Ja jeg ble særs overrasket når jeg så inni tubene og så selv at det var forskjell på dem.
Til å begynne med trodde jeg at det var bare noen som hadde gitt seg faen i å sette inn fjæra haha.
Har tatt gaffelbein fra alt fra mopeder til store tungsykler og det er alltid samme oppskrift fordi det er egentlig best at det er likt.
I alle fall om du tar gyrokreftene med i bildet, når man legger ned en motorsykkel, hvordan tror man det blir da om det er forskjell på høyre og venstre gaffelbein?
You guessed it, det blir forskjell, og det er ikke bra for handling i det hele tatt...
Klassikeren er jo om ene gaffelbeinet er lekk og mangler halve oljen sin og det andre ikke, da får man ekstremt godt merkbar forskjell fra høyre til venstre nedlegg alt etter side som har problem.
Men her har dem altså klart å løse dette ved å ha dem tettere i sammen og den som har fjæren i seg er omtrent dobbelt så kraftig fjærstyrke som noe som helst annen type jeg har sett av de vanlige med fjær i hvert gaffelbein.
Også notert meg at fremre bremseskive sitter på den siden som har fjæren i seg og ikke den siden som bare er en full støtdemper, dette er nok gjennomtenkt fordi det er jo her styrke og stabilitet trengs selvsagt, så dem er ikke helt totalt idiot dem som konstruerer dette her skal en si
Er bare singel skive på disse småsyklene, og det kan jeg godt forstå for når du hamrer frembremse på MC får du god stup nedi gaffelbeina, her kommer det å oppgradere til progressive fjærer virkelig til sitt ess da dem funker som dem skal i vanlig situasjon og når det virkelig hardkjøres så blir dem mye stivere enn originale, samtidig så er der fjæring tilgjengelig om man treffer en hump.
Standard fjærer for eksempel om du maksbremser og treffer en hump, så er der ikke mer å hente fordi alt er klemt sammen, slik skjer ikke på progressive fjærer der en god 30% av fjæra er mye tettere viklet
ArildM skrev: ↑05 apr 2026 07:24
Selv om Japsene kanskje har perfeksjonert driftsikkerhet, så er vel sjela og innovasjonen langt fremme hos Italienerne. Mens Amerikanerne er høylytte og ramler fra hverandre så snart man tar de litt i nærmere øyensyn. Så ikke så langt unna folka som bygger de?
Ja her er det litt morsomt fordi spesielt på 90 og tidlig 00 så var Italienerne absolutt ikke de kraftigste syklene, men de var de aller letteste, slankeste, mest manøvrerbare og beste på bremsing og når en snakker på elitenivå så teller det veldig mye mer enn bare rå power, hvem som helst kan gi full gass :p
Dette merker jeg selv og er fortsatt overrasket, når jeg setter meg på panigalen, 1200 kubikk 204 hesters sykkel og så føles det ut som du sitter på en liten moped.... I forhold til japanske sykler som er mye bredere så merker man det veldig godt... Fordel med en sylinder fremover og en sylinder bakover, det blir slankt!