TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 2006 Rav4

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #469311  av ArildM
 
Da er jeg veeldig spent på hvordan bilen blir med kanskje Europas eneste Tein Endura Pro sett til en gammel Rav4 :lol: :mrgreen:

Nye kyb fjærer er på vei, samt kom en del originale gummiforinger fra Japan for øvre og nedre del av fjæra. Samt nye lager til fjærbein foran.

Oppdateringer kommer etterhvert.
Vedlegg
IMG_20260611_144718.jpg
IMG_20260611_144718.jpg (594.33 kiB) Vist 25 ganger
IMG_20260611_144714.jpg
IMG_20260611_144714.jpg (1.04 MiB) Vist 25 ganger
 #469350  av ArildM
 
Lagt godt med slik demping inne i dørene:
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilb ... 2000058349

Samt:
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 18023KM1ts
Disse for å dekke alle hull i dørene

= Vinnerkombinasjon på gamle Toyotaer.

Grei guide for å demontere og bytte her:


Gjenbruk av de gamle høyttalerene var genialt, som sett på dette tidspunktet:


Kan man skjære ut de gamle høyttalerne, og terminere de nye rett inn på originale høyttalerledninger og kontakter.
Dette var en genial life hack, og man slipper å klippe i originalt ledningsnett.

Gjorde det samme ish på diskantene, Pioneer diskantene var av samme størrelse som de originale, de måtte bare skjeres/klemmes ut forsiktig, så fikk man gjenbruke originale monteringsplater og vinkler.

Har ikke noe annet enn gode skussmål for dette Pioneer settet med høyttalere. Spiller penere enn en del dyre Focal sett jeg har hatt, og er lettdrevne og pene å se på (ikke at du ser de når de er montert). Om noe skulle jeg ha hatt en kompakt forsterker ala den jeg har i MR2n for å få litt mer liv i de nedre frekvensene, men er fortsatt MYE bedre enn originalt.

Tok dessverre ingen bilder, men men, litt info og logg som kanskje kan være til hjelp til andre?

Neste oppgradering blir Tein demperne + Kyb fjærer, fjærene ankommer på fredag, så da får vi se om jeg får montert de straks.
 #469383  av ArildM
 
Da ble det en liten heldag i garasjen i går.

De gamle demperne foran var dårlige, tok et par minutter før de gikk ut igjen når man komprimerte de.
De bak var opprusta, men overraskende nok relativt i fungerende stand, de gikk opp av seg selv, men mye tregere enn de nye.

Så da er svaret at 20 års gamle dempere med 150k på telleren skjuler sine svakheter overraskende bra, men ja, de bør byttes selv om det ikke er utvendige tegn på lekkasje.

Ellers er det som nevnt ovenfor ikke så veeldig vanlig med justerbare dempere på en Rav4? 8) Spent på første prøvetur!
Så blir det EDFC kontroller når jeg gidder.
Vedlegg
IMG_20260623_094527.jpg
IMG_20260623_094527.jpg (1.25 MiB) Vist 5 ganger
IMG_20260623_105827.jpg
IMG_20260623_105827.jpg (987.38 kiB) Vist 5 ganger
IMG_20260623_105830.jpg
IMG_20260623_105830.jpg (1.08 MiB) Vist 5 ganger
IMG_20260623_125135.jpg
IMG_20260623_125135.jpg (1.97 MiB) Vist 5 ganger
IMG_20260623_153628.jpg
IMG_20260623_153628.jpg (872.37 kiB) Vist 5 ganger
IMG_20260623_153631.jpg
IMG_20260623_153631.jpg (890.65 kiB) Vist 5 ganger
IMG_20260623_153639.jpg
IMG_20260623_153639.jpg (1.24 MiB) Vist 5 ganger