TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes Blå 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #469271  av ArildM

Thomas, alle de siste sidene med prakk tilsier vel at du kanskje bør la simmeringene på akslingene være i fred :lol: :mrgreen:

Ellers håper jeg du finner ut av det, en dråpe nå og da er ikke uvanlig på en bil som er 20-30 år gammel og står mye i ro på vinterhalvåret. En dam under bilen er litt verre.
 #469277  av GhostRider88

ArildM skrev: 06 jun 2026 15:09 Thomas, alle de siste sidene med prakk tilsier vel at du kanskje bør la simmeringene på akslingene være i fred :lol: :mrgreen:

Ellers håper jeg du finner ut av det, en dråpe nå og da er ikke uvanlig på en bil som er 20-30 år gammel og står mye i ro på vinterhalvåret. En dam under bilen er litt verre.
Hehe, ja magefølelsen sier det. Samt at når både Gemeni, David, diverse mr2 forum der dette tas opp sier det samme, så blir nok konklusjonen at jeg tar aksel pakninger samtidig med clutch når det blir et aktuelt tema. Litt kjedelig om jeg bytter nå og det blir værre eller at det oppdages noe annet som ikke er deler til og den blir stående. Samt det er alltid en liten risk for at nye pakninger blir skadet når girkasse og akslingene skal ut når ifb. Clutch. Så bedre å ta alt samtidig og heller nyte bilen. Som du sier er det snakk om kanskje maks 10 små dråper iløpet av en hel sesong og det tar lang tid mellom hver dråpe. Ingenting når den står til vinterlagring. Så det er minimalt :)
 #469278  av ArildM

Da hadde jeg ikke orket å tenke på det en gang.

Wabi-sabi :wink:
 #469283  av GhostRider88

ArildM skrev: 06 jun 2026 19:48 Da hadde jeg ikke orket å tenke på det en gang.

Wabi-sabi :wink:
Tar deg på orde. Kan jo nevne at det ikke her kommer en eneste dråpe denne sesongen 8)
 #469289  av magnesmurf

Makk skrev: 05 jun 2026 21:50 Om lekkasjen er mellom simmerring og girhus så er det jo verdens letteste fix med flytende pakning på kost (pensel) ;)

Skulle det vise seg at simmerring ikke er tight nok og holder tett der så er jo det som sagt helt fantastisk, for lippa som går mot aksel og fjærbelastet tetning inni får du ikke limt samme hva en gjør :D

Det er jo nesten en drøm at det skal være så enkelt :D

Jeg er litt skeptisk dog, for at det skulle lekke der så måtte du kunne klare flytte ringen nesten for hånd om den ikke bare er reint metall, dog det KAN være du har fått en som faktisk er tiltenkt du skal smøre den selv med tetningsmasse, noen simmerringer er slik selv om det kan tilsynelatende se ut som dem har et gummidekke, men dette er til tider så tynt at uten tetningsstoff så gjør det ingeting.

Prøv de nye ringene med tetningsstoff mot girhuset! Why not ! ;)
Hadde tenkt å prøve med pakningstoff mot girhuset denne gangen. SÅ får vi se om det blir tett.
Må se hvor jeg kan kjøpe lokalt.
 #469292  av magnesmurf

Prøvde meg på å bytte drivaksel stub.
Det fungerte dårlig.
Selve tripod leddet fra toyota hadde annen splines enn den uorginale akselen. Så det nyttte ikke å bruke tripod leddet.
Tripodleddet fra den uorginale akselen passet ikke i huset til toyota leddet, da tripod var noen millimeter større i omkrets på oppheng til leddhjul.
Så skal toyota delen fungere, må man også skaffe en toyota drivaksel. I og for seg for man en slik på huggeren for drøye 4500 lappen.
Problemet med den løsningen er at yttre leddet avviker også litt i utforming, så løsningen med abs ring som er custom laget av wilhelm raceworks til den uorginale akselen, vil ikke fungere. Da blir det mye styr og kødd for å få en orginal aksel til å virke.

Heldigvis er det ikke helsvart, da jeg målte uorginal aksel mot den orginale. Delen som sitter inni simmering var temmelig nøyatig like stor i diameter. Mulig et avvik på 0,002mm, men det var omtrent umulig å sjekke skikkelig. Det er hvertfall innenfor toleranse på 0,01mm.
På det samme partiet sitter en kon, den var litt forskjellig, men tror den kommer innenfor selve simmeringen og bare er der for å ikke skade simmerringen når akselen tres inn.
Partiet av akselen som skal inni simmeringen hadde også tilnærmet identisk dybde, men på den uorginale akselen var det et parti på ca en millimeter nærmest støvhette som var litt tykkere. Den burde ikke komme inni simmerringen uansett, da det er noen millimeters klaring mellom støvhette og simmerring.

Så får bare prøve uorginal aksel igjen. Men den er hvertfall kontrollmålt.
  • 1
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119