TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bilen nøkker nÃ¥r jeg slipper gassen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #101593  av Dice

Dette irriterer meg endel. Ikke noe stort problem altså, men jeg skulle gjerne ha fått fikset det.

Som oftest er dette merkbart i små hastigheter, f. eks i kø-kjøring og 1st og 2nd-gir kjøring. Det som skjer at når jeg reduserer på gassen, så er det ikke noen fin overgang fra litt gass til ingen gass. Når hastigheten er lav, vil bilen nøkke litt når jeg reduserer gassen.

På nyere biler er dette ikke eksisterende. Man kan altså "trinnløst" redusere på gassen uten at bilen nøkker litt.

Er det andre som har dette "problemet". Skal jeg stramme opp gass wiren eller??

Ã…pen for forslag :D

#101601  av kennethx

jeg har nå opplevd dette, hvis jeg forstår deg rett, på mange nye biler. Så kalt bensinkutt når gasspedalen kommer under en hvis grense. Har det på min bil også. Men jeg har lært meg teknikken med hvor forsiktig man må være av gassen for å slippe den brå overgangen. Er prøver du en gang å slippe gassen veldig rolig, så får du sikkert ikke den bråe overgangen. Nå ligger det i foten min, da jeg kjører desverre mye i kø, og jeg tenker ikke over det, bortsett fra en sjelden gang når jeg må gå av gassen litt fortere enn planlagt....

#101621  av GT_rider

Har merka det på en ny bil, som til alt overmål var amerikansk. Den var det slik nøkking i også, litt når man gikk av gassen, og mere når man gav gass(sikkert ikke samme sak, men alikevel), nesten som om det var ett hakk.
Som kennethx sier, så blir det er teknikk, det som mye annet. det han skriver om bensinkutt, er jeg ikke sikker å om jeg var helt enig i, men har ikke noe bedre svar å komme med pr nå :oops:

#101629  av kennethx

vel, bensin og bensin kutt...vet ikke helt hva jeg skal kalle det, det virker ikke som om den finregulerer helt ned til min, det er ett hopp mellom min og der "reguleringen" starter virker det som. Men det var kanskje noe helt annet Dice mente?

#101660  av karl234

ville heller sjekka ut motorfester og annen generell slakke i drivverk. hadde slik nøkking i mun, også ved gasspådrag da. viste seg at fremre motorfeste var helt utslitt :lol: ble 700kr på verksted :P
 #101668  av Gjertsen

Dice skrev:Dette irriterer meg endel. Ikke noe stort problem altså, men jeg skulle gjerne ha fått fikset det.

Som oftest er dette merkbart i små hastigheter, f. eks i kø-kjøring og 1st og 2nd-gir kjøring. Det som skjer at når jeg reduserer på gassen, så er det ikke noen fin overgang fra litt gass til ingen gass. Når hastigheten er lav, vil bilen nøkke litt når jeg reduserer gassen.

På nyere biler er dette ikke eksisterende. Man kan altså "trinnløst" redusere på gassen uten at bilen nøkker litt.

Har hatt slik nøkking når jeg slapp gassen på Carlosen jeg hadde, men dette var i høyere hastighet. nesten så hele bilen hoppa fram 2 hakk:p
utrolig plagsomt
 #101841  av sindrejl

Dice skrev:Dette irriterer meg endel. Ikke noe stort problem altså, men jeg skulle gjerne ha fått fikset det.

åjaa!! dette problemet er GRUSOMT på min 1.6liter.. slipper jeg gassen når den er litt under 2000rpm så bråbremser bilen nesten.. trykker jeg litt på gassen gir den på.. håpløst å kjøre sakte.. må file clutch hele tia :(

#101849  av @lpher

Celican min var også slik....men da jeg kjøpte meg ny bil med færre pedaler å trøkke på så ble problemet borte gitt :D

#101884  av beerba

D kan kanskje være tps som er litt feiljustert(trottle posision sensor).
Bare en tanke..

#101886  av sindrejl

@lpher skrev:Celican min var også slik....men da jeg kjøpte meg ny bil med færre pedaler å trøkke på så ble problemet borte gitt :D
bare en liten tanke, men tror det har litt med hvor aggresivt disse motorene er justert ..?

#101912  av Tor

Denne nøkkingen som du beskriver her er ganske normal da. Selv har jeg nøkkin på min bil ettersom jeg antageligvis har 1 lager eller 2 på driv akslingen som begyner og bli sliten. Er du sikker på at det ikke er noen oppheng eller lager på driv linjene dine som slakker etter? JEg merker ikke dette om jeg slipper klutsjen med litt omtanke.

#101922  av Dice

Tor skrev:Denne nøkkingen som du beskriver her er ganske normal da. Selv har jeg nøkkin på min bil ettersom jeg antageligvis har 1 lager eller 2 på driv akslingen som begyner og bli sliten. Er du sikker på at det ikke er noen oppheng eller lager på driv linjene dine som slakker etter? JEg merker ikke dette om jeg slipper klutsjen med litt omtanke.
Det kan jo være noe oppheng eller lager i driv linjene. Nå skal bilen inn til kontroll om en mnd, så da får jeg vel kanskje svar på det?

#105158  av Tor

De finner vel neppe ut av det på EU kontroll. Men om du sjekker litt selv koster ikke foringer og opplagrings pakningene til drivlinja skjorta på Toyota heller da.

#105275  av lasserj

corollaer min nøkker også, alle jeg har pratet men sier at jeg mest sannsynlig trenger nye pluggledninger evt. bensinfilter.

#105276  av lasserj

corollaer min nøkker også, alle jeg har pratet men sier at jeg mest sannsynlig trenger nye pluggledninger evt. bensinfilter.