TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #463881  av ArildM
 
Blacktop er en hærlig motor, null tvil. Den går veldig greit også imho i et slikt chassi. Innbyr til å trekke bilen ut på girene og nyte golyden fra innsuget :) Og det sånn uten at du står i fare for å miste førerkortet med en gang. Ikke for det man får vel 100km+ i 2.gir med blacktop på aw11 kasse synes jeg å huske?

Som du sier, en fin mengde power til et slikt chassis :)
Den nye eieren av AW11en jeg hadde lufta vel blacktoppen for salg? Tror ikke han så for seg noe så veldig ekstrem pris btw :)
 #463887  av OleST
 
Jeg prøver å lete opp ett AE111/Levin bzr halfcut med manuell kasse men sliter med det, har funnet ett par stykker med automat men usikker på hva som må til for å få motorstyring til å virke uten automatkassa. Og hvilke girkasse feste jeg trenger for å få putta 4age'n med manuell i e11'n.

Reserveplanen er å bruke C56 5trinns kasse hvis jeg ikke finner "ferdig" halfcut med c60 eller c56 manuell kasse.
 #463901  av ArildM
 
Halfcut er vel sjelden vare i dag i forhold til før i tiden?
Uansett så funket C52 kasse helt fint i AW11en i alle fall. Kanskje vært moro med en mer tettsteget kasse, men det kan man alltids ordne i etterkant :)

Ellers er det ikke noe problem å kjøre en automat 20v motor manuelt også med automat ecu. Eneste er vel at du får litt lavere turtallssperre? Men org 20v dauer av ganske mye uansett når du kommer forbi 8000rpm, så det eneste du gjør på en bone stock motor med å kjøre den til 8500+ er å ødelegge den litt raskere :lol:

Om du bruker en kasse som ble levert i E11 chassiet originalt trenger du nok trolig bare rett feste til motoren, ellers vil jeg tro at den sånn sett passer rett i.

Ledningsnett bør du nesten få laget uansett, hvis ikke du har veldig lyst å nerde akkurat den biten selv.
 #463904  av OleST
 
Alternativt kjøpe en hvilkensomhelst 20v også gjøre prosjektet 30-40k dyrere ved å jazze den opp litt før den puttes i bil (datasprut, kammer, oppgradert tenning, smidde h-profil råder, mrp "girdle", oppgradert bunnpanne, pick-up og oljepumpe)

Ledningsnett er "kosejobb" så det fikser jeg sjøl.

Større problem er å få tak i de rette bremsene for å oppgradere E11'n uten å bli ruinert, G6R, BZR og BZG bremser passer om du får med deg navene bak, forran vet jeg ikke helt hva som blir billigst/enklest. Her og finnes det et "blø fra lomma" alternativ da K-sport leverer noen uberfancy bremse kitt til E11 chassiet.

Resten av understellet er grei skuring da UltraRacing og whiteline fortsatt lager stabstag og div annet småstæsj, når det kommer til støtdempere og fjører så tenker jeg det blir originaldeler til g6r.
 #463905  av OleST
 
Her er forresten bilde av begge bilene:
20210908_160938-min.jpg
20210908_160938-min.jpg (6.81 MiB) Vist 2879 ganger
 #463908  av ArildM
 
NA trimming er sviindyrt, for ikke så veldig mye mer effekt.
Men så har du jo Initial D faktoren da :lol: 10000 rpm og ville 200hk :lol: :mrgreen:
 #463909  av OleST
 
er jo helt syyyyyyyyyyyyyyyyyyyykt med sugemotorer på høyt turtall, men jeg tror ikke jeg er mannen som bruker 200 laken på en motor til corollaen :lol:

har faktisk snust litt på å kjøpe ferdigbygd mildere "5age" stroker fra manon racing men det koster mer enn det smaker, spesielt når den skal i en bil som må være ett snev av brukbar på gata. hadde jeg drevet med bygg av banebil så hadde jeg vel vært litt mer gira på å dra strikken lengre enn fornuftig :mrgreen:

https://www.mrpltd.co.nz/product/mrp-9a ... f3f489a005
https://www.mrpltd.co.nz/product/4age-2 ... f3f489a005

ca. 140 laken for den sykeste 4age baserte sugemotoren mrp kan levere
+ frakt og importkostnader

også putter vi dette i en bil som på en god dag er verdt 15000kr.... njaeh nei altså.
 #463916  av OleST
 
sitter å fikler på sida til mrp, ser ut som om jeg fort vil ryke på en 30k i "lyst til å gjøre før motoren ploppes i bilen" :o
men da snakker vi toda oljepumpe, velocity stacks (og luftfilterboks til disse), letta svinghul, forsterka clutch og div annet småsnacks + alle serviceting som bør gjøres (regreim osv)
 #463923  av ArildM
 
Kjørte med stock clutch i alle år uten å merke behovet for noe annet + org blacktop svinghjul er allerede plenty letta vs vanlig 4age 16v :wink: Men er jo helt klart lett å bruke myye på ting man ikke egentlig trenger, moro er det uanestt, så lenge man er innforstått med at det gir lite i retur av effekt og kjørbarhet :mrgreen:
 #463929  av OleST
 
Joda men hvis motoren kommer med en auto så må man jo uansett ha svinghjul og clutch ;)
 #463931  av OleST
 
Gode nyheter på en mandags morgen, fikk tak i instrumentpanel med turteller for en billig penge.
IMG_20210913_073502.jpg
IMG_20210913_073502.jpg (80 kiB) Vist 2787 ganger
halvdårlig oppdatering: må litt lodding or triksing til for å få flytta over speedometeret mitt med odometeret over i det instrumentpanelet der men det lar seg gjøre med ett par loddinger og en liten justering.

Nå må jeg vel få ut fingern og få lagd en byggetråd.
 #463938  av ArildM
 
Gjør det :D Nå er du jo i gang :)
 #464002  av OleST
 
Hmm, tygger litt på GR yaris mens de enda er å få tak i men så sjekka jeg forsikring... koster 2300kr i måneden :!:
 #464003  av magnesmurf
 
OleST skrev:Hmm, tygger litt på GR yaris mens de enda er å få tak i men så sjekka jeg forsikring... koster 2300kr i måneden :!:
Du må nok opparbeide deg litt alder og bonus :wink:
Synes ikke 25k i året var helt horriblet, men tar du en ringerunde får du sikkert forsikring for under 20k.
Når jeg sjekket med mitt selskap var det ikke så ille, tror jeg måtte ut med rundt 10k i året for GR yaris hvis jeg husker riktig. (slo fra meg hele greia etter å ha prøvekjørt bilen, da jeg følte at den ikke var verdt penga)
 #464004  av OleST
 
Men som pendlerbil er vel Toyota Mirai mer attraktiv da, billigere i innkjøp men like dyr å forsikre.

Ufornuften skriker GR YARIS! Fornuften sier Mirai.
Er jo hydrogenstasjon på veien hvis jeg må pendle til lillestrøm eller oslo.

Eller så er jo Volvoen grei til det bortsett fra at den er diesel, diesel er fint det men jeg er redd miljøpolitikken og avgifter vil kvele dieselbilene snart.
  • 1
  • 1102
  • 1103
  • 1104
  • 1105
  • 1106
  • 1138