Denne guiden finnes online på nettet på Engelsk også.
Men nå har jeg gjort den selv og ønsker dele step-by-step hva en må gjøre for å installere E153 på V6
Guiden omhandler en 3VZ-FE, men AFAIK så gjør man helt det samme på 1MZ/3MZ og man kan gjøre det på 2GR også, eller kjøpe Frankenstein Motorworks sin modifiserte E153 carrier, da slipper man der gjøre dette her (Thx Magne)
På 3VZ skal man bruke 3VZ carrier, min kom fra 92 Camry 3.0, og E153 Turbo akslingen, sånn jeg har forstått det så bruker man E153 3SGTE carrier på 2GR og på 3VZ /1MZ/3MZ bruker man de carrierne.
Detaljer før step by step :
* Spor til låsering på aksling må flyttes 8mm mot girkasse (Senter-Senter måling)
* Sporet til låsering er eksakt 2mm bredt
* Sporet skjæres cirka 1.2-1.3mm ned i godset på din aksling
* Spaceren du lager i aluminium er også 8mm bred
* Du skal bruke E153 akslingen din og carrieren som passer på blokken din
* Om lageret ditt eksploderer på veien ut, for det MÅ ut, så heter det Koyo og har nummer : 83B231
* Lageret kan virke som om det er veldig slakkete, og man kan tro det er defekt, dette er IKKE tilfelle, lageret ditt er i orden, det skal slakke litt for og ta opp spenn i akslingen din ved akselerasjon/deakselerasjon, ellers hadde det knekt av.
* Stålet på akslingen din er knallhardt, du må ha diamantskjærebits eller lignende, ellers må du nok ofre skjærstålet ditt.
* Innerste metallring som henger på skal ikke brukes (Den nærmest lageret) Så denne kan du bruke vold og slå bort.
Du trenger :
* Stor hydraulisk presse som kan ta lang aksling
* Dreiebenk
* Standard verktøy og gjerne messingklosser/treklosser for du må ikke skade akslingen din på noe vis.
Don't do's :
* Slå aldri på stålet ditt med hammer direkte på de feil plassene, om du ikke vet hvilken plasser er feil, ikke slå på noen uten messing/tre mellomlegg.
* Presse direkte, BIG no-no, bruk mellomlegg på riktig måte!
La oss begynne, en post per bilde og prosess.
Men nå har jeg gjort den selv og ønsker dele step-by-step hva en må gjøre for å installere E153 på V6
Guiden omhandler en 3VZ-FE, men AFAIK så gjør man helt det samme på 1MZ/3MZ og man kan gjøre det på 2GR også, eller kjøpe Frankenstein Motorworks sin modifiserte E153 carrier, da slipper man der gjøre dette her (Thx Magne)
På 3VZ skal man bruke 3VZ carrier, min kom fra 92 Camry 3.0, og E153 Turbo akslingen, sånn jeg har forstått det så bruker man E153 3SGTE carrier på 2GR og på 3VZ /1MZ/3MZ bruker man de carrierne.
Detaljer før step by step :
* Spor til låsering på aksling må flyttes 8mm mot girkasse (Senter-Senter måling)
* Sporet til låsering er eksakt 2mm bredt
* Sporet skjæres cirka 1.2-1.3mm ned i godset på din aksling
* Spaceren du lager i aluminium er også 8mm bred
* Du skal bruke E153 akslingen din og carrieren som passer på blokken din
* Om lageret ditt eksploderer på veien ut, for det MÅ ut, så heter det Koyo og har nummer : 83B231
* Lageret kan virke som om det er veldig slakkete, og man kan tro det er defekt, dette er IKKE tilfelle, lageret ditt er i orden, det skal slakke litt for og ta opp spenn i akslingen din ved akselerasjon/deakselerasjon, ellers hadde det knekt av.
* Stålet på akslingen din er knallhardt, du må ha diamantskjærebits eller lignende, ellers må du nok ofre skjærstålet ditt.
* Innerste metallring som henger på skal ikke brukes (Den nærmest lageret) Så denne kan du bruke vold og slå bort.
Du trenger :
* Stor hydraulisk presse som kan ta lang aksling
* Dreiebenk
* Standard verktøy og gjerne messingklosser/treklosser for du må ikke skade akslingen din på noe vis.
Don't do's :
* Slå aldri på stålet ditt med hammer direkte på de feil plassene, om du ikke vet hvilken plasser er feil, ikke slå på noen uten messing/tre mellomlegg.
* Presse direkte, BIG no-no, bruk mellomlegg på riktig måte!
La oss begynne, en post per bilde og prosess.
Vedlegg
20211122_181911.jpg (4.8 MiB) Vist 8179 ganger
Sist redigert av Makk den 06 jul 2022 14:06, redigert 6 ganger totalt.