TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• sjekk dette!!!! nitro til mr2...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#103297  av maxgets

Raze_r skrev:men da er det sikkert med elektronikk som gjør at dysene åpner for mere bensin når jeg trykker på lystgass knappen da eller?
Nei. det står ingen ting om noe sånt.
Det er og noe man egentlig gjør med ecu..

Så det som er enklest er å få til noe så du får høyere trykk når du trykker..

Men.. jeg hadde _aldri_ kjøpt det dere... hadde heller brukt noen tusen ekstra på noe bra vått system...

#103300  av Raze_r

da tror jeg at jeg venter m å kjøpe det :wink:
ble så usikker på all praten inne her nå, men det er jo bra det er noen som har peiling da :wink:

takker...
PS: si i fra hvis noen finner et billig lystgass system :D

#103335  av CelicaTurbo

Raze_r skrev:da tror jeg at jeg venter m å kjøpe det :wink:
ble så usikker på all praten inne her nå, men det er jo bra det er noen som har peiling da :wink:

takker...
PS: si i fra hvis noen finner et billig lystgass system :D
Det som er konklusjonen er vel egentlig at det er mulig at det kittet på ebaylinken vil fungere bra for deg om du er villig til å fylle gass på flasken ofte. Ellers, motoren vil trolig ikke tar mer skade ved å bli trimmet med gass enn den vil ved å bli trimmet på annet hvis. Når man henter mer effekt ut av en motor enn hva den er bygget for så vil det gå utover påliteligheten/driftsikkerheten uansett, men spørsmålet er i hvor stor grad.

Nå, det viktige angående dette kittet er at du må forsikre deg at det også inkluderer en måte å sikre ekstra bensintilførsel sammen med gassen. Om kittet ikke inkluderer dette så er dette noe du må ordne selv på et annet hvis, og det er mange måter å gjøre dette på. Om du ikke tilfører ekstra bensin sammen med gassen vil motoren gå alt for magert og motoren går ganske fort til helvete. Det er ikke gassen i systemet som gir deg økt effekt, det eneste gassen gjør er å tilføre store mengder oksygenmolekyler i innsuget, og mer oksygen betyr at du kan brenne mer bensin som igjen gir mer effekt. Poenget er at siden din ECU ikke har peiling på at du tilsetter store mengder ekstra oksygen i form av den gassen, så må du selv fikse et hvis å tilsette korrekt mengde bensin slik at forholdet mellom oksygen og bensin fremdeles er korrekt.

#103341  av Raze_r

aahhh.
nå skjønner jeg det... finfin forklaring :wink:
har sett på dette : http://www.racingpower.no/indexdeler.htm
det inneholder vel alt som skal til får å utføre det hele?

der er det jo en jerne som forteller at ecu`en skal sprute inn mere bensin når lystgassen kommer....tror jeg?
åsså er det to dyser av noe slags.. ser det på bilde av tillkoblingen av flasken... er det noe m bensinen å gjøre da?
men der står det noe om trykket i flasken å greier som bestemmer bensinen??

takker :P

#103342  av Raze_r

eller foresten, se på det bilde av flasken og tilkoblingen av rør...
der går jo gassen ut på toppen av flasken...
åsså er det de to innkoblingene nede på flasken.. er det det som føler trykket i flasken og gir beskjed til ecu`en om at den må sprute inn mer bensin..? hvis jeg ikke tar helt feil...

#103378  av cameleon

Skal dere ha et skikkelig NOS system, så regn med en 8k. Da har dere alt som trengs og ei stor flaske. Samt at det er kvalitet over produktet. Spør dere meg så gjelder det ikke å se etter de billigste løsningene en finner bare for å ha noe. Skal dere kjøpe et slikt produkt så kjøp skikkelig eller drit i det. En vet aldri hvordan kvalitet det er på systemet, og nitro er noe man såvisst ikke BØR spøke med!

#103467  av sw20

se her så får dere svar på nesten alt...

kan vere vanskelig å få fylle den flaska der.. sikkert ikkje gokjent for fylling i norge....

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... hlight=nos

#103658  av Raze_r

trenger man ekstra kjøling på motoren når man skal ha lystgass?
intercooler eller sånn luftinntak som kommer på skrå opp mot taket eller noe slags kjøling?

#103661  av maxgets

Det kitet der ser mye bedre ut =)

Hadde kjøpt noe sånt om jeg skulle hatt =)

Ang. kjøling så trenger du egentlig ikke det. Lystgassen senker innsugstempen med en 15-20grader sier de som har peil så da trenger du ikke ic pga det.. (ikke det att du hadde trengt det på en sugemotor samme hva:))
Og motoren skal ikke bli merkbart varmere av de dragene med gass..

#103680  av CelicaTurbo

Kjenner ikke til kittet du linker til, men wet-system er normalt et bedre valg pga at det er en mer komplett og tryggere løsning (styring av bensin er inkludert). På siden du linker til er det derimot samme beskrivelse og bilder for begge systemene men det kan vel ikke være tilfellet?

Angående kjøling så vil jo den økte forbrenningen øke varmeutviklingen i motor midlertidig, men motoren din har ganske mange liter med kjølevann som fort tar opp den økte varmeenergien så jeg tviler på at det er noe problem når man normalt bare bruker lystgass i en begrenset tid. Ellers er det som maxgets sier tilfelle at selve gassen kjøler ned luften i innsuget ganske mye, dette er pga at lystgassen går fra væskeform til gassform idet den sprutes ut av dysen.. trykkfallet idet gassen "slipper ut" får den til å fordampe, og den prosessen krever ganske mye varmeenergi som det tar fra luften i innsuget. Du kan enkelt kjenne effekten av det selv om du dypper hånden i vann og vifter litt i friluft etterpå; da kjenner du at hånden blir kald pga at vannet fordamper og stjeler varmeenergi fra kroppen din. Intercooler har ingenting for seg, den kjøler ikke luften mer enn hva utetemperaturen er og innsuget på din bil som ikke har turbo er nok ikke så mye varmere enn vanlig utetemp :)

#103773  av sindrejl

vent da.. sjekk det som står hos racing power.. er vel det samme som gjelder den ebay flaska da den overhode ikke har ekstra utstyr til å styre bensin.. :

"Verdens eneste "smarte" lystgass anlegg:
Systemet bruker flaskens trykk til å regulere bensin/N2O mengde, som gjør at motoren aldri får for lite eller for mye bensin i forhold til N2O. Dette blir styrt av en bensinregulator, som øker bensintrykket når N2O brukes."

eller?
`
EDIT: tok feil jeg.. er jo ingenting med i den ebay kittet.. åssn i heite skal det funke da? Dette er et vanlig lite kit:

Bilde