Som miljøbevisst el-bil eier skal jeg påberope meg retten jeg har fått fra staten til å belære alle dere andre mindreverdige forurensere i hvordan ting skal være skal du bare vite
Det jeg kan gi fra meg av erfaring dog er følgende :
Lille B-klassen går 16-17 mil den om sommeren om du har lyst på litt diskotek og aircondition, oppgitt 20-22 med rangeboost.
Når vinteren kommer så går den 5-7 mil, jeg tuller ikke engang, og da forvarmer jeg kupeen med bilen tilkoblet huset før avgang.
Og da møter jeg alltid samme argument fra de mest hardbarkede elbil sauene "Jammen du kan jo ikke sammenligne en slik billig-bil med en med skikkelig batteri"
Ok, selvsagt kan du ikke det.
Men termodynamikkens lover?
Den kommer du ikke unna samme hvor stort batteri du kjøper tjommi.
Du kan regne med en halvering av rekkevidde på absolutt ALT av elektriske kjøretøy når det blir kaldt
Det liker dem ikke snakke så veldig om, da er det rett i forsvar med at "jeg forvarmer hjemme" som det skulle liksom bety noe helt spesielt... Med en gang du legger ut på veien i 10 minus, som er en helt vanlig temperatur i store deler av landet i månedsvis per år, så går rekkevidden drastisk ned.
De jævla rekkeviddemålingene til fabrikantene er jo for helvette utført i 20 plussgrader, med glattpolert lakk på bilen, perfekt tilpassede dekk, null bagasje og en total-anorektiker til sjåfør, sannsynligvis er han naken også for å spare vekt i testen........
Erindrer ferskt i minnet at jeg kjørte over finnmarksvidda i 37 minus i Februar, jeg møtte ikke EN ENESTE BIL !
Du hadde ikke kommet deg over der i live engang med elbil.. Jeg vet at folk liker gjøre narr av og bruke argumenter som at "man skal over vidda i 40 minus med campingvogn på 3 tonn etc" og det er enda et idiot-argument fra toskehuer som ikke verken kan eller vet noen verdens ting, jeg kjørte over uten noe som helst på kroken og satt å tenkte at om bilen stopper nå, så er her ingen telefondekning og om 15 minutter er jeg død for vinterklærne dem var stivfrosne bak i varerommet
Jeg kan bare konkludere med at om noen har gitt 700 tusen for en batteribil så har dem blitt GRUNDIG lurt, for en Mondeo til fem tusen kroner gjør akkurat det samme og kan kjøres non-stop til Nordkapp om du fant ut du hadde lyst å gjøre det med en gang......