TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÅDEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #469650  av ArildM

17kr litern 20min unna her, i alle fall så lenge Svenskene fortsetter med fornuft :wink:
 #469651  av Makk

17 for bensin? Resten av svensken er 14 for 95 e5, litt mer for 98.

Grensescam eller mente du diesel :lol:
 #469652  av ArildM

Grensescam.

Ikke kjede bensinstasjon eid av en kar som eier halve Storlien, pluss at han tar egen vekslingskurs, så du kan bli overrasket når du kommer hjem. Men jeg tar forsatt 17kr litern vs 26 eller hva vi ender på her i morgen :roll:

EDIT:
https://drivstoffprisene.no/
Viser sånn 16 ish for bensin over store deler av Sverige, så ikke så helt ille om det er 17 på Storlien. Er som regel der en gang i mnd eller to, så tar litt tid mellom hver gang vi sjekker priser.
 #469653  av Makk

Spørs om vi var ish heldige da, eller kom bare akkurat rett etter dem hadde satt ned avgiften en gang til.

For i ferien vår så kjørte vi halve Sverige gjennom to ganger og det var 14 på hver eneste pumpe for 95 E5 bensin :D

Ja har lest om han karen på Storlien, ekte mafiatass :lol:
 #469654  av ArildM

Når du eier halvparten av en fjellbygd som er rett ved grensa så ligger jo alt til rette for å utnytte situasjonen maksimalt, så hvorfor ikke :wink: :mrgreen:

Men ja, det er vel uansett nært en 10kroning i forskjell på pris, og på en full tank så er det jo 500 ish spart. I tillegg til harryhandelen på ost, kjøtt osv. Nå er kjøttdeigen i Sverige kommet opp på 130kr kiloen den også, men fleskfilet osv koster fortsatt sånn 70,- per kg.

Så ja, det er meget lukrativt å bo nært grensa.

Enda verre er jo at avgiftsoppgangen går over på firma, snakket med en som jobber i anleggsbransjen og der utgjør det kjapt 500k i mnd i ekstrautgifter, og det er et sånn middels stort firma som har god økonomi. Er vel uansett vi som kunder som sitter med sluttregninga.
 #469655  av Makk

Synd at når en blir en sånn stor-hai, så har dem en tendens til å bli rasshøl :x

In other news.

Satt å kokkelurte på Amayama, wtf kan man bestille longblock av 3sgte enda? Tilgjengelig også?? :shock: :shock:

Det var dog en US bil jeg søkte opp, så mulig gen 2 da?
Vedlegg
derpster.jpg
derpster.jpg (119.92 kiB) Vist 45 ganger
 #469656  av ArildM

Hmm, nice. Gen5 longblock ser også ut til å potensielt kunne bestilles.

19000-88515

Japan (Osaka) 961,775 258,674YEN.
Så sånn 1.2mill yen eller 70000nok + mva :lol:

Vet ikke helt hvor mange som slår til på den dealen, men jojo, du har jo motor i 300'000km til da, med normal daglig + litt aktiv kjøring.
 #469658  av ArildM

Prøvekjøring av Elbil.

Tror disse bilene er såpass moden at de er mulige å kjøpe nå og kunne bruke de som en noenlunde normal bil.
Fortsatt mye skjerm og dilldall i synsfeltet, men bra komfort, god bil å kjøre, og grei rekkevidde.

På full-ladet batteri kjørte vi 10,5 mil og gikk fra 100 til 80% batteri på normal kjøring, så mellom 40-50 mils rekkevidde på normal kjøring. En del stopp og litt gasspådrag for å teste litt. Går jo som pokker disse bilene :lol:

Dashbordet har en rar tekstur som er som en rar slags "vinylplate" full av spor bortover, fantastisk fint å samle støv på. Mikrofiberklut slet med å få det av uten bruk av evt spray. "Alcantara" i det mest utsatte området i dørene der du hviler albue og "gnur" over hver gang du åpner døra, blir nok bra slitt/stygt etterhvert. Kan vel flokke opp alkantara igjen etter at det er blitt flatt, men hvem gidder det på en bruksbil?

