk den med patent talje)

Slik tar jeg ut motoren. Ta ca 3timer vis man er 2stk(noe man bør)

Legg innLagt inn:11 jul 2005 07:44
av GT4 CS
Har hørt at rørene til giroljekjølinga har en lei tendens og ryke? Er dette løse rykter eller noe man bør være OBS på?
Er det enklere og kobble fra alt ledningsnette i motoren en og ta ut hele dritten gjennom torpedoveggen? Da skal jeg legge det i minnet mitt da jeg om ikke alt for lenge river motoren ut av bilen min for litt elskovs pleie alla ny clutch og litt små fiks som vask osv :D

Legg innLagt inn:11 jul 2005 07:52
av larsst185
Jeg løsna vertfall stikkene på ecu og tok ut motor med ledningsnettet på.Tror det er mest kurant ja.Er vel noen stikk under sikringsboksen på venste side og.

Legg innLagt inn:11 jul 2005 08:32
av kennethx
Plugget ut av ECU og dratt ut motor med ledningsnett de tre gangene motoren har vært ute av bilen min.

Legg innLagt inn:11 jul 2005 19:23
av Toyota4ever
Hører dere sier de dær, men de er jo en del av koblingene som må av uansett + at de er greit og ha en "ren motor" når du skal av med topp eller lignende. Så jeg har brukt og la lendingene bli på bilen, mulig de er bare meg :lol:

Legg innLagt inn:12 jul 2005 13:46
av TheStig
for min del faar jeg as we talk skiftet clutch hos en tidligere toyota mekaniker anbefalt av Toyota for ca 4500,- juuhei

Legg innLagt inn:12 jul 2005 13:58
av kaimagne
Hva er det med Toyota i Mo i Rana? Først stiller de opp for reiselystne på ACR, så tipser de om en tidligere ansatt som gjør jobben for ca halvparten av det de selv ville ha tatt?

Makeløs service!! :D