TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Klunkelyder i bakstillingen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #100629  av Rolfis

Har klunke-lyder bakfra når jeg kjører på dårlig vei. Har sporet det til at det kan være noen foringer bak som er slitne, indre stabstag har vært nevnt her på forumet.. Men grønn som jeg er så er jeg ikke sikker på hvor jeg finner dette. Kan noen merke av disse foringene på bildet så hadde det vært flott.

Noen som vet pris på disse btw.?
Vedlegg
Bilde 012.jpg
Bilde 012.jpg (54.8 kiB) Vist 1172 ganger

#100635  av CelicaGT

Stabbstaget er det staget som pila peiker mot. Staget går på tverrs av bilen. Berre følg staget mot midten av bilen og der sitter dei indre foringane.

Koster max 200 for begge.
Vedlegg
stabbstag.jpg
stabbstag.jpg (80.86 kiB) Vist 1177 ganger

#100636  av ToreGTi

Har akkurat kjøpt alle fire til min bil pga samme dunkelyd som du beskriver..vell å merke på en 90mod Celica. Ser ut som opphenget bak er rimelig likt på disse to bilene,dvs at jeg regner med at det er nokså lik pris på begge disse bilene.
Jeg betalte ca 1200,- per stk. for stagene,det var pga at det ikke gikk å skifte kun foringene,men man måtte kjøpe hele stag.
Det jeg snakker om er altså de 4 stagene som du ser går fra midten av bilen og til vært "dekk",to stag til vær side.

#100652  av CelicaTurbo

#100668  av CelicaGT

Ser han seier stabbstag foringer, det er dei eg har henvist til. Vanlig på toyota at dei blir slitte. Skifter dei på 10 minutt

#100802  av GT_rider

Ja.Og som tore gti sier, så er de dyre siden man hos toyota må kjøpe hele staget :evil:

#100803  av CelicaGT

GT_rider skrev:Ja.Og som tore gti sier, så er de dyre siden man hos toyota må kjøpe hele staget :evil:
Er det snakk om stabbstaget???? Der får ein lause foringer. (staget som går fra eine sida til den andre.

#100807  av GT_rider

Ja stabstaget, som er avbildet to ganger. Da jeg var innom toyota, så fikk jeg til svar at det ikke var mulig å få løse froinger til dette. Og det er tydeligvis flere som har fått samme svar. Men viss du får løse originalforinger til stabstag, så er jeg veldig interresert i å få vite hvor :)

#100876  av ToreGTi

Ja det er jeg også..har vært x-antall ganger på toyota å hørt om man kan få løse foringer til stagene,men svaret er at det dessverre ikke lar seg gjøre..
De stagene jeg snakker om er de som går fra midten av kjerra og til vært oppheng,altså to til vær side..-4 i alt.

#100881  av ST182

På T18(89-93) må man kjøpe hele staget, eller eventuelt ta med staget til et firma som kan lage nye foringer og presse disse på plass.

Er fullt mulig at T20 (94-osv) løse originale foringer, så man slipper å kjøpe hele staget.

P.S Tror noen blander bære-armene(4stk,2 på hver side) og stabstaget (tvers over fra den ene siden til den andre) her.. De stagene jeg referer til over er altså bære-armene. De må du, på T18, kjøpe hele hvis du skal bytte foringene.
Når det gjelder stab.staget så er det løse foringer både på T18 og T20.

kenneth

#100922  av Rolfis

Men er det bærearmene eller stabstaget som lager disse dunke-lydene tror dere? Dersom det er slik at foringene til stabstaget kan kjøpes løse så blir det vel å prøve å bytte disse først...

#100933  av ST182

hvis du har klunke-lyder så er det mest sannsynlig foringene på bærearmene som er gått. Du sjekker det enkelt ved å jekke opp bilen bak slik at bakhjulet står i lufta, så tar du tak i dekket på hver side og rister, ta så tak oppe og å nede på dekket og rist, hører du da klunke lyder så er det overveiende sansynlig at foringen på en av armene er ødelagt. gjør det samme på andre siden. Pleier som oftest å være foringene på de bakerste av de 4 armene som ryker først. Anbefaler deg å bytte alle på en gang, for det tar som regel ikke lang tid før de innerste ryker også.

Skal skifte mine til uka, og kan da sikkert ta litt bilder... Jeg blir nødt til å kappe noen skruer som har rusta fast og bytte hele hjulspindel-huset som moment staget (går en langs med bilen på hver side) og 2 av bærearmene er festa i, under fjærbeinet. Blir en helvetes jobb. :?

kenneth

#100956  av Rolfis

ST182 skrev:hvis du har klunke-lyder så er det mest sannsynlig foringene på bærearmene som er gått. Du sjekker det enkelt ved å jekke opp bilen bak slik at bakhjulet står i lufta, så tar du tak i dekket på hver side og rister, ta så tak oppe og å nede på dekket og rist, hører du da klunke lyder så er det overveiende sansynlig at foringen på en av armene er ødelagt. gjør det samme på andre siden. Pleier som oftest å være foringene på de bakerste av de 4 armene som ryker først. Anbefaler deg å bytte alle på en gang, for det tar som regel ikke lang tid før de innerste ryker også.

Skal skifte mine til uka, og kan da sikkert ta litt bilder... Jeg blir nødt til å kappe noen skruer som har rusta fast og bytte hele hjulspindel-huset som moment staget (går en langs med bilen på hver side) og 2 av bærearmene er festa i, under fjærbeinet. Blir en helvetes jobb. :?

kenneth
Bilder er alltid fint det :D

#101887  av celica_st205

Jeg tror jeg har det samme probleme. Har du senket bilen din? Kom lyden etter det? Jeg tror at støtdemperene mine er røkne bak, for at når jeg jekket opp bilen min så kunne jeg begvege hele demperen opp og ned. og da hørte jeg den klunke lyden. Har hørt at demperene kan bli ødelagt etter en hvis km.stand på bilen når du senker den. skal skifte til coilovers snart. håper det er det som lager lydene.

#101959  av Rolfis

celica_st205 skrev:Jeg tror jeg har det samme probleme. Har du senket bilen din? Kom lyden etter det? Jeg tror at støtdemperene mine er røkne bak, for at når jeg jekket opp bilen min så kunne jeg begvege hele demperen opp og ned. og da hørte jeg den klunke lyden. Har hørt at demperene kan bli ødelagt etter en hvis km.stand på bilen når du senker den. skal skifte til coilovers snart. håper det er det som lager lydene.
Har ikke senket bilen nei. Ikke ennå ihvertfall 8)