TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Topppakning

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #101732  av SupraTurbo

Halla folkens! De siste dagene har jeg bodd i garasjen å fått bytta topppakning på supran. Å etter litt hjelp fra toyparts fikk eg faktisk start på dein igjen å. (alt vart bra når eg fikk sett dein på merkan!) Ska komme me noen bilder litt seinar å... Veit kor gla folke innpå her e i bilda! Ellers e turbon justert opp t 1 bar no, å alt i skjønnaste ordn igjen. Bortsett fra en oljelekasje på d røret som går ut fra turbon under å inn på blokka.... Litt merkerlig ettersom eg hadd på ekstra pakningstoff før eg sett åt. Men får vel ha det opp igjen å prøv på nytt..

#101769  av Dice

Ja det stemmer at vi liker bilder. Gleder meg til å se de :D

Og forresten SupraTurbo, long time no see?? Har du vært her lite i det siste eller?

#101781  av Furinax

Du skriver at du har justert opp Turbo`n til 1bar. Er det Orginal Turbo`n eller har du byttet? og en ting til 1.2mm eller 2mm topp pakning?

Prøver bare å samle mest mulig info og tips til jeg skal handle:)

#101786  av TOYPARTS

Furinax skrev:Du skriver at du har justert opp Turbo`n til 1bar. Er det Orginal Turbo`n eller har du byttet? og en ting til 1.2mm eller 2mm topp pakning?

Prøver bare å samle mest mulig info og tips til jeg skal handle:)
Spiller ingen rolle om det er 1,2 eller 2mm pakning som står på de motorene, tro meg jeg har prøvd det, på gamlebilen min var det en 1,2mm pakning på, og den har jo greit med effekt, dette med at man MÅ ha 2mm pakning er bare tull, det finnes ingen fasitsvar på hvor mye en stålpakning tåler.

Det som faktisk er en vanlig ting å gjøre er å bytte til 2mm pakning for å få lavere kompresjon i motoren, og derfor lade mere, men det er ikke vits i å gå så langt ned i kompresjon på en forholdsvis std motor.

Problemet er at i 99% av tillfellene hvor man tar toppen av på en supra så må toppen slipes, og man kan dermed velge diverse tykkelser på pakningen, men det er ALLTID rett å holde seg i samme land som originalt med hensyn til kompresjon, skal man bygge en værsting motor, så sliper man blokk og topp, for så å regne ut hvor mye dish man trenger i stemplene, når det er gjort så monterer man den tynneste pakningen som er , for så å kompensere videre med tykker senere.

men dette med at folk på diverse forum sier at man skal ha 2mm over 300-350hk er BARE tull.

Litt nyttig lesing 8) 8)

#102333  av SupraTurbo

Vært lite innpå her ja... Er i millitsn no vettu... :(

Turbon e orginal ja, og d va 2mm pakning eg sett på.

Hælvette... Mista kjøling på motoren idag, pluss masse olje i kjølevannet... Faan å. No bi d skruving igjen. :x :x Skikkelig bers-farga graut som kjem ut. Tykk å feitt som fan.. Ellers e oljen heilt fin, så d kjem ikke vann inn t oljen.

Anyone??? Topppakninga igjen...???

#102366  av Turbotrille

Har du fått gjort ren blokken skikkelig og hullene til topplokksboltene?

Det var det jeg brant meg på første gangen, at jeg ikke hadde klart å rengjøre hullene til toppboltene, slik at da jeg strammet til med moment og det lå drit nedi hullene så ble momentet feil og det var på gang igjen med lekkasje. :?
Bare et lite tips.

#102476  av SupraTurbo

Turbotrille skrev:Har du fått gjort ren blokken skikkelig og hullene til topplokksboltene?

Det var det jeg brant meg på første gangen, at jeg ikke hadde klart å rengjøre hullene til toppboltene, slik at da jeg strammet til med moment og det lå drit nedi hullene så ble momentet feil og det var på gang igjen med lekkasje. :?
Bare et lite tips.
Skulle tru d. Fikk jo plana toppen, så den ble grundig spyla med høytrykk for å få vekk alt spon. Men vi får sjå... Ska ta en titt på d i dag, ha vel i utgangspunktet stramma t ferr lite å, me bare 85 nm på orginale boltene. Har jo strekkbolter liggende, men ikke kopp som passer, da disse er i omvendt 12 kanta torks... Bi å etterstramme orginalboltene i første omgang for å se om d hjelper, skulle d hjelpe blir det å bytte til strekkboltene, hvis jeg finner en kopp som passer. Hvis ikke blir det å av med toppen igjen, plane på nytt, topp og blokk, så på med strekkbolter med riktig nm; 110nm!

#102489  av Turbotrille

Toppen er ren etter sliping ja, men har du gjort ren blokken skikkelig?
OG hullene til boltene?

#102524  av tojo

SupraTurbo skrev:
Turbotrille skrev:Har du fått gjort ren blokken skikkelig og hullene til topplokksboltene?

Bare et lite tips.
Skulle tru d. Fikk jo plana toppen, så den ble grundig spyla med høytrykk for å få vekk alt spon. Men vi får sjå... Ska ta en titt på d i dag, ha vel i utgangspunktet stramma t ferr lite å, me bare 85 nm på orginale boltene. Har jo strekkbolter liggende, men ikke kopp som passer, da disse er i omvendt 12 kanta torks... Bi å etterstramme orginalboltene i første omgang for å se om d hjelper, skulle d hjelpe blir det å bytte til strekkboltene, hvis jeg finner en kopp som passer. Hvis ikke blir det å av med toppen igjen, plane på nytt, topp og blokk, så på med strekkbolter med riktig nm; 110nm!

Er nok ikke Torx skruver.
Torx har 6 kantspor (avrundede kanter :( ),XZN derimot har 12kantspor (men spisse kanter :( ).
Har du prøvd med en 14mm pipe(kopp) :wink: fins 14mm piper som er 12kanta(bla.Hazet har slike) :D

#102569  av SupraTurbo

Turbotrille skrev:Toppen er ren etter sliping ja, men har du gjort ren blokken skikkelig?
OG hullene til boltene?
Blokka ja :) Jo da den ble gjort ren og bolthullene ble det blåst trykkluft nedi... Har en sånn vanlig kopp ja med 12 kanter men den sitter ikke så altfor bra rundt bolten + at det er så jævlig trangt nedi der selv om kammene er borte...

#102619  av TOYPARTS

SupraTurbo skrev:
Turbotrille skrev:Toppen er ren etter sliping ja, men har du gjort ren blokken skikkelig?
OG hullene til boltene?
Blokka ja :) Jo da den ble gjort ren og bolthullene ble det blåst trykkluft nedi... Har en sånn vanlig kopp ja med 12 kanter men den sitter ikke så altfor bra rundt bolten + at det er så jævlig trangt nedi der selv om kammene er borte...
om du bruker langpipe så går det helt greit med kammene i.