TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #464116  av Makk
 22 nov 2021 20:05
Denne guiden finnes online på nettet på Engelsk også.

Men nå har jeg gjort den selv og ønsker dele step-by-step hva en må gjøre for å installere E153 på V6

Guiden omhandler en 3VZ-FE, men AFAIK så gjør man helt det samme på 1MZ/3MZ og man kan gjøre det på 2GR også, eller kjøpe Frankenstein Motorworks sin modifiserte E153 carrier, da slipper man der gjøre dette her (Thx Magne)

På 3VZ skal man bruke 3VZ carrier, min kom fra 92 Camry 3.0, og E153 Turbo akslingen, sånn jeg har forstått det så bruker man E153 3SGTE carrier på 2GR og på 3VZ /1MZ/3MZ bruker man de carrierne.

Detaljer før step by step :

* Spor til låsering på aksling må flyttes 8mm mot girkasse (Senter-Senter måling)
* Sporet til låsering er eksakt 2mm bredt
* Sporet skjæres cirka 1.2-1.3mm ned i godset på din aksling
* Spaceren du lager i aluminium er også 8mm bred
* Du skal bruke E153 akslingen din og carrieren som passer på blokken din
* Om lageret ditt eksploderer på veien ut, for det MÅ ut, så heter det Koyo og har nummer : 83B231
* Lageret kan virke som om det er veldig slakkete, og man kan tro det er defekt, dette er IKKE tilfelle, lageret ditt er i orden, det skal slakke litt for og ta opp spenn i akslingen din ved akselerasjon/deakselerasjon, ellers hadde det knekt av.
* Stålet på akslingen din er knallhardt, du må ha diamantskjærebits eller lignende, ellers må du nok ofre skjærstålet ditt.
* Innerste metallring som henger på skal ikke brukes (Den nærmest lageret) Så denne kan du bruke vold og slå bort.

Du trenger :

* Stor hydraulisk presse som kan ta lang aksling
* Dreiebenk
* Standard verktøy og gjerne messingklosser/treklosser for du må ikke skade akslingen din på noe vis.

Don't do's :

* Slå aldri på stålet ditt med hammer direkte på de feil plassene, gjør du dette er du ikke kompetent nok til å swappe, om du ikke vet hvilken plasser er feil, ikke slå på noen uten messing/tre mellomlegg.
* Presse direkte, BIG no-no, bruk mellomlegg på riktig måte!

La oss begynne, en post per bilde og prosess.
Vedlegg
20211122_181911.jpg
Ferdig Vare, innmontert.
Sist redigert av Makk den 24 nov 2021 20:43, redigert 5 ganger totalt.
 #464117  av Makk
 22 nov 2021 20:05
Demonteringssteget : Kun om du ikke har tatt av din motor enda, og også relevant til hvordan du skal få det sammen igjen da aksling ikke går inn i sine fester når den er sammensatt med carrier.

Demonter aksling fra motor/giren din, om du ikke har gjort det enda siden du skal ha girkasse over på ny motor.

Løs skruen midt på carrier markert med rødt, her inni sitter en gummiklosse som holder lageret og forhindret at det spinner rundt, vær sikker på denne ikke faller ut, pirk den gjerne ut for sikkerhets skyld.

Det er to måter å få den ut på, enten så må girkassa di av, eller så må du løse den store låseringen på carrier og slå ut hele aksling m/lager, bruk messinghammer så du ikke skader noe, jeg var heldig og min bare kom ut av seg selv.

Carrier sitter fast med styretapper i blokka og akslingen får man ikke bendet utover i det hele tatt, derfor er det man ikke får den dradd ut m/carrier.
Vedlegg
20211122_181911 – Kopi.jpg
Sist redigert av Makk den 29 des 2021 21:53, redigert 6 ganger totalt.
 #464118  av Makk
 22 nov 2021 20:05
Husk å tappe av girolje før akslinger tas ut, er akslinger ute allerede, se videre for modifikasjonsstart :

Nå må du demontere akslingen, carrier skal ikke være med så den må av, den ytterste stålringen skal du sette på igjen etterpå så den må bevares, den innerste med selve lageret kan du ødelegge når du tar av for du skal kaste den for den går ikke på igjen pga lageret du flytter tar plassen der den satt før.

Du kan holde akslingen din løst i skrustikke slik som på bilde og slå på tann-enden MED EN TREKLOSSE ellers ødelegger du den og du kan gi opp, eller du kan dra akslingen sånn stikka dunker i begge sider på stålringen og den kommer fint av.

Da kommer den av lett.
Vedlegg
20211121_151436.jpg
Sist redigert av Makk den 29 des 2021 21:57, redigert 4 ganger totalt.
 #464119  av Makk
 22 nov 2021 20:06
Når du har avmontert de to ståldekslene, må du i pressa og få av selve lageret, ta av låseklipset til lageret først, bruk gjerne varme ved pressinga, men ikke overdriv sånn du koker fettet i lageret, da må du ha nytt.

Jeg satte litt press på mitt og så ga jeg det en liten kilevink med hammeren, løsnet med en gang.

BRUK NOE MELLOM TENNER OG PRESSE SOM IKKE TAR I TENNER ELLERS ER GAMET OVER! Og du vil aldri få akslingen i girkasse, dvs pipa jeg har brukt som vist her er så liten at den ikke kommer ut til tennene så dem blir deformert.

PRESS MIDT PÅ AKSLING LANGT INNPÅ!
Vedlegg
20211121_144138.jpg
BRUK MELLOMSTYKKE SOM IKKE TAR I TENNER !
Sist redigert av Makk den 07 des 2021 19:57, redigert 5 ganger totalt.
 #464120  av Makk
 22 nov 2021 20:06
Når du har fått av lageret tar drar du ut låseringen for axle carrier, husk denne skal på FØR du presser tilbake lageret, den kan sikkert smekkes på med en hammer helt til slutt, men la oss gjøre ting skikkelig i den rekkefølgen som er tiltenkt nå.

