TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ennÃ¥ fler dumme spm :P

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #101935  av saftisme
 
tenkte jeg skulle stille masse spm som jeg har tenkt på siden ingen spm vist var dumme :P
here we go..

hva er en toppakkning?
hva er råder?
hva er stempler?
Er det lov til å kjøre med neon spyleveskedyser?
går det bra å spyle med høytrykkspyler rett ned i motor rommet?
Mye koster det å skifte girkasse, clutch?(+ deler..)
Hvor stor forskjell har det å kjøre på helsyntetisk\del syntetisk motorolje?

kommer ikke på fler i farta :P men kan oppdatere hvis jeg komer på noe mer..

noen som vet om noen sider der man kan lære seg litt om motor ? sånn for totalt newbies :P

 #101937  av GT_rider
 
OKi.. får begynne i en ende :) Toppakning er pakningen som ligger mellom toppen på motorblokken, og sylinderdekselet, vanligvis kalt toppen.
Stempler er de som lager trykket og eksplosjonen inne i sylinderene, rett og slett de som gjør at motoren går rundt.
Råder er jeg faktisk litt mere usikker på, med mener det er det samme som veivstaker. Det får noen andre rette meg på viss jge har sagt feil.

Ang det å spyle med høytrykkspyler ned i motorrommet, så går nok det så lenge du holder en viss avstand, og dekker til ed mest vitale delene, som luftfilter, sikringer, osv.

Mye det koster å skifte girkasse og chlutch, varierer fra sted til sted, ta en ringerunde rundt til verksteder.

Merker nok ikke noen forskjell i det daglige på om du kjører på del, eller helsyntetisk olje, men motoren har det best med helsyntetisk, siden den smører best.

Det med neon spylerveske dyser, har jeg ikke peiling på, men kan ikke tenke meg at dte er lovlig.
 #101940  av kennethx
 
Ett stempel er en liten kompakt sylinder bit som passer inni sylinderen i motoren. Sammen med stempel ringer danner dette en "forsegling". Stempelet blir skubbet ved kraften fra bensin/luft som antenner ved hjelp av gnist fra tennpluggen. Kraften som stempelet blir skjøvet med blir overført til veiven via en råde.

Jeg har spylt motorrommet med høytrykkspyler, men spyler ikke direkte på ting som fordelerlokk, sikringsboks, åpent luftfilter o.l. Så lenge du ikke spyler de tingene bør det ikke være noe problem

Ny girkasse er mest sansylig kjempedyrt, da er det bedre å kjøpe en brukt som er i bra stand og bytte eller overhale den gamle. Original clutch er vel ikke så veldig dyr, mens det finnes performance clutcher som er kjempedyre. Om du skal ha noen til å gjøre det for deg, så vil prisene variere mye alt ettersom hvor du velger å få det gjort.

Du finner mye rart innpå her:
http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

Det var svar på noe i allefall


EDIT:
Her ser du en fin animasjon:
http://auto.howstuffworks.com/engine3.htm

Crankshaft = veiv
Piston = stempel
Connecting rod = råde/stake
Sist redigert av kennethx den 19 apr 2005 13:39, redigert 1 gang totalt.

 #101941  av kennethx
 
damn, beat me to it,

*delete post* *evil grin* hehe

 #101947  av saftisme
 
takk for svar! selv om jeg fortsatt ikke skjønner hele greia :P hjelper det på litt! tusen takk :P

 #101950  av mr.two
 
GT_rider skrev:OKi.. får begynne i en ende :) Toppakning er pakningen som ligger mellom toppen på motorblokken, og sylinderdekselet, vanligvis kalt toppen.
Stempler er de som lager trykket og eksplosjonen inne i sylinderene, rett og slett de som gjør at motoren går rundt.
Råder er jeg faktisk litt mere usikker på, med mener det er det samme som veivstaker. Det får noen andre rette meg på viss jge har sagt feil.

Ang det å spyle med høytrykkspyler ned i motorrommet, så går nok det så lenge du holder en viss avstand, og dekker til ed mest vitale delene, som luftfilter, sikringer, osv.

Mye det koster å skifte girkasse og chlutch, varierer fra sted til sted, ta en ringerunde rundt til verksteder.

Merker nok ikke noen forskjell i det daglige på om du kjører på del, eller helsyntetisk olje, men motoren har det best med helsyntetisk, siden den smører best.

Det med neon spylerveske dyser, har jeg ikke peiling på, men kan ikke tenke meg at dte er lovlig.
Helsyntetisk er ikke alltid best :wink:

 #101952  av GT_rider
 
Sa jeg alltid :)

 #101967  av mr.two
 
GT_rider skrev:Sa jeg alltid :)
Nei, men du antydet at alle motorer har det best med hel-syntetisk olje, og det er ikke tilfelle.

 #102002  av GT_rider
 
Genial den der da :D
mr.two: ordla meg nok litt difust der ja. Snakka litt på generell basis :)

 #102028  av mr.two
 
GT_rider skrev:Genial den der da :D
mr.two: ordla meg nok litt difust der ja. Snakka litt på generell basis :)
Er veldig flink til å henge meg opp i ting skjønner du :wink: