TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Luftfilter 3s-ge

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #103513  av MR2GTI

Lurer på og kjøpe meg eit luftfilter til bilen min, ein mr2 mk2 90 mod 3s-ge. Men er litt usikker på korleis og kor ein skal feste filteret. Har søkt litt rundt, men har ikkje funnet noen bilder av korleis folk har gjort det. Kan ikkje noen legge ut bilder av korleis dei har festet filteret?
 #103581  av chris

MR2GTI skrev:Lurer på og kjøpe meg eit luftfilter til bilen min, ein mr2 mk2 90 mod 3s-ge. Men er litt usikker på korleis og kor ein skal feste filteret. Har søkt litt rundt, men har ikkje funnet noen bilder av korleis folk har gjort det. Kan ikkje noen legge ut bilder av korleis dei har festet filteret?
Fulgte med bruksanvisning på mitt Apexifilter i hvert fall. Men greia er enkel. Ut med det gamle, inkludert resonnansbokser etc, og inn med det nye :)

#103596  av Ace

Mannen spør etter bilder og bilder skal han få :lol: tho dette er dog ved bruk av en hjemmelaget adapter i alu. sveiset sammen. Veldig trangt å få tatt bilder også + at mange av bildene ligger på det andre digi. kamerater som jeg ikke har lagt inn programvare for ennu , men har noen bilder iaff
mulig det kan forklare litt...

ps: Dette er tho kun prøvemontering , skal lakkere varmeskjold og alt som er i alu. i matt sort + at plater skal files og rundes av ...

Adaptern
Bilde

Adapter + alu. plater som jeg brukte til å feste /stive av filteret når det var festet. Brukte de orginale festene som er under det orginale filteret.
Bilde

Filter fra oversiden feste til org org. gummi ved hjelp av adaptern
Bilde

jo ja jau ok
Bilde

Filteret fra undersiden
Bilde
Sist redigert av Ace den 25 apr 2005 14:53, redigert 1 gang totalt.
 #103605  av erling

MR2GTI skrev:Har søkt litt rundt, men har ikkje funnet noen bilder av korleis folk har gjort det. Kan ikkje noen legge ut bilder av korleis dei har festet filteret?
Gjorde slik jeg:

Bilde

Bilde

#103608  av MR2GTI

Takk for gode svar og masse bilder! :) Skal den resonnansboksen vekk? Hva er den godt for? Ser også at det går et "rør" av metall inn i gummislagen nær innsuget, hva er dette? (Ser det på erling sine bilder.)

#103609  av Ace

jeg bruker de org. resonansboksene foreløpig , men vil nok bruke frostplugger til å blanke igjen iaff 1 av de (mest sannsynlig den store inn mot cupën) må ordne disse frostpluggene slik at de ikke blir sugd inn i røret :P dette vil forhåpentligvis gi den lyden jeg vil ha ...

#103638  av erling

MR2GTI skrev:Takk for gode svar og masse bilder! :) Skal den resonnansboksen vekk? Hva er den godt for?
Boksene demper lyd. Færre bokser = mer brøl.
MR2GTI skrev: Ser også at det går et "rør" av metall inn i gummislagen nær innsuget, hva er dette? (Ser det på erling sine bilder.)
Veivhusavluftning, den er på samme plass orginalt.

#103650  av kake

Kopierte løsningen til Erling jeg husker jeg, det er et 4" ? strakt takrennerør. Sag opp den originale slangen slik at du får satt slangeklemmer på den og takrennerøret. Det ser faktisk ganske fabrikk ut :)

#103669  av lasse

På bilen min gikk det også en ledning med en føler eller noe inn i den originale luftfilterboksen (etter luftfilteret) den har jeg borret inn i kraven på filteret mitt og tetta med silikon.
Vedlegg
CIMG1025.JPG
CIMG1025.JPG (215.28 kiB) Vist 592 ganger
CIMG1024.JPG
CIMG1024.JPG (264.67 kiB) Vist 599 ganger

#103722  av chris

Jeg orker ikke ut å ta bilder, men med apexi-filteret fulgte det med sånn adapter-sak, så det var bare plug'n'play.. hull under var det også, til den måler-dingebomsen som skal være der :)

#103735  av ArildM

Slik ser mitt ut(mk1 da):
http://home.no.net/hardwu/mr2mk1/pipercross.jpg

Ganske så plug'n'play, hehe, trengte bare å fjerne det gamle og feste det nye med medfølgende skruklemme :)

#103763  av Ace

chris skrev:Jeg orker ikke ut å ta bilder, men med apexi-filteret fulgte det med sånn adapter-sak, så det var bare plug'n'play.. hull under var det også, til den måler-dingebomsen som skal være der :)
for de av oss som gjerne vil gjøre det litt billigere ville jeg iaff ikke bruke 500-600 ekstra bare for å få med den adaptern ,iaff ikke når det tar 30 min å lage det. +/- :oops: og den måler enheten trenger ikke akkurat å stå langt unna for å kunne måle riktig.. Stripset den inn ved en liten glippe mellom varmskjoldet og adaptern... funket fint

#103830  av lasse

Er det noen som vet hva den måleren/giveren er til?

#103831  av erling

lasse skrev:Er det noen som vet hva den måleren/giveren er til?
Den måler temperatur på innsugslufta.

#103834  av lasse

Takker, alltid greit å vite hva man har med å gjøre...