TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva koster det Ã¥ eie en Supra MKIV?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #101030  av Morten M

Hei folkens..

Hvordan er eiekostnadene på en supra mkiv ~94? Har fått med meg at den er ganske billig, stemmer det? Men sammenlignet med hva?

Pris på service og deler?

#101075  av Zepticon

Har også lurt litt på dette...
Siden mkiv står HØYT opp på ønskelisten min, hadde det vært kjekt å vite hva man måtte ut med etter at man hadde skrudd på skilta....

Bensinforbruket ligger vell på rund 1,5l/mil om jeg har lest rett. Forsikring på mellom 8 og 12 000 om man er over 23år.

Men som Morten M sa, hva ligger service og dele prisene på? Og hva sier den lokale Toyota sjappa om jeg komemr trillende i en mkiv?
Blir det "nei den der tørr vi ikke røre" eller "kom å hent den om to dager (når alle på verkstedet har hatt seg en prøvetur)"???

#101095  av @lpher

Tja...where to begin :D

Har vel egentlig ikke vært borti at noensomhelst deler er nevneverdig dyrere enn på mange tilsvarende biler... :)

Når det gjelder å få hjelp så føler jeg meg ganske trygg her i trondheim ihvertfall....rett og slett fordi ett par av (mkIV) Supra-værstingene i midt-norge jobber hos Hell Bil Lade (Trondheims avd.) og Hell Bil Stjørdal :)

Vanskelig å si hvor trygg jeg hadde følt meg om man skal se bort fra det faktumet :) Men...to be honest...man kommer langt med egeninnsats og ett verksted man stoler på :) Toyotas pålitelighet og tilgang på service/deler etc. var faktisk ganske så store pluss punkter da jeg skulle kjøpe meg 9 år gammel Toyota til nesten 400'!! :D

Ellers....ordet dekkforbruk får en helt annen mening med en bakhjulstrekker med plenty hk...DET kan jeg love dere! :D Men...dette styrer man selvsagt til en viss grad selv :) Trouble is...bilen selv VIL kjøres *kremt kremt* litt skarpt :D

...og jeg har sagt det igjen...om man ikke har enebolig og kan vasek bilen utenfor hos seg....må man vurdere å ta med vaskekostnader i beregningen også :D Det første halvåret var jeg oppe i 5-6 vaskedager i uka jeg! :D

#101100  av Morten M

Jeg håpet at du skulle plukke opp denne tråden. :)

Kan du ikke gi noen tall på service o.l? Bmw'n min er på service hver 20k km, Inspection I og Inspection II. Den store servicen koster ca 6000 kr tror jeg.

Hva mener du med "tilsvarende biler"? Corvette, Porsche etc., som er i samme gruppen, er jo sinnsykt dyrt hva kostnader angår.

Skiller det mye mellom kostnader og forsikring på TT og NA?

Jeg vet hvordan det er med svart bil og renhold.

#101103  av @lpher

Morten M skrev: Jeg håpet at du skulle plukke opp denne tråden. :)
LOL :)
Morten M skrev:
Kan du ikke gi noen tall på service o.l? Bmw'n min er på service hver 20k km, Inspection I og Inspection II. Den store servicen koster ca 6000 kr tror jeg.
Tja...nå bruker jeg ikke Toyota verksted til servicene jeg da...men servicekostnadene er nok ikke høyere enn hva de er på en nyere Camry v6 skulle jeg tro :)
Morten M skrev:
Hva mener du med "tilsvarende biler"? Corvette, Porsche etc., som er i samme gruppen, er jo sinnsykt dyrt hva kostnader angår.
Var litt klossete ord å bruke det da...i admit it :D Men jeg kjenner til hva det koster å holde en Porsche 911...så uten at jeg vet noe helt 100% konkret...kan jeg alikvel love deg at servicekostnadene på mkIV Supra vil fortone seg som småpenerger i forhold :D
Morten M skrev:
Skiller det mye mellom kostnader og forsikring på TT og NA?
Vites ikke :) Er såpass få NA'er i landet at jeg tror ikke forsikringsselskapene vet forskjell :)
Morten M skrev:
Jeg vet hvordan det er med svart bil og renhold.
:) Nja...nå er ikke min svart da men... :)

#101106  av Morten M

Nå har ikke jeg peiling på hva en camry med v6 kan koste i service da. :evil:

Hadde tidligere lyst på en 964 eller 993, men 964 var for dyr å eie (Ps. 11 liter olje), og 993 for dyr å kjøpe og forsikre.

Har sett litt på forumet her, og sett bilder av din. Fin bil. Visst er den ikke svart, det bare ser slik ut på avataren din (ihvertfall med projektoren min).