Deretter er det dreiebenktid!

Husk målene, senter-senter skal du flytte låsingen 8mm ut.

Når du er ferdig, tar du en lang remse fint smergelpapir og holder rundt aksling indre og aksling ytre å gjør en god cleanup av dritt med roterende dreiebenk, men ikke ta for mye ytre for stålringen som ligger inn mot girboks kan da bli løs siden den bare sitter banket nedpå.
Vedlegg
20211121_145548.jpg
20211121_151124.jpg
Dreies noenlunde sånn som det her
Sist redigert av Makk den 07 des 2021 19:58, redigert 3 ganger totalt.
 #464121  av Makk
 22 nov 2021 20:06
Du må deretter lage en 8mm spacer, dette finner du et akslingsrør i aluminium helst som du enten dreier til innvendig eller kjøper helt identisk dimensjon innvendig på som ytre er på din E153 akslings innerdel der den skal sitte, bruk skyvelæret for dette kan ha forandret seg om du pusser mye/lite om du finner rust.

Den trenger ikke være mer enn 1-2mm tykk

Jeg brukt ett som ikke var helt 100%, derfor er det låsestoffer på det, og når lageret er presset nedpå vil det aldri verden flytte seg.

Når du gjør dette så skal du montere slik :

Distansehylse -> Det store låseklipset til carrier -> Lageret -> Lagerets låsering -> ytre stålring på ytterdel av aksling.

Pusser du lageret rent innvendig og gjørt rent akslingen med smergelpapir som nevnt ovenfor så kan du skli det nedpå og gi det noen lette bank med en åpen aksling som treffer INNER-ringen på lageret, trenger ikke presse.
Vedlegg
20211121_152341.jpg
Ferdig montert, distansehylse og klips først!
Sist redigert av Makk den 22 nov 2021 21:33, redigert 4 ganger totalt.
 #464122  av Makk
 22 nov 2021 20:27
Akslingen er ferdig modifisert, sett på igjen ytre låseblikk nærmest girkasse-splines, denne går på med lette hammerkakk og en stor dor, slå forsiktig fra side til side eller i sirkulær bevegelse, vær ikke redd for å sette den langt inne for du kan bare kakke den lenger inn når dette er tilbakemontert i girboks :)
Vedlegg
20211121_152327.jpg
Sist redigert av Makk den 07 des 2021 20:00, redigert 1 gang totalt.
 #464123  av Makk
 22 nov 2021 20:29
Rengjør axle carrier innvendig for rust og slikt med en dremel for eksempel

Før du kan montere axle carrier (3VZ-FE i dette tilfellet) Må du kappe av det tidligere motorfestet, dette sitter nå på girkassen og ikke her slik det gjorde i Camryen, Camryen har det bakre motorfestet i blokk istedenfor på girboks slik MR2 og E153/S54 har.

2GR har ikke dette motorfestet afaik, jeg mistenker at 1MZ/3MZ har det slik som 3VZ siden 1MZ også kom i samme Camryen jeg rappet min motor fra.
Vedlegg
20211121_153334.jpg
Rengjør der lageret sitter så det smetter i.
20211122_180618.jpg
Kapp av dette motorfestet
Sist redigert av Makk den 07 des 2021 20:01, redigert 4 ganger totalt.
 #464124  av Makk
 22 nov 2021 20:31
Cleanup carrieren din med en vinkelsliper og slipeskive, monter den deretter på motoren din først.

Gå tilbake og se første post om demontering og da forstår man hvorfor den skal monteres først, styrepinnene her forhindrer deg å få komplett aksling inn i girkasse da den kan ikke bendes overhodet.

Du kan jo fjerne styrepinnene, men det er ingen grunn til å være amatør når det kan gjøres skikkelig vel? :mrgreen: :mrgreen:
Vedlegg
20211122_181439.jpg
Sist redigert av Makk den 07 des 2021 20:03, redigert 3 ganger totalt.
 #464125  av Makk
 22 nov 2021 20:32
Skli innpå igjen akslingen din så den treffer i girboks, bruk deretter middels hammer av messing eller messingbit mellom vanlig hammer og slå inni midten på akslingen din slik du ikke skader den delen som skrus i drivaksling til lageret har kom helt inn.

Bruk en tang å sett på storeklipset til carrieren.

Dobbeltsjekk distanse på stålringen innerst ved girboks, du vil ikke at den skal ligge å skrape i stålet på kassa der.

Skru fast låseskruen til carrier som avrundmerket.

Done deal :) Din nødvendige modifikasjon av aksling for og bruke E153 på din V6 er utført, husk igjen at 2GR folkene kan bare KJØPE festet hos Frankenstein, sparer en kvelds arbeid og har du ikke tilgang på utstyret må en gjerne betale noen for jobben så da kan en like gjerne kjøpe til den.
Vedlegg
20211122_181911 – Kopi – Kopi.jpg
Sist redigert av Makk den 07 des 2021 20:03, redigert 3 ganger totalt.
 #464126  av Makk
 22 nov 2021 20:38
Koyolagerbilde, dette sies det at det er utgått hos Toyota, men jeg kan ta feil.

Skulle dog ikke være noe problem å finne en erstatning når man har nummeret.

Om stålplata di spretter av på ene siden ved pressing slik det gjorde med meg, så får du trykket dette innpå igjen bare ved å bruke fingrene.
Vedlegg
20211121_145411.jpg