TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Litt spm. om MR2 mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #10013  av KeLoN

Hei.
Leker litt med tanken på å kjøpe meg en MR2 mk1, men enda en stund til da..
Uansett. Er det noen som vet om det er skivebremser foran og bak på dem? mk1'erne altså..
Og hvilken effekt en orginal mk1 har?
Om det er mulighet for ettermontering av turbo e.l.?
Og hvis noen har en link til en side med litt mk1 styling? =) (er ikke så lett å finne noe kult)
Takk!

#10020  av bose

Det er skiver på alle hjula,ja. Orginalt effekt har jeg lest alt fra 112hk til 130hk(noen som vet?) og 149nm.Turbo-konvertering kan bli et morsomt prosjekt. Da burde du sørge for å kjøpe en 87+mod for den har sterkere motor-blokk. Men det fins ferdig kompressor-motor (4AGZE) som sklir rett ned i mr2`n din http://www.fensport.co.uk de har oxo en 20v utagve av motoren som sitter orginalt(4AGE)og den heter 4AGE20v
Sist redigert av bose den 01 jun 2003 11:36, redigert 1 gang totalt.

#10031  av mk1 black limited

Eneste skikkelige måten å få turbo i en MR2 mk1 er slik:

http://www.3sgtemr2.com/

:-D RÃ¥tt!

#10045  av CelicaTurbo

hehe, rått ja men vektfordelingen blir nok snodig med en såpass motor bak der.. da er heller en 4A-GZE å anbefale siden bilen ble levert med denne orginalt og den er kompressormatet, beregnet for overladning og enkel å hente ut mer hester med andre drivhjul for kompressoren (dette vet jo du så klart men jeg beskriver det for gjestens del :) ).

men det er jo et bra stort prosjekt å bytte motor da.. men tipper det kan fort bli enda værre å ettermontere en turbo?

#10075  av mk1 black limited

I følge nevnte webside er det ikke alt for vanskelig faktisk. De har jo faktisk laget en oppskrift for det der også.

Vektfordelingen blir vel neppe så ille? Noen som vet vekten på 4A-GE kontra 3S-GTE?

#10120  av CelicaTurbo

jeg aner ikke hvordan det er med vekt egentlig men husker at diskusjonen har vært oppe tidligere på mr2 mailinglisten uten at jeg husker at det kom til noen konklusjon.. kanskje det ikke er så veldig stor forskjell for på 4AGE'en kommer jo vekten av intercooleren og kompressoren i tillegg til ordinær vekt, som kanskje tilsvarer den økte størrelsen til 3S-GE motoren.

Men, uansett er en "bruksanvisning" et fantastisk hjelpemiddel tipper jeg :)

#10153  av Amund

tror bilen blir 40 kg tyngre bak. har studert en del om dette med 3s-gte i mk1, og på http://www.mr2mk1club.com fdant jeg en 70 (!) sider lang artikkel som forklarrer alle problem med konversjonen...

noen som tror det er sjangs og få noe slikt godkjent i norge?

koster jo bare rundt 15-20,000 for en halv knust mk2 turbo... :twisted:
(blir kanskje en tur til sommeren... hehe :twisted: :twisted: :twisted: )

#10154  av Amund

effekten i mk1 er 124hk, og 145nm.
ventilerte skiver foran, skiver bak.

87+ modellene har finere interiør og alt elektrisk... pluss t-tak...

det første som er å anbefalle er gule koni og stivere fjærer!!!
koni var billigst hos http://www.ssspower.no (1050 for stk...)
og http://www.toyparts.no hadde skikkelige fjærer! (30% stivere)

#10159  av mk1 black limited

Amund skrev:87+ modellene har finere interiør og alt elektrisk... pluss t-tak...
Ikke helt riktig, min er en 87 og har ingenting elektrisk, ikke en 88 jeg vet om heller. Denne andre har heller ikke t-tak, men vanlig soltak.

#10193  av Amund

kan nok hende at jeg tar feil da... :oops:

Men min har i vert fall alt elektrisk... (-88 )

har foresten ikke sett/funnet noen 88-89 modeller uten t-tak enda. men de finst vist, som en ribba lettvektsutgave? stemmer det?

#10225  av mk1 black limited

Tror ikke det er laget noen lettvektsutgave, nei.

#207132  av MR2_Mk1

mk1 black limited skrev:
Amund skrev:87+ modellene har finere interiør og alt elektrisk... pluss t-tak...
Ikke helt riktig, min er en 87 og har ingenting elektrisk, ikke en 88 jeg vet om heller. Denne andre har heller ikke t-tak, men vanlig soltak.
Har allt elektrisk men inte T-tak :D men lika glad e ja.

#207214  av Krabbe

Min 86 har El. speil og hadde el. vindu (forgie eier fjernet de pga de var så grusomt trege, el. vindu var kanskje ettermontert for alt jeg vet)

#207306  av Anders gullstein

Krabbe skrev:Min 86 har El. speil og hadde el. vindu (forgie eier fjernet de pga de var så grusomt trege, el. vindu var kanskje ettermontert for alt jeg vet)
Jeg og han du kjøpte bilen av hadde et raid på den lokale høggeren i Hønefoss på en bil som stod der med manuelle vinduer. Som sagt var el-rutene treige og bryterene elendige. Så ut som om han som eide bilen før hadde prøvd å reparert selv, siden ledningene som var der liknet mer på lampettledninger enn orginale Toyota. Et bedre alternativ enn å reparere el-rutene var rett å slett å sette i manuelle. Manuelle ruter passer bedre til denne typen bil, samt at de alltid kommer til å funke. Sparer litt vekt også ;)

#207307  av Anders gullstein

Når det kommer til spørsmålet angående effekt orginalt, så kom de med katalysator med 112 hk, de vanlige europeiske kom med 124 hk og den japanske kom med 130 hk. Kom en på 140 hk (uten T-VIS) helt på slutten av mk1'n produksjonstid.

Fast tak eller takluke var å få på alle mk1, mens 87 facelift'n fikk t-tak som ekstrautstyr.

El-speil tror jeg ble levert som standar på alle modellene, ihvertfall med 4AGE. Litt mer usikker på om 1500 basisutgaven (kun solgt i Japan) hadde det. Japanske MR2'er hadde også elektriskinfellbare speil, usikker på om dette var standarutstyr og om det kom på alle årsmodellene.