#101110  av @lpher

Morten M skrev: Nå har ikke jeg peiling på hva en camry med v6 kan koste i service da. :evil:
Me neither :D Men...poenget er at en slik bil (camry v6) er å betegne som en noenlunde vanlig familiebil...albeit med litt over snittet motor i avgiftshølet norge da :)
Morten M skrev: Hadde tidligere lyst på en 964 eller 993, men 964 var for dyr å eie (Ps. 11 liter olje), og 993 for dyr å kjøpe og forsikre.
Hmm...hva skal du hovedsaklig bruke bilen til? ...helårsbil? ...eller som bil nr. 2 eller til og med Nr. 3? :) Vil nok si at Supran er ett "litt" annen type bil enn tilsvarende (like gammel) Porsche 911 :) Skal du ha den som morrobil...mest på bane? Så er vel KANSKJE 911 den som er best egnet til det...rett fra fabrikk? :) Men...skal du bruke den litt mer "all round"...så hadde jeg nok holdt en hel haug med knapper på Supran :D
Morten M skrev: Har sett litt på forumet her, og sett bilder av din. Fin bil. Visst er den ikke svart, det bare ser slik ut på avataren din (ihvertfall med projektoren min).
Hmm...du får dra for persienene da :) j/k ...den ser nesten sort ut når det er mørkt ute ja :)

#101115  av Morten M

Ja, er enig i det du sier. Det var derfor jeg utelukket porsche da jeg skal bruke den hele året. 911 er jo fullt kjørbar på vinteren, men kostnadene blir for høye etter min lommebok. 911 hører lissom hjemme i en garasje som bil nr 2 likevel. :)

Får mer lyst på en supra jo mer jeg leser om den. Tror den er midt i blinken for meg. Kunne tenkt meg å kjørt litt på bane også. Har en bmw 323 Ci -00 2,5 liter 170 hk. Det blir for slapt med tanke på spesielt bremsene (gidder jo ikke oppgradere bremser på en sånn bil heller).

Jeg tenkte at jeg til nød kunne kjøpt et vrak og kjørt den de verste vinterdagene, men har dessverre ingen garasje nå. Det er litt trist å skrape is av rutene på en sportsbil, er det ikke?

#101164  av @lpher

Morten M skrev: Ja, er enig i det du sier. Det var derfor jeg utelukket porsche da jeg skal bruke den hele året.
Ah...ex-svogern min har hatt en '86 911 til daglig bruk i de siste 5 åra...og man kan vel trygt si at den ikke blir så alt for mye brukt på vinterstid ja :)
Morten M skrev:
911 er jo fullt kjørbar på vinteren, men kostnadene blir for høye etter min lommebok.
Ingenting er, som kjent, umulig...men 911 (ihvertfall gamlere enn 993) er nok ikke mitt førstvalg av helårs-sportsbil nei :)
Morten M skrev:
911 hører lissom hjemme i en garasje som bil nr 2 likevel. :)
Du er inne på noe dær :)
Morten M skrev:
Får mer lyst på en supra jo mer jeg leser om den. Tror den er midt i blinken for meg. Kunne tenkt meg å kjørt litt på bane også.
Supran er genial til akkurat dette bruket :D En mildt trimma mkIV vil være midt i blinken til deg skulle jeg tro :)
Morten M skrev:
Har en bmw 323 Ci -00 2,5 liter 170 hk. Det blir for slapt med tanke på spesielt bremsene (gidder jo ikke oppgradere bremser på en sånn bil heller).
Så bilen din ja...så fresh ut den :)
Morten M skrev:
Jeg tenkte at jeg til nød kunne kjøpt et vrak og kjørt den de verste vinterdagene, men har dessverre ingen garasje nå.
Ahh...sånn kan det gå :)
Morten M skrev:
Det er litt trist å skrape is av rutene på en sportsbil, er det ikke?
Skrape?! :D "Nei, vi lever da vitterligen i år 2005 vel?" :D Garasje kombinert med Defa WarmUp pakke er tingen vettu :D

#101195  av Morten M

At Porsche 911 er en "glimrende vinterbil" er noe jeg mener å ha hørt. Det gjelder kanskje 996 det? Har ikke prøvd noen Porsche jeg da, så kan ikke diskutere den saken.

Jan Erik i Autofil testa 964 og sa at det ikke var noe problem å kjøre den på vinteren (Carrera 4).

Tilbake til Supra.. Er det lettest å få et firma til å importere fra USA? Supramannen i sverige driver med dette ser jeg - sendte en mail, men fikk den i retur. :(

Hvor mye må man ut med? Hva får jeg for 400k?

