TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimming av Mr2 Mk2 na!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#100624  av AndreasH

PÃ¥ oppfordring : :)

Du trenger en sånn tennings stroboskop lampe (koster 300,- på Biltema),
en binders og 14mm koppnøkkel med kort forlenger og skralle.

Strobo-lampa trenger 12V som jeg henta fra jord/karosseri og + 12V fra pluggen som gir strøm til lampa i baggasje rommet ved å putte i en liten stift i det enet hullet i den. Der finnes hvisstnok +12V et sted i sikringsboksen i motorrommet også. Så klemmes føleren til strobo-lampa rundt plugg-ledningen på sylinder nr.1 som er til høyre sett bakfra.

Så må en sette ECU'en i diagnostic mode ved at man tar lokket av diagnostics pluggen (sitter på veggen mot bagasje rommet også til høyre i motorrommet), bøyer til en binders og kortslutter TE1 og E1 med den. Det står kart i lokket. Jeg stusset over at pluggen var full av fett, men det skal den være.

Start motoren og verifiser at check-engine lampen på dashbordet blinker jevnt og rolig. Hvis den gir korte raske blink i to serier signaliserer den en feilkode. Isåfall bør du kanskje få sjekket det først.. Vent til motoren har blitt litt varm slik at den senker tomgangs turtallet. Min gikk helt ned til 500 RPM, men jeg leste et sted at den skulle ned til 700 når den er i diagnostic mode.

Sikt strobo-lampa ned på hjulet som drar reima til dynamoen rundt - også på høyre side. Der er det en skala over hjulet med fire streker. Du skal da se en strek på hjulet som tilsynelatende står stille ett sted på skalaen. Den tjukke streken på skalaen er 10 grader. Streken lengst til høyre er 0 grader. Standard står den altså på 10 grader. For å få den på 12.5 må du bevege deg over på andre sida, ta en 14mm koppnøkkel og løsne to skruer som holder fordeleren - under og til venstre for den.
De satt litt hardt og var litt vrien å komme til p.g.a. masse slanger.

Når disse er løse skal man kunne vri på hele fordeleren. Det var da jeg måtte spørre Markus - hvorfor den ikke rikket seg + hvilken vei den skal :lol: . Han sa at den var sikkert irret fast og ba meg sette et skruhjern på godset over den øverste skruen og slå med hammer på det så den løsnet - og det gjode den. Dette vil vri tenninga feil vei, men det gjør ingenting. Fordeleren skal vris med-urs. Vri et stykke, gå på andre sia og sjekk med stroboen. Det er 5 grader mellom hver strek.

Når streken havner mellom den tjukke og den til venstre er det bare å skru fast fordeleren igjen og ta ut bindersen og ut og teste.

Word of caution : Min 175 hester har Knock-sensor - og vil derfor stille tenningen tilbake elektronisk dersom den hører tennings-bank slik at motoren ikke tar skade. 156 hesteren har ikke knock-sensor og man risikerer detonasjon. Likevel tror jeg at to grader går bra hvis man bruker 98 oktan.

Lykke til ! :P

#100645  av Dalan

Hmm, har lurt litt på hvor mye dette egentlig har å si..
Har litt lyst til å prøve nå, var jo veldig fint forklart så må nok teste dette i nærmeste fremtid! Fyller jo 98 uansett så :D

#100649  av CelicaTurbo

Faren for tenningsbank ved 2.5 grader ekstra er nok rimelig liten så lenge man fyller 98-oktan, men da må man heller ikke falle for fristelsen å fylle 95-oktan om man skulle føle seg ekstra fattig en gang. Forøvrig så skal dette gi en grei vinning i motor, og du vil vinne moment over hele linjen. Bensinforbruket vil faktisk gå litt ned siden henter mer krefter ut av samme bensinmengde, og det vil da trolig oppveie av prisen er høyere for 98-oktan ;) Ellers er det viktig å være forsiktig og kun justere litt og litt om gangen når man stiller inn. 2.5 grader er ikke mye og det er fort gjort å vri fordeleren alt for langt. Det er en fordel om to personer kan gjøre dette, hvor en person vrir fordeler og en annen titter med tenningslampen :)

#100651  av kake

Hva er det maksimale på en 3SGE 156hk på 98 oktan ? 13 grader er kanskje greit å begynne på ?

#100836  av AndreasH

Ikke vet jeg, men jeg trur jeg hadde prøvd 12 først uten knock-sensor.. Hvis det gir problemer er det sikkert mindre alvorlig enn om 13 gir problemer...

#100894  av AndreasH

He-he, da har jeg vært og gjort noen målinger:

Da jeg kan velge mellom tettbygd strøk eller motorvei her jeg bor så pleier jeg å måle i to steg:
0 - 68 eller turtalls-sperre. (70 på speedoen)
og så 70 til 105 på speedoen.

Forrige målinger med 1175 kg vekt og standard tenning så slik ut:

0 - 68 : 3.50 s
imaginær giring : 0.3 s ?
68 - 100 : 3.40 s
---------------------
totalt : 7.2 sekund

Så snittet av dagens målinger med 12.5 grader og 98 oktan:
hold dere fast - jeg tror det knapt selv!

0 - 68 : 3.35 s (lukta svidd etterpå :P )
imaginær giring : 0.3 s ?
68 - 100 : 3.15 s
---------------------
totalt : 6.8 sekund :!: :!: :!:

Fire tideler bedre og 0.7 s bedre enn standard!!! Jeg sa jo at den gikk grisegodt :wink: !
Hvis jeg peller av 50 kg til + litt fett-suging så er jeg i turbo-land :P

#100932  av kake

Meget bra! Hva målte du tidene med forresten ?

Kan ikke vente til jeg får fikset bilen ferdig nå, og får justert tenninga samt får på effektanlegget :)

#100962  av Dalan

Justerte min til ungefär 13 grader i går, hører eller merker ingen problemer :)
Og det må da være mye bedre respons i motoren nå? Ble helt overraska jeg sånn rundt 3000rpm, ligger du rundt der og gir flatt jern skvetter den til mye mer enn før :D
Moro moro 8)

#100965  av AndreasH

Ja ikke sant! Hvordan er den oppe mot turtallssperra ?

Kake: Jeg målte med stoppeklokke to ganger på hver "øvelse" og tok snittet av målingene.

#100966  av Dalan

AndreasH skrev:Ja ikke sant! Hvordan er den oppe mot turtallssperra ?
Er ikke helt sikker, men det virker som den er litt kvikkere der oppe også ja :)

#100968  av AndreasH

Da ville jeg prøvd å gått litt ned i vinkel og sett om det ble bedre! :wink:
Det kan være du er helt på grensen og at den detonerer litt der oppe.

#100974  av Dalan

AndreasH skrev:Da ville jeg prøvd å gått litt ned i vinkel og sett om det ble bedre! :wink:
Det kan være du er helt på grensen og at den detonerer litt der oppe.
Ja kanskje det gitt, skader jo ikke å gå ned litt og se hvordan det blir ;)
Men det får bli over helgen, skal rette en bulk og lakkere litt i helgen så da blir den stående.. Men da ser den bedre ut og er litt kvikkere over helgen! ;)

#101280  av kake

Ok, men det virket jo veldig lovende. Får prøve med 12-12.5 grader jeg også :)