TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes Blå 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #469205  av magnesmurf

Ny simmering på plass, etter en skikkelig "rens av hullet" :lol:
Studerte delefilmen skikkelig. Litt merkelig der, da det er forskjellige delenummer på samme simmerringen avhengig av bil, så blir det ikke tett nå må jeg prøve et annet delenummer. På girkassene jeg har deler fra ser simmeringen dønn identisk ut på de forskjellige modellene.
Får se om det løser seg når det brukes toyota deler til drivaksel. Kan jo fort være selve akselen som gjør at delenummer er forskjllige.

Det at motorrommet ble veldig mye varmere enn i den gule, gjør også at jeg har konkludert med at det er absolutt nødvendig med et mer åpent motorlokk, uten raintray. Så det beste hadde værrt et orginalt turbo motorlokk. Da er passform 100%.
 #469211  av magnesmurf

Fothviler fra lexus is 1.gen, for å matche pedalene.
Vedlegg
pedaler1.jpg
pedaler1.jpg (134.68 kiB) Vist 184 ganger
 #469212  av ArildM

Nice! Så perfekt ut, Toyota lego plug and play eller? :D

Hva er bryteren til? Hyde modus? 8)
Bilde
 #469213  av magnesmurf

ArildM skrev: 23 mai 2026 18:40 Nice! Så perfekt ut, Toyota lego plug and play eller? :D

Hva er bryteren til? Hyde modus? 8)
Ikke plug and play, men litt kapping i IS pedalen og noen skruer i plasten, så sitter den.
Bryteren er til antenna på radioen. Så den ikke automatisk går opp når radio skrus på. Før jeg fikk defa alarm var den til å kutte strøm til innslag på starteren.
 #469227  av magnesmurf

Enda en runde :roll:

Fikk montert sammen faenskapet, fylt på olje og etter en kjøretur lå det en liten dam under bilen noen timer senere.
Hvorfor i svarte faen den helvetes simmerringen ikke kan holde tett er et faens under.
Alle flater ble pusset med fin smergel, renset skikkelig etterpå og smurt inn med fett.
Forskjellen denne gangen var at simmeringen var en millimeter eller to lenger ut. Det resulterte i større lekkasje.
Prøvde å banke den lenger inn, men da spratt fjærfaenskapet inni, ut av ringen.

Så da venter jeg på ny simmerring og delene til drivaksling. Nå er travers og alt rundt ute av bilen. Og neste gang bankes simmerringen så langt inn som mulig.
Holder ikke bilfaen tett etter denne runden blir den pensjonert.
 #469228  av GhostRider88

Trist lesning. Hadde virkelig håpet 5 gangen skulle være the lucky number. Hold on, be strong.
 #469233  av ArildM

Husker ikke om du har nevnt det, men jeg pakka i alle fall min simmering i fryseren i ett døgn i forveien, samt varma det jeg klarte på girkassen. Et par tusendeler ekstra klaring kan være det lille ekstra som skiller mellom suksess og total fiasko. Med det nevnt håper jeg at jeg aldri trenger å ta borti en simmering til en girkasse, ble som sagt en 3-4 forsøk før det gikk til meg også :lol: :roll:
 #469240  av magnesmurf

ArildM skrev: 29 mai 2026 06:24 Husker ikke om du har nevnt det, men jeg pakka i alle fall min simmering i fryseren i ett døgn i forveien, samt varma det jeg klarte på girkassen. Et par tusendeler ekstra klaring kan være det lille ekstra som skiller mellom suksess og total fiasko. Med det nevnt håper jeg at jeg aldri trenger å ta borti en simmering til en girkasse, ble som sagt en 3-4 forsøk før det gikk til meg også :lol: :roll:
Skal huske det med fryseren. Bare redd for å gjøre gummien sprø.. Så den knuser når den blir utsatt for sjokk :roll:
 #469242  av ArildM

Gikk bra for min del i alle fall :)
 #469244  av Makk

Det virker som du sliter ganske uforklarlig på dette her.