#101205  av @lpher

Morten M skrev: At Porsche 911 er en "glimrende vinterbil" er noe jeg mener å ha hørt.
Kommer helt ann på hvilken modell det er snakk om ja :) Som tidligere nevnte...før 996..og ihvertfall før 993 så er 911'en ganske så "hard å kjøre" ...og ergo ikke best egnet i det daglige bruk :)
Morten M skrev:
Det gjelder kanskje 996 det?
Mest sannsynlig...da 996'en er mer lik Supran på dette viset :)
Morten M skrev:
Har ikke prøvd noen Porsche jeg da, så kan ikke diskutere den saken.
Det burde du gjøre...om ikke annet for artighet skyld...har ikke prøvd så alt for mange forskjellige 911 sjøl...men jeg har kjørt den tidligere nevnte svoger-911'en mange ganger...og har også såvidt prøvd 993'en :) Men selvfølgelig ikke på vinterføre :D
Morten M skrev:
Jan Erik i Autofil testa 964 og sa at det ikke var noe problem å kjøre den på vinteren (Carrera 4).
Firhjulstrekk hjelper MYE...ganske enkelt :)
Morten M skrev:
Tilbake til Supra.. Er det lettest å få et firma til å importere fra USA?
Helt klart...hadde jeg skulle hatt meg en ny Supra...så hadde jeg helt klart benytte meg av en av gjengangerne her inne...Knut Fossum fks...som er "medskyldig" i at Supra-bestanden i norge er på rett vei :D
Morten M skrev:
Supramannen i sverige driver med dette ser jeg -
Tja...man vil vel helst ha færrest mulig ledd mellom selger og kjøper da :) Så...jeg ville nok ha holdt svenskene utenfor gitt :)
Morten M skrev:
sendte en mail, men fikk den i retur. :(
Ikke bra...
Morten M skrev:
Hvor mye må man ut med? Hva får jeg for 400k?
Nå har jeg ikke sjekka statusen i de siste månedene....men jeg vil nok tro det er mulig å få tak i til denne prisen....men da kan man mest sannsynligvis ikke forvente "lav kilometer", "rett" farge eller "bilen er i mint stand" etc :)

#101219  av Morten M

Ok, får eventuelt høre med denne TurboKnut da. Hvis han bor i sarpsborg så er det ikke langt unna.

Leste litt på forumet her og skjønner at det er dyrere med manuell kasse, og vanskeligere å få tak i. Hvor mye dreier det seg om i pris da? 20k?

Dette var egentlig litt nedtur, selvom det skrives mye fint om automat kontra manuell på denne bilen. Føles det ikke bare helt feil på en sportsbil? Nesten som å velge diesel? :P

Bruker automaten mer bensin?

Har prøvd automat såvidt en gang, og for å være ærlig så er det å gire mer jobb enn moro på bilen min. Uansett, ser for meg at det er "vanskeligere" å slippe gassen med automat? *humre* Har vi ikke et behov for å tømme et par gir da?

#101237  av @lpher

Morten M skrev: Ok, får eventuelt høre med denne TurboKnut da.
Om du vurderer Supra kan nok det være ett realt sjakktrekk ja :)
Morten M skrev:
Hvis han bor i sarpsborg så er det ikke langt unna.
Another pluss :)
Morten M skrev:
Leste litt på forumet her og skjønner at det er dyrere med manuell kasse, og vanskeligere å få tak i. Hvor mye dreier det seg om i pris da? 20k?
Umulig å si konkret...da det totalt sett omsettes veldig få biler...og prisene dikteres av markedet... Kan jo sette det litt på spissen da....en 94-95 eurospec Supra TwinTurbo med manuellgir med "normal" kjørelengde og i generellt pen stand ligger gjerne i nabolaget av en halv mill. :)
Morten M skrev:
Dette var egentlig litt nedtur, selvom det skrives mye fint om automat kontra manuell på denne bilen. Føles det ikke bare helt feil på en sportsbil? Nesten som å velge diesel? :P
Føles feil? LOL :D De fleste som ikke har prøvd supra sier dette :D "lite vet de..." :D Automat-kassa HAR en manuell-funksjon...så enkelt er det..end of discussion :D
Morten M skrev:
Bruker automaten mer bensin?
Nope...ikke nevneverdig ihvertfall :)
Morten M skrev:
Har prøvd automat såvidt en gang, og for å være ærlig så er det å gire mer jobb enn moro på bilen min.
Som tidligere sagt...på lik linje som det er forskjell på det mest annet her i verden så er det forskjell på en "vanlig" automatkasse og automatkassa i en mkIV Supra..trust me on this :D Men...det er du som skal ha bil...og tror du at du MÅ ha manuell...slik jeg sjøl trodde...før jeg (takk og lov) ble overtalt til å vurdere automat også :D ...så hoster du opp det det koster deg ekstra...og kjøper manuell...så enkelt er det :)
Morten M skrev:
Uansett, ser for meg at det er "vanskeligere" å slippe gassen med automat? *humre* Har vi ikke et behov for å tømme et par gir da?
Ikke helt sikker på hva du vil fram til her? :) Hvorfor slippe gassen? :)
Trodde vi ville kjøre fort jeg? :D