TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girlekkasje

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #469262  av lliam

Hei!
Bilen min har stått lenge i garasjen, og jeg har lagt merke til at det lekker girkassevæske (rosa farge) fra motorrommet på førersiden. Jeg har prøvd å finne informasjon på YouTube om hvor peilepinnen til girkassevæsken er, hvis den finnes, slik at jeg kan sjekke nivået og etterfylle væske før jeg får bilen til verksted. All informasjon er nyttig.
Toyota Celica GT 1992-modell
 #469275  av ArildM

Hei og velkommen til TS-ogn :)

Sikker på at det er girkasseveske, for det er vel strengt tatt ikke noe som heter det? :wink:

Girolje tappes, fylles og sjekkes på girkassa. Påfyllinga på girkasse er typisk i forkant av kassa, her skal du fylle på til girolje forsiktig renner ut. Normalt sett er denne gul i farge, men går mot sort etter lang tids bruk. Relativt tykk olje.

Kjøleveske kan være rosa, og tynn som vann. Dette fyller du på i kjøleveskebeholderen, til det ligger mellom Low og Full.

Du kan vel trygt bruke Rosa Long life kjøleveske.

Er du usikker, ikke fyll på feil veske på feil plass. Da risikerer du store skader, og det er i så fall bedre å få verksted til å sjekke. Er det girolje skal det lekke MYE før det faktisk er skadelig for girkasse. Kjøleveske er lurt å passe på, blir det for lite koker motor og du vil få greit utslag på tempmåleren i dash.

Lykke til :D