TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnesmurf sin garasje (mr2er, camry og rav4)

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #468984  av magnesmurf

ArildM skrev: 23 mar 2026 08:38 Skam på meg som installerte touch skjerm :lol: :D Men det var bare genialt med maps og masse anna tjafs på skjerm. Men trenger man det eegentlig? Neeh.

Husker jeg tok min sorte 2-dørs også, var som du sier utrolig morsomt å starte med noe som var så elendig og se hvor bra det ble. Ganske hard lakk på disse om jeg ikke husker feil?
Ikke veldig hard lakk. Toyota lakk er jo generelt ganske myk. Men det var så mye riper og drit at jeg fikk lære meg å bruke roterende maskin med ull, ellers kunne jeg holdt på 10x så lenge med en vanlig oscillerende maskin.
Nå er hvertfall bilen tålelig klar til bruk. Vurderer nye sommerdekk, da tidligere eier kjøpte det billigste av det billigere når han til slutt måtte koste på noe som helst. Antares tror jeg dekkene er produsert av. :roll:

Corollaen ble eu godkjent idag. Null feil. Nesten synd å kvitte seg med en så bunnsolid bil. Men den er lagt ut på finn.
 #468987  av Makk

De dekkene holder i massevis for det du skal bruke farkosten til.

Grunnen til at du kan trygt bruke jalladekk her er fordi at minimumskravene til EU/EØS på dekk er ganske høye, å vi har patetiske fartsgrenser som gjør at dyre dekk egentlig ikke gjør det noe særlig bedre, dem kommer i sin glans på mye høyere hastigheter.

Har kjørt på kinadekk i all min levetid på biler og tatt dem på racerbaner, dem er helt okay til dailydriver absolutt garantert.

Det er ferskvare alt samma, og dem dyre blir enda fortere gamle enn noe annet, og så blir dem verre... lol.

Jada, de dyreste ER bedre, men fy faen det er marginalt og ikke verdt det når LingLong koster 3000 og whateverexpensivebrandishypetoday koster 12 tusen.

Mitt råd er enkelt, hold litt bedre avstand og kjør defensivt så ordner det seg ;)
 #468989  av ArildM

Men om et mid-range dekk har sånn 10 meter kortere bremselengde når det er vått så kan det jo skille mellom å drepe noen og ikke. Og da vil du kanskje ikke stå der og glise over at du sparte 3k. Jeg vet ikke. Spørs jo hvor mye du kjører også. For min del kjører jeg kanskje 5-8k i året, og med rett lagring så holder jo sommerdekk seg relativt bra og lenge.

Var i alle fall slik når jeg jobba i Elkjøp i 10-12 år. De beste handlene gjorde man alltid sånn midt på treet. Altså ved å velge noe enkelt men med gode komponenter.

Men joda, har kjørt billigdekk også i mange mange år, på bane også med AW11n, og det funka helt greit det også.
Men siden den lille gummiflata du har er det eneste som skiller deg fra veien så tenker jeg, som ofte, en middelvei er tingen.
 #468992  av Makk

Jeg er ikke helt enig lenger i at det vi lager her i Europa liksom skal være det beste, om man søker opp LingLong dekk for eksempel så er dette det første man får :

"The Linglong Sport Master shocked the industry in 2026 tests by outperforming premium brands, including Continental, in wet and dry braking tests while being roughly 50% cheaper."
 #468993  av magnesmurf

Får kjøre litt på kinadekkene og se. Men utfra de få testene jeg fant, fikk dekket "poor" i adac rating.
Hadde ikke tenkt å kjøpe michelin til 3000kr dekket, men vil gjerne ha noe med lite støy. Har falken dekk på camryen og de er veldig stille, og gjør en god jobb ellers. Så et sett med falken på raven hadde nok gjort seg.

Ferdig med å koble og ordne med ekstralys nå.
Kjøpte noen osram bøtter på tilbud. Ville egentlig ha lazer ledbar, da jeg har vært ekstremt fornøyd med den jeg har på camryen, men osram bøttene var halv pris til sammenlikning.
Og ville også ha noe med dual color fordi jeg kjører mye i tåke. Desverre var ledbar jeg kjøpte med dual color egentlig bare tull. Det gule lyset var omtrent like gult som vanlig hvit halogenpære :lol: Og det kraftigere hvite var vanlig hvit/blå typisk LED fargetemp.
Så da ble det gul lyktefilm på ledbar for bruk i tåke.

Skal snart fylle tanken. Men utfra tankmåler er jeg redd det er noe feil med forbruket. 57l tank. Tankmåler indikerer 1/4 tank gjenstående. Tilbakelagt hele 350km med helt normal kjøring på landevei og motorvei :shock:
Vedlegg
rav4ekstralys.jpg
rav4ekstralys.jpg (170.68 kiB) Vist 7 ganger
 #468994  av Makk

magnesmurf skrev: 24 mar 2026 19:40 Skal snart fylle tanken. Men utfra tankmåler er jeg redd det er noe feil med forbruket. 57l tank. Tankmåler indikerer 1/4 tank gjenstående. Tilbakelagt hele 350km med helt normal kjøring på landevei og motorvei :shock:
De fleste av mine Toyotaer har vært på sin egne rare måte, tankmåler går først sakte, så veldig fort nedover og så på kvart tank, ja der er den for evig føler jeg, mulig den har samme syndrom? :lol:

Men dette finner du jo fort ut av når du regner sammen kjørt lengde med det du fylte, om tanken var sprekkfull når du begynte selvsagt :D
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40