TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• dumt spm :P men spør alikevel - Hva er bremse calipper og...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #101580  av chris

saftisme skrev:Hva er bremse calipper og hva er bremseklosser? hva er det folk pleier å lakkere?
hehe, er ikke anbefalt å lakke klossene akkurat :P calipper er den store metallgreia som holder bremseklossene mot skiva.

#101583  av kaimagne

Caliper er "huset" som bremseklossene ligger inni. Normalt er det caliperne som lakkeres, ser liksom ingen grunn til å lakkere klossene. Det ligger som regel anti-skrike-plater mellom selve caliper'n og klossene, disse kan jo lakkeres, da de som regel dekker mesteparten av bremseklossen.
Godt eksempel på caliper og klosser ser du på http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=8404

Det gule er caliper, det sorte inni er klosser, og det sølvfargede er anti-skrike-plater. Den gule kladeisen skal vippes ned over klossene.
 #101595  av Goose

saftisme skrev:Hva er bremse calipper og hva er bremseklosser? hva er det folk pleier å lakkere?
Ingen spørsmpl er dumme. Husk det.Om du er sikker på noe hos ts-ogn så spør du får alltid et korrekt svar. Det er nettop det jeg liker med ts-ogn.

og chris og kaimagne har alerede svart på dette spørsmålet så derfor gjør jeg ikke dette:)

#101602  av kennethx

Kunne jo prøvd det samme på bilforum.net....alle må starte ett sted :)

#101617  av GT_rider

kennethx skrev:Kunne jo prøvd det samme på bilforum.net....alle må starte ett sted :)
Ja :roll:

#101683  av kaimagne

Skjønner ikke helt hva dere mener, men har en mistanke om at slike spørsmål kanskje ikke besvares like "on topic" som det blir gjort her...?

#101691  av GT_rider

Mener vel at bilforumet.net, har tapt seg ganske mye i det siste. Sliter etter min mening litt med useriøse personer innpå der. Skal bare "slenge med tastene", og drite deg ut viss det er noe helt enkelt du spør om, slik som i dette tilfellet med calippere, og klosser.

Back to topic :)

#101706  av saftisme

hehe, takker for det gutta! Det var nemlig ei kjerring som viste så sinnsykt mye bedre enn meg. å mente at kalippene var de som pressa på bremseskiva! og hu kan liksom jævlig mye om bil da.. så jeg trodde jo på hu. selv om jeg egentlig hadde redd :P

det komme fler "dumme" spm etterhvert ;) tro meg. hehhe

#101760  av GT_rider

Som sagt. Ingen spørsmål er for dumme her :wink:

#101910  av Tor

kennethx skrev:Kunne jo prøvd det samme på bilforum.net....alle må starte ett sted :)
Jeg blir deppa av og lese på bilforumet :( Ikke noen spm er for dum overhode, men når gutter på 16 år regger seg der inne og snakker vilt om turbo og nos er det håpløst. Leste 1 gang et inlegg om en dump ventil og hva den var til. 50% av folka der inne sa at den kun var for lyden si del :(

Men ontopic, du har vel fått ganske bra svar allerede så skal ikke utdype mere, men det er kalipperen som folk lakker ja. Ikke klossene, de syntes ikke så mye heller da.