TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÅDEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #469456  av Makk

Fornøyd med seg selv og fjortiss-tuningen, cold air intake :lol:

Meen det var faktisk ikke så dumt, det ble mer aggressiv motorlyd og fikk frem litt av turboen.

Det som overrasket mest er at MST har tatt en CLA 250 på dyno og kjørt helstock og så satt på dette filterkitet og det ga 12 hestekrefter mer ved 5500 rpm!

Mest merkbart for meg dog er at mellomregisteret virkelig åpnet seg opp med mye høyere gassrespons og rask trekkraft når en bruker pedalen, har alltid følt litt skuffelse over at en bil med 218 hestekrefter var så treig å få fart i, tok lang tid før den "tok løst" kan du si.

Jeg tror det er fordi at nå med skikkelig tilgang til luft så spooler turboen mye mye raskere og du får både mer effekt og raskere respons.

Men jeg kan forstå det når jeg ser på det originale filteret, henter luft fra ett av luftinntakene til siden som går over hele turboladerdelen og blir glovarm (Den var faktisk smeltet hull i under)

For så å entre inn i en miniatyr-luftboks der luften må svinge 90 grader ned i en firkanta profil med masse støpevinger, deretter ta en 180 grader gjennom et hull som er halvparten så stort som filteret, opp igjen og inn i et filter som en mest nøyaktig kan beskrive som akkurat det samme som du har på en jævla plentraktor!

Helt patetisk strupet, stoor merkbar forskjell ja, ikke rart dem kunne slå seg på brystet med de dynopapirene, det er jo en stor motor fra før så skal ikke så mye til å få ut litt fres :D

For å bringe det inn i perspektiv, SW20 gen 2 sin originale luftfilterboks på NA motoren har 50% større luftfilter inni seg, og det er bare en 156 hester....
Vedlegg
20260720_193034.jpg
20260720_193034.jpg (1.15 MiB) Vist 28 ganger
 #469457  av ArildM

Hurra for litt fjortiss-tuning :D
Digger dumpventilen på Caldinaen, bare fordi at det er morsomt, rett og slett så enkelt.

Høres ut som en megarestriksjon på det luftinntaket. Der er det faktisk ganske så bra på Caldinaen, turbo foran på motor, et par albuer og rett til luftfilterboksen.

Men "moderne" tyske biler er vel kjent for å være veldig lette å modifisere, bare fordi at alt de lager skal være så ekstremt "gentleman" aktig og så tyst som overhodet mulig.
 #469458  av Makk

ArildM skrev: 20 jul 2026 20:02 Høres ut som en megarestriksjon på det luftinntaket. Der er det faktisk ganske så bra på Caldinaen, turbo foran på motor, et par albuer og rett til luftfilterboksen.
Ja uten tvil, i tillegg til å være bittelite fysisk på OEM så kan du se cirka flowen på luft her via min episke Paint tegning, rød er OEM og grønn er via det nye inntaket.

Tredobbel inntaksstørrelse og det går rett inn, ikke inn på andre siden, over glo-varm turbolader, ned og opp inn filter og inn i motor lenger lol.

Røret der den røde streken går er naturlig nok tatt bort ja, mindre clutter i motorrom.
Vedlegg
Derp.jpg
Derp.jpg (174.33 kiB) Vist 17 ganger
 #469459  av ArildM

Vel, mtp "tysk ingeniørkunst" så kan man vel ikke akkurat si at det å rute plastikkrør over en varm turbo var noe genistrek :lol:

Bra det finnes muligheter for å modde litt selv 8)
  • 1
  • 1189
  • 1190
  • 1191
  • 1192
  • 1193