TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468774  av ArildM

Lander noen flere pakker fra Japan etterhvert i Norge nå ser jeg, bilder kommer :)
TRD dempere og sportivo fjærer er kommet. TRD sportivo stabstag er også på vei. Samt noen andre JDM options!

Ang clutch; vet jo ikke om den er gåen, men synes den virker litt "slapp" på noe vis, så har en uggen følelse på den, har nye deler liggende, venter bare på litt lys og varmere vær så jeg gidder å holde på i garasjen. Spurte på Facebook, og fikk litt info:

Manual fra Paul Hibbs på clutchbytte:
https://docs.google.com/document/d/1Uj2 ... it?tab=t.0

Noen kommentarer jeg fikk på FB SMT Gruppen:
"I always leave the GSA and HPU in the car, fully connected. Only need to unbolt the GSA from the transmission. "
"If you cannot disconnect the pipes at the hpu unbolt the hpu from the cross member and fasten it to the top of the gearbox and take it out all together. Only 4 8mm bolts"
"Disconnect the pipes from the HPU and the connector on the SMT actuator."

Så, virker ganske rett frem. Slipper å lufte slavesylinder og dalle med det også.
Eneste er at man må ha Techstream for å kjøre en "relearn" prosedyre, så systemet får kalibrert seg til ny clutch.

Ellers:
SMT systemet vil varsle hvis clutchen styrer, siden den har sensor på rotasjonshastighet på clutch vs svinghjul(?), så den er ikke helt gåen. Mulig den er helt ok også, men etter 20 år+ så kan det vel ikke skade å bytte. 2zz clutch og svinghjul skal være litt mer aggressivt, er vel trykkplaten som er litt sterkere, så den bør "bite" litt raskere.
Har vel notert tidligere at man kan sette på "stage1/2/3" (hva enn det måtte bety) clutcher på SMT girkasse også, det vil funke, men fant noen som sa de ble litt ekle å kjøre med, så det blir som på en normal girkasse også, blir det for kvasst så er det ikke noe særlig å kjøre med fra dag til dag. Og det er tross alt bare en 1zz motor :lol: Ergo virker OEM+ (altså 2zz clutchsett) å være en bra middelvei.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16