Fin i mørk brun/bronze, helt ok sittekomfort. 18" dekk så du kan kjøpe noenlunde normale dekk.
Kan programmere inn flere sett med dekk på TMPS systemet, og tydeligvis fylle 40psi uten at det systemet klikker (?) tror det lå no funksjon for å lagre det i alle fall.

Sånn dels selvkjøring så lenge veiene er godt merket, men synes det var veldig beta da den lå godt inn mot gulstripa, og taklet svinger veldig dårlig. Funker greit på rak vei :?

Så, når bensinen passer 50,- liter så må vi vel kjøpe noe slikt? :lol: :roll:

Nei vi får se.
Spørs om vi trekker det ut et par år til disse har tatt det største tapet som nybil i alle fall.
Vedlegg
IMG_20260902_092549.jpg
IMG_20260902_092549.jpg (2.21 MiB) Vist 27 ganger
IMG_20260902_092602.jpg
IMG_20260902_092602.jpg (1.9 MiB) Vist 27 ganger
 #469659  av Makk

Far min har nettopp kjøpt en sånn, pass på at den er softwareoppdatert fra fabrikk/forhandler, dem har visst store gremlins de tidlige og MÅ ha det.

Ellers hadde jeg bare kjøpt en slik jeg :

https://www.finn.no/mobility/item/475100502?ci=1

For et batteri til 300k eller mer, fytti rakkeren for ett verditap da!

Jeg har en slik, bror min har en slik, bekjent har en slik.

Aldri noe tull egentlig, har byttet ABS følerne til 964 kroner (med frakt) for alle fire fra Eurodel, så har den trasket og gått, sine begrensede mil, men helt perfekt barnehage/citysvipp bil skal jeg si deg.

Største fordelen? Finnes ikke touch, gode gamle analoge visere og du kjører fortsatt bil og ikke plastikk-launch-controll spacemobile.

Så beholder du godbilene til alle andre formål 8)
 #469662  av ArildM

Gibortpris på en billig bruksbil, det må jeg si. Og sånn nært 500k billigere enn en C-HR+ :lol:
Sikkert perfekt til småkjøring som du sier.

Er vel Rav4n som er den som potensielt skal byttes ut, siden det er bare den vi har med krok på og som brukes på langtur. Caldinaen og MR2n er freda enn så lenge :wink:

Så mtp krav til erstatter må vi ha rundt samme rekkevidde som Rav4n, krok og 4wd.
Da er det lite av elbiler fra "1. / 2. " generasjon som funker. Da må du gjerne opp på noe av årets modeller fra Toyota i alle fall. Kanskje første gen bz4x? Som man tross alt får for 300k , men den fikk ikke akkurat skryt for å oppnå estimert rekkevidde da den var ny :lol: Noe som C-HR+ og de nye BZ har fått godkjent++ på i tester.

Men, om vi drøyer det et par år er vel største verditapet tatt også på en C-HR+. Sånn typ 150k sikkert?
 #469663  av Makk

Som miljøbevisst el-bil eier skal jeg påberope meg retten jeg har fått fra staten til å belære alle dere andre mindreverdige forurensere i hvordan ting skal være skal du bare vite :lol: :lol: :lol: :lol:

Det jeg kan gi fra meg av erfaring dog er følgende :

Lille B-klassen går 16-17 mil den om sommeren om du har lyst på litt diskotek og aircondition, oppgitt 20-22 med rangeboost.

Når vinteren kommer så går den 5-7 mil, jeg tuller ikke engang, og da forvarmer jeg kupeen med bilen tilkoblet huset før avgang.

Og da møter jeg alltid samme argument fra de mest hardbarkede elbil sauene "Jammen du kan jo ikke sammenligne en slik billig-bil med en med skikkelig batteri"

Ok, selvsagt kan du ikke det.

