TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 20v 4age i mk1

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #100874  av alex007
 
Vet at det er en del folk som har puttet disse i sin mk1 i statene, noen her?
Noen som vet om det blir godkjent i norge?
Og hva vil pris på motor og gear bli når den er i bil?
Noen som har fått godkjent med sc i norge?
Og hvordan funker det med avgifter når en trimmer en norsk kjøpt bil?

Mange spørsmål her, håper på givendes svar :wink:

 #100885  av espenk
 
Mange spørsmål ;)
alex007 skrev: Noen som vet om det blir godkjent i norge?
Kan ikke se noen grunn for at det ikke blir det.
alex007 skrev: Og hva vil pris på motor og gear bli når den er i bil?
Motor koster rundt 20k. Kan bruke girkassa som står i N/A.
alex007 skrev: Og hvordan funker det med avgifter når en trimmer en norsk kjøpt bil?
Hvis bilen er registrert i Norge for over 10år siden, så betaler du ikke en døyt.
Hvis den er importert etter 1995, så må du betale etter tollvesenets sine satser.
Kalkulator (velg "Jeg skal endre status på et kjøretøy")

 #100893  av alex007
 
neimen så søtt, trodde en måtte betale mye avgifter osv...
Men det hele må vel godkjennes av biltilsynet?
kan ikke bruke c50 gearkassa, c52 med mulighet for å montere starteren på innsugssiden er mulig å bruke ja.

 #100904  av sindrejl
 
godkjenning? er for pyser.. ikke at noen legger merke til det uansett..

 #100947  av Ivar
 
espenk skrev: Hvis den er importert etter 1995, så må du betale etter tollvesenets sine satser.
01/01/1996 gikk Norge over til det nye avgiftssystemet basert på vekt, motorvolum og ytelse (hk/kw).

Før denne datoen var avgiftssystemet basert på mye rart, f.eks avgift på komfortutstyr som elektriske vinduer, elektriske seter, osv osv. Ganske latterlig.

Avgiftssystemet som tredde i kraft etter 1996 er i mine øyne også rimelig teit med tanke på at turbobiler slipper billigere unna enn typiske displacement-motorer som v8 og lignende. Dette er fint for alle som er glad i klassiske japanske sportsbiler, men ikke så fint for de som liker amerikanere og lignende. (Den siste biten her er kun en liten teori jeg har som jeg ikke har fått sjekket ut grundig nok, så... </rant>.

 #100988  av spkstrp
 
klart turbo motorer slipper billigere unna enn na motorer. Samme effekt til kanskje halve motorvolumet :) må betale like mye effektavgift, men halvparten i volumavgift ;)
Kanskje litt diskriminerende ja :lol:

 #101185  av alex007
 
spkstrp skrev:klart turbo motorer slipper billigere unna enn na motorer. Samme effekt til kanskje halve motorvolumet :) må betale like mye effektavgift, men halvparten i volumavgift ;)
Kanskje litt diskriminerende ja :lol:
så spurte jeg om turbo motor da :?
er det ingen i norge med 20v mk1? eller er det ingen som har en som er godkjent så det blir hysj hysj prosjekt? Send meg pm da :D

 #101435  av alex007
 
okei jeg har sjekket litt rundt

http://www.motorimport.dk

Corolla AE101 1600 4AGE 20 V 160hk 95mod 6500 DK +moms
MR 2 AW11 1600 4 AGZE 5 Trins 88 3000dk +MOMS

dette er uten ecu og lednings nett, og 20v ecu er skjeldne og dyre.

hva vil dette oppsettet bli i nok ferdig til norge?

Alex drømme om 20v <3

 #101451  av ArildM
 
http://www.fensport.co.uk/partsfiles/aw11conversion.htm

Disse har jo en del motorer også, med ecu og ledningsnett :)
Hvor mye det blir å koste kommer jo an på hvor mye du skal gjøre selv, og hvordan du får tak i motoren.

Her er en som har gjort dette:
http://www.thewinchesterclub.co.uk/spec.htm

 #101533  av kennethx
 
Reduserte størrelsen på avataren din litt arild, den var veldig stor, hehe.

 #101631  av alex007
 
så langt er det hele en drøm, men drømmer er jo til for å oppfylles :wink:

å sette motoren fysisk på plass med gearkassen er noe jeg vet jeg får til selv, men det eletriske krever noe ombygging som også burde gå greit. Det jeg ikke klarer selv er maskinering av nye deler, har lest en del om 20v silvertop swaps. Og jeg tviler på fensport siden det er mange missfornøyde her i fra.