TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnesmurf sin garasje (mr2er, corolla verso og camry)

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #468837  av ArildM

Ikke at jeg har noen erfarnig, men hva er det som ikke er mulig å mekke på en Levorg vs en gammel Rav4?
Det er jo fortsatt en bensinmotor, fortsatt en girkasse, fortsatt drivakslinger, bremser etc etc.
Feilkoder kommer opp på obd verktøy, og motoren bruker fortsatt coilpacks, plugger, olje etc?

IS300h var vel en 2013 ish modell? Og var null stress å skru på på noe som helst vis. Ikke hadde den noen sensorer på bremser eller noe som helst som kompliserte mekkinga såvidt jeg erfarte. Bytta tilogmed 12v batteri og det eneste som skjedde første gang etter oppstart var at bilen bruke litt lengre tid på å starte opp og kalibrere alt :)

Forøvrig, trist at mye av 2.gen Rav4ene er i ferd med å forlate landet, det er en flott bil som bør oppleves. Den har en slags "spirit" som ikke finnes i 3.gen som du sier. Med det sagt synes jeg 3.gen er en veldig driftsikker og stødig bil, med null forventet påkost utover bremsedeler om du velger bensin og automat. Megafordel med cruise kontroll også, genialt på langturer om sommeren.
 #468838  av magnesmurf

ArildM skrev: 16 feb 2026 16:57 Ikke at jeg har noen erfarnig, men hva er det som ikke er mulig å mekke på en Levorg vs en gammel Rav4?
Det er jo fortsatt en bensinmotor, fortsatt en girkasse, fortsatt drivakslinger, bremser etc etc.
Feilkoder kommer opp på obd verktøy, og motoren bruker fortsatt coilpacks, plugger, olje etc?

IS300h var vel en 2013 ish modell? Og var null stress å skru på på noe som helst vis. Ikke hadde den noen sensorer på bremser eller noe som helst som kompliserte mekkinga såvidt jeg erfarte. Bytta tilogmed 12v batteri og det eneste som skjedde første gang etter oppstart var at bilen bruke litt lengre tid på å starte opp og kalibrere alt :)

Forøvrig, trist at mye av 2.gen Rav4ene er i ferd med å forlate landet, det er en flott bil som bør oppleves. Den har en slags "spirit" som ikke finnes i 3.gen som du sier. Med det sagt synes jeg 3.gen er en veldig driftsikker og stødig bil, med null forventet påkost utover bremsedeler om du velger bensin og automat. Megafordel med cruise kontroll også, genialt på langturer om sommeren.
Subaru er generelt langt mer tungskrudd enn toyota, med en del sære løsninger i understell, og ikke minst boxer motor. Så pluggskift er mildt sagt utfordrende. Subaru tar 8000kr for å bytte bærekule. Et hjullagerskift ligger på 15-20k+
I tillegg er ikke subaru sin delefilm like tilgjenglig, samt at en 10år gammel bil helst skal ha servicehefte komplett.
Det er for all del ikke håpløst å jobbe på, men temmelig sært. De fleste som har byttet hjullager selv ønsker at de hadde solgt bilen i ettertid :lol:

Toyota er jo som kjent ufattelig lettskrudd. Spesielt disse litt eldre greiene.

Fant forresten ut at Afrika ikke er destinasjonen lenger, men Ukraina. Oppkjøpere er det uansett.
 #468839  av ArildM

Skjønner. Som sådan vil jeg tro at man akkurat like greit kan hobbymekke på en 2020 modell Rav4, som en 2002 rav4. Selv hybridbatteriene til Prius finnes det jo grei ettermarked-støtte på, og masse videoer på YouTube som omhandler reparasjon av celler osv, så det bør ikke være umulig selv med hybrid/pluginhybrid med litt ekstra forsiktighet.

Ang servicehefte synes jeg det er noe piss å "MÅ" ta service hos forhandler på nybil, men ja, vi alle vil vel ha det når vi kjøper. MEN jeg tenker, så lenge du stempler (jeg har "Serviced with genuine parts" stempel som jeg bruker) og signerer i heftet når du tar oljeskift, så er tapet minimalt vs om du skulle ha hatt forhandlerstempel i boka? Særlig om du regner prisen på originalservice vs hvor mye du sparer på å ta det selv, så er det vel ingenting i veien for å ta service selv.

Ang eksport så skjønner jeg jo, og vet hvordan det var selv. Vi solgte vår 1.gen 1999 modell som hadde gått 340'000km, den lå ute på finn ei stund, og så ble vi oppringt av en som ville kjøpe "cash" usett og null spørsmål ang salg, tilstand, pruting osv osv. Da frister det for det første veldig med raskt oppgjør, men ikke minst føles det ansvarsfritt å selge en slik bil, da du aldri i dødehavet får en reklamasjon på de, så lenge bilen er kjørbar så er det null fare for at en eller annen raring skal komme 2 år etterpå å reklamere og i verste fall ta deg til retten for noe dritt som du aldri vil ha ansvaret for :roll:
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38