Noen tips fra mine gamle dager som hydrauliker på borerigger, og uten videre forklaring så forstår alle at akkurat det rister noe så inni helvette, slik at alt må være 100% :lol:

https://www.rcpro.no/produkt/65481252/f ... 117ml-5923

Dette for eksempel, dette var noe vi satte inn alle simmerringen med før vi satte dem inn, da selvsagt bare i delen som går i gods, delen som går rundt aksling (lippen) skal smøres med motorolje eller girolje med en strek av fingeren din.

Og jeg vet ikke åssen du slår inn ringen, men om du bruker en pipe som passer sånn cirka perfekt så kan det til tider gjøre skader.

Den måten jeg slår inn simmerringer på er at jeg bruker en dor som er perfekt for størrelsen mellom metalldelens indre og ytre del av ringen, og så slår jeg veeeldig lett mens jeg går rundt å rundt å rundt ringen mens jeg slår kontinuerlig med veldig lette kakk, jeg slår sikkert 150-200 ganger, lett som faen, helt til det sitter hele veien inn og forandrer lyd, da hører man at simmerringen har kommet helt inn.

Simmerringer tåler veldig lite skeivhet, som man lett får om man bruker en pipe og slår inn og treffer skeivt, derfor sakte men sikkert innslåing med dor og lette kakk på hammer.

Og om ikke noen har sagt det før, bruk kun OEM toyota simmerringer, selverfaring i mine prosjekter har alle aftermarket lekket her på både veiv, oljepumpe og kamaksler her hos meg, det ser ikke ut som aftermarket greier lage noe som passer.
 #469247  av magnesmurf

Makk skrev: 29 mai 2026 22:19 Det virker som du sliter ganske uforklarlig på dette her.

Noen tips fra mine gamle dager som hydrauliker på borerigger, og uten videre forklaring så forstår alle at akkurat det rister noe så inni helvette, slik at alt må være 100% :lol:

https://www.rcpro.no/produkt/65481252/f ... 117ml-5923

Dette for eksempel, dette var noe vi satte inn alle simmerringen med før vi satte dem inn, da selvsagt bare i delen som går i gods, delen som går rundt aksling (lippen) skal smøres med motorolje eller girolje med en strek av fingeren din.

Og jeg vet ikke åssen du slår inn ringen, men om du bruker en pipe som passer sånn cirka perfekt så kan det til tider gjøre skader.

Den måten jeg slår inn simmerringer på er at jeg bruker en dor som er perfekt for størrelsen mellom metalldelens indre og ytre del av ringen, og så slår jeg veeeldig lett mens jeg går rundt å rundt å rundt ringen mens jeg slår kontinuerlig med veldig lette kakk, jeg slår sikkert 150-200 ganger, lett som faen, helt til det sitter hele veien inn og forandrer lyd, da hører man at simmerringen har kommet helt inn.

Simmerringer tåler veldig lite skeivhet, som man lett får om man bruker en pipe og slår inn og treffer skeivt, derfor sakte men sikkert innslåing med dor og lette kakk på hammer.

Og om ikke noen har sagt det før, bruk kun OEM toyota simmerringer, selverfaring i mine prosjekter har alle aftermarket lekket her på både veiv, oljepumpe og kamaksler her hos meg, det ser ikke ut som aftermarket greier lage noe som passer.
Gode tips. Akkurat det med flytende pakning , mellom simmerring og gods fikk jeg også tipset fra en annen. Så ikke umulig at det blir neste skritt hvis det ikke holder tett nå.
Når det gjelder verktøy, benyttes en bukk fra presslagersett. Så den passer på millimeteren i omkrets. Men ja, det kan være vanskelig å få inn 100% rett. Har dog slått mye med en lett hammer, istedenfor å bruke stor tung hammer.
Oppdaget også som nevnt at toyota ikke har det korrekte delenummeret liggende inne til denne simmerringen. Tror det er det egentlige problemet. At den "alterntive" simmerringen ikke er 100% korrekt. Så når den som egentlig skal sitte der, blir satt inn regner jeg med at det blir tett.
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118