Men termodynamikkens lover?

Den kommer du ikke unna samme hvor stort batteri du kjøper tjommi.

Du kan regne med en halvering av rekkevidde på absolutt ALT av elektriske kjøretøy når det blir kaldt 8)

Det liker dem ikke snakke så veldig om, da er det rett i forsvar med at "jeg forvarmer hjemme" som det skulle liksom bety noe helt spesielt... Med en gang du legger ut på veien i 10 minus, som er en helt vanlig temperatur i store deler av landet i månedsvis per år, så går rekkevidden drastisk ned.

De jævla rekkeviddemålingene til fabrikantene er jo for helvette utført i 20 plussgrader, med glattpolert lakk på bilen, perfekt tilpassede dekk, null bagasje og en total-anorektiker til sjåfør, sannsynligvis er han naken også for å spare vekt i testen........

Erindrer ferskt i minnet at jeg kjørte over finnmarksvidda i 37 minus i Februar, jeg møtte ikke EN ENESTE BIL !

Du hadde ikke kommet deg over der i live engang med elbil.. Jeg vet at folk liker gjøre narr av og bruke argumenter som at "man skal over vidda i 40 minus med campingvogn på 3 tonn etc" og det er enda et idiot-argument fra toskehuer som ikke verken kan eller vet noen verdens ting, jeg kjørte over uten noe som helst på kroken og satt å tenkte at om bilen stopper nå, så er her ingen telefondekning og om 15 minutter er jeg død for vinterklærne dem var stivfrosne bak i varerommet :lol:

Jeg kan bare konkludere med at om noen har gitt 700 tusen for en batteribil så har dem blitt GRUNDIG lurt, for en Mondeo til fem tusen kroner gjør akkurat det samme og kan kjøres non-stop til Nordkapp om du fant ut du hadde lyst å gjøre det med en gang......
 #469664  av ArildM

100% enig, derfor jeg sier at det er først nåværende "generasjon" som i det hele tatt kan ses på som en noenlunde ok erstatter for en fossilbil, på sommerstid.

Basert på vårt bilbruk så har vi i de siste 15 årene aldri kjørt mer enn 10 maks 15 mil på vinterstid, og C-HR+ som kanskje har 40-45mils faktisk rekkevidde når bilen er HELT ny, og da deler på to som du sier har kaaanskje 20 mils rekkevidde på vinteren.

Så må man også regne en viss batterislitasje, kanskje 10-20% over 10 år? Så trekker du da fra 20% rekkevidde på en bil som har gått 200k så sitter du med 32mils rekkevidde på sommerstid og 16 på vinteren. Tror ikke det er helt urealistisk på en 10 års gammel batteribil?

Så tja, vi venter. Det er fristende med lave drivstoffutgifter, men enda er det mye som skjer på batterifrontene. Toyota ville vel strengt tatt ikke en gang lage batteribiler med Lithium-batterier, og ville vente til Solid State. Og Kina fomler både med salt og anna teknologi som fungerer bedre i kulde osv osv.

Sånn sett tror jeg enda en gang at en batteribil fra 2026 er gammeldags til gangs i 2036, og kanskje lenge før det også.

Så får vi håpe at politikerne en gang gidder å gå på jobb igjen snart, for 30kr litern på pumpa til de som transporterer alt til oss blir et mye større mareritt enn at hvermannsen må betale en 500lapp mer hver gang de fyller tanken :lol: :wink:

Morsomt nok spurte jeg en del selgere både på Toyota i Trondheim, Stjørdal og i Toyota Asp nord for Steinkjer. Den ene selgern sa direkte til meg at nybil er bortkasta penger, og at han kjørte en brukt Bz4x og var ærlig på rekkevidde ala tallene over. Og de andre sier at de låner litt elbil gjennom jobb, mens de fleste virker som om de ikke har elbil i det hele tatt :lol:
  • 1
  • 1192
  • 1193
  • 1194
  • 1195
  • 1196