TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK3 - Bytte bremseklosser/skiver, vanskelig ? Kostnad ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #102741  av WebKnight

Hei alle MR2 guruer :)

Fersk her på forumet, og har et par spørsmål angående bremser på MR2 2000 mod. Beklager hvis spørsmålene er idiotiske, men jeg har ikke mekket så mye bil selv..

Har en slik metallisk skrikelyd i fremre høyre hjul når jeg svinger mot venstre, har hatt bilen inne hos Toyota og de konkluderte med slitte klosser og skiver og sa dette burde byttes. De nevnte også rust på skivene.

Sjekket litt i går og syntes ikke klossene eller skivene så så slitte ut (en kompis som kan litt mer enn meg om dette mente det samme), var litt rust ytterst på skivene (omkretsen), men syntes ikke de så så ille ut. Etter øyemål så det ut som det på yttersiden av skivene var ca 4-5 mm med klosser igjen, men jeg fikk ikke sjekket klossene på baksiden av skivene. Er det slik at disse pleier å slites likt, eller kan klossene på baksiden være helt nedslitte?

Sjekket med toyota og de skulle ha snaue 1900,- for 2 sett med klosser og skiver, er dette en grei pris? Og er det en smal sak og fikse selv, selv om man er fersk på området?

Vurderer og selge bilen og det kommer noen og ser på den i morra, synes det er litt flaut at ikke alt er tipp topp, men Toyota (Skøyen) kunne ikke ta inn bilen før langt ut i mai for å fikse det :cry:

Ha en strålende dag videre og god helg!

Eskil aka WebKnight

#102742  av mr.two

Har opplevd at bremseklossen bak skiven har vært nedslitt mens klossen foran har vært helt fin..Vet ikke hvorfor det skjedde men :wink: Inbiller meg ( lol ) at det har noe med at trykket fra stempelet er større på den siden. Uansett, det er nok hvertfall klosser som må byttes, om skivene må byttes hvis de har noen mm med rust vet jeg ikke.
Har ikke jobbet på en MK3 før, men generelt skal det være en smal sak å bytte klosser/skiver selv.

#102751  av WebKnight

mr.two skrev:Har opplevd at bremseklossen bak skiven har vært nedslitt mens klossen foran har vært helt fin..Vet ikke hvorfor det skjedde men :wink: Inbiller meg ( lol ) at det har noe med at trykket fra stempelet er større på den siden. Uansett, det er nok hvertfall klosser som må byttes, om skivene må byttes hvis de har noen mm med rust vet jeg ikke.
Har ikke jobbet på en MK3 før, men generelt skal det være en smal sak å bytte klosser/skiver selv.
Tusen takk for raskt svar! Og hvis klossene på baksiden er mer slitt så tilsier vel det at også skivene kan være mer slitt på baksiden, og derfor kan være slitte selv om de ser greie ut på yttersiden..?

Godt og ha tilgang på dere som kan dette! Takk, igjen!
 #102752  av kaimagne

WebKnight skrev:Sjekket med toyota og de skulle ha snaue 1900,- for 2 sett med klosser og skiver, er dette en grei pris? Og er det en smal sak og fikse selv, selv om man er fersk på området?
Tror ikke dette er så verst pris, men hør med Mekonomen eller Torshov bilrekvisita på deler hos dem. En telefon kan spare deg for flere hundrelapper her... :)
Og hvis du trenger hjelp, så kan sikkert jeg hjelpe deg med dette, men prøv sjøl, dette er som regel forholdsvis enkelt. :) Tipper du har samme kalipere som på Celica MK7, siden det er samme motor. Du finner bruksanvisning på skifte her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... 0&start=12
 #102758  av WebKnight

kaimagne skrev:Tror ikke dette er så verst pris, men hør med Mekonomen eller Torshov bilrekvisita på deler hos dem. En telefon kan spare deg for flere hundrelapper her... :)
Og hvis du trenger hjelp, så kan sikkert jeg hjelpe deg med dette, men prøv sjøl, dette er som regel forholdsvis enkelt. :) Tipper du har samme kalipere som på Celica MK7, siden det er samme motor. Du finner bruksanvisning på skifte her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... 0&start=12
Tusen takk for tips og tilbud om å hjelpe! Setter stor pris på det! Virker som "Toyotafamilien" er en gjeng med snille mennesker!

Skal sjekke og forsøke og fikse :)

Stooor takk!!

#102763  av erling

mr.two skrev:Har opplevd at bremseklossen bak skiven har vært nedslitt mens klossen foran har vært helt fin..Vet ikke hvorfor det skjedde men :wink: Inbiller meg ( lol ) at det har noe med at trykket fra stempelet er større på den siden. Uansett, det er nok hvertfall klosser som må byttes, om skivene må byttes hvis de har noen mm med rust vet jeg ikke.
Det skjer når glideakselene på caliperen er grodd/rusta fast. Da får du ikke overført krefter til fremsiden av kaliperen.

#102767  av mr.two

erling skrev:
Det skjer når glideakselene på caliperen er grodd/rusta fast. Da får du ikke overført krefter til fremsiden av kaliperen.
Ok, takk. Funker nå, men kjekt å vite..

#102782  av WebKnight

erling skrev:Det skjer når glideakselene på caliperen er grodd/rusta fast. Da får du ikke overført krefter til fremsiden av kaliperen.
Hvis dette er noe som har skjedd på min, hva er beste måte å løse dette på, hvis det går da, uten å hive'n inn på verksted..

#102786  av GT_rider

Tviler på at det har skjedd på en så ny bil som din. Viss det har skjedd, så tror jeg det beste er å ta av klossene, og ligge kalipperen i en eller annen form for løsemiddel, sprit ,e.l, så løser alt seg opp, og kalipperen er god som ny.
Evt kjøpe ett reparasjonssett hos toyota. Det er visst en enkl, billig og god løsning sier de som har prøvd det :)

#102787  av kaimagne

Glideakselen er de "boltene" som er fora med myke gummimansjetter. Når du får av hjulet, skjønner du sannsynligvis hva vi prater om.
Bare dra tilbake mansjetten, smør inni skikkelig fett (eksvis drivknutefett eller tilsvarende) og skyv caliper'n frem og tilbake på glideakselen til den glir lettere.

Glidemiddel trenger jo alle i ny og ne... ;)

Edit: Noen som vet om caliper'n på MK3 MR2 er lik som for MK7 Celica? Hvis noen tar bilde av caliper på MR2 kan jeg si ja eller nei... :)
Sist redigert av kaimagne den 22 apr 2005 16:22, redigert 1 gang totalt.

#102789  av GT_rider

Ahh...tenket på stemplene jeg nå. Jaja.. shit happens :wink: