Tenkte det var på tide å lage en tråd på denne - en litt sliten 1986 mk1 jeg kom over for omtrent et år siden. Klarte rett og slett ikke la den stå - en riktig klassiker i rød farve som burde reddes
Jeg vet dessverre ikke så mye om historikken. Det fulgte ikke med noe dokumentasjon da jeg overtok den, men den har visst gått sørpå tidligere. Bilen er tidligere hellakkert, men klarlakken har gitt opp flere steder – spesielt på panseret.
Den har stått siden 2019 etter det jeg kan se, og bærer tydelig preg av det. Det ser også ut som den har hatt ubudne gjester en gang i tiden – flere deksler rundt rattstamme og under dashbord på førersiden var ødelagte. Det elektriske innvendig bar preg av en del kreative løsninger, som jeg fikk ryddet opp i.
Jeg har hatt ute store deler av interiøret og fått tak i det meste som manglet eller var ødelagt. Alltid en liten seier når man finner riktige deler til gammel japansk
Motor & teknisk:
Original bil med 4AGE-motor. Manuell 5-girs
Et eller annet uoriginalt eksosanlegg
Takluke
Km-stand: 267.000.
Da jeg overtok den gikk motoren veldig dårlig. Etter litt feilsøking fant jeg ut at bla.a vakuumslangen til luftmassemåleren var røket tvers av. Motoren gikk altså på atmosfærisk trykk og pøste på med bensin deretter
Etter å ha fått orden på det våknet den gamle motoren faktisk ganske fint til liv igjen!
Girkassen sjalter meget fint også.
Dette er gjort så langt:
Skiftet speedometerwire
Byttet fra K&N-filter rett på innsug til originalt luftfilteroppsett i mottorom
Skiftet vakuumslanger
Skiftet girolje
Skiftet høyre baklykt da den var sprukket
Skikkelig motorvask og service på motor (motoroolje, oljefilter, luftfilter, tennplugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk, diverse defekte sensorer, bensintrykksregulator osv.)
Nytt startbatteri
Skiftet lysbryter i kupé (fant kun fra høyrestyrt bil, får være midlertidig løsning)
Skiftet alle bremserør og -slanger på Toyota (gjenstår bremseslanger bak)
Interiørrens og reparert førerstol
Planer videre:
Skifte wire til bagasjelokkåpner
Skifte ut lås til motorlokk
Skifte vindusheis venstre foran da den er gåen og vinduet per nå står bom fast
Bytte drivstoffilter (sliter med å finne som passer uten å bytte slanger – finner kun til mk1b) -tar gjerne i mot tips
Montere sideskjørt, frontleppe og øyelokk (alt dette mangler)
Lakkere panser
Lakkere opp topplokk
Skifte kjølevæske (gleder meg… den har de tidlige kjølerørene under)
Sveise rust i venstre bakre skjermbue
Overhale kalipere foran og bak -fjerne gammel rød kaliperlakk
Nye bremser foran og bak + håndbrekk
Skifte foring i tannstang venstre foran
Passende felger?
Nye dekk foran og bak
Montere stereo da dette mangler
Målet nå i første omgang er å få den EU-godkjent, så får vi se hva som skjer videre. Den er allerede utrolig morsom å kjøre – gir skikkelig flashback til Corolla GT'en jeg hadde som første bil for mange år siden.
Lett, mekanisk og ærlig kjørefølelse - sånn gammel japse skal være!
Har dessverre ikke så mange bilder enda, da den kun har vært kjørt litt på prøveskilter før den ble satt på lager i vinter.
Blir nok ikke et fullverdig resto-prosjekt dette, men håper og få til en heller solid og pen bruksentusiastbil, da den er ganske bra for rust. Det begynner å bli få av disse igjen, så det føles riktig og ta vare på den
Oppdateringer kommer etter hvert, takk for at du tittet innom
Jeg vet dessverre ikke så mye om historikken. Det fulgte ikke med noe dokumentasjon da jeg overtok den, men den har visst gått sørpå tidligere. Bilen er tidligere hellakkert, men klarlakken har gitt opp flere steder – spesielt på panseret.
Den har stått siden 2019 etter det jeg kan se, og bærer tydelig preg av det. Det ser også ut som den har hatt ubudne gjester en gang i tiden – flere deksler rundt rattstamme og under dashbord på førersiden var ødelagte. Det elektriske innvendig bar preg av en del kreative løsninger, som jeg fikk ryddet opp i.
Jeg har hatt ute store deler av interiøret og fått tak i det meste som manglet eller var ødelagt. Alltid en liten seier når man finner riktige deler til gammel japansk
Motor & teknisk:
Original bil med 4AGE-motor. Manuell 5-girs
Et eller annet uoriginalt eksosanlegg
Takluke
Km-stand: 267.000.
Da jeg overtok den gikk motoren veldig dårlig. Etter litt feilsøking fant jeg ut at bla.a vakuumslangen til luftmassemåleren var røket tvers av. Motoren gikk altså på atmosfærisk trykk og pøste på med bensin deretter
Dette er gjort så langt:
Skiftet speedometerwire
Byttet fra K&N-filter rett på innsug til originalt luftfilteroppsett i mottorom
Skiftet vakuumslanger
Skiftet girolje
Skiftet høyre baklykt da den var sprukket
Skikkelig motorvask og service på motor (motoroolje, oljefilter, luftfilter, tennplugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk, diverse defekte sensorer, bensintrykksregulator osv.)
Nytt startbatteri
Skiftet lysbryter i kupé (fant kun fra høyrestyrt bil, får være midlertidig løsning)
Skiftet alle bremserør og -slanger på Toyota (gjenstår bremseslanger bak)
Interiørrens og reparert førerstol
Planer videre:
Skifte wire til bagasjelokkåpner
Skifte ut lås til motorlokk
Skifte vindusheis venstre foran da den er gåen og vinduet per nå står bom fast
Bytte drivstoffilter (sliter med å finne som passer uten å bytte slanger – finner kun til mk1b) -tar gjerne i mot tips
Montere sideskjørt, frontleppe og øyelokk (alt dette mangler)
Lakkere panser
Lakkere opp topplokk
Skifte kjølevæske (gleder meg… den har de tidlige kjølerørene under)
Sveise rust i venstre bakre skjermbue
Overhale kalipere foran og bak -fjerne gammel rød kaliperlakk
Nye bremser foran og bak + håndbrekk
Skifte foring i tannstang venstre foran
Passende felger?
Nye dekk foran og bak
Montere stereo da dette mangler
Målet nå i første omgang er å få den EU-godkjent, så får vi se hva som skjer videre. Den er allerede utrolig morsom å kjøre – gir skikkelig flashback til Corolla GT'en jeg hadde som første bil for mange år siden.
Har dessverre ikke så mange bilder enda, da den kun har vært kjørt litt på prøveskilter før den ble satt på lager i vinter.
Blir nok ikke et fullverdig resto-prosjekt dette, men håper og få til en heller solid og pen bruksentusiastbil, da den er ganske bra for rust. Det begynner å bli få av disse igjen, så det føles riktig og ta vare på den
Oppdateringer kommer etter hvert, takk for at du tittet innom
Vedlegg
(x) '86 Ae82 Toyota Corolla GT
(x) '89 At160 Toyota Celica GTi
(x) '86 St162 Toyota Celica GT
(x) '96 Peugeot 306 XR 1,8
'99 Lexus IS200
'01 Lexus IS200
(x) '89 At160 Toyota Celica GTi
(x) '86 St162 Toyota Celica GT
(x) '96 Peugeot 306 XR 1,8
'99 Lexus IS200