TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte mansjett??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #103573  av FireFox

På tide å bytte mansjett nå eller? :D

Har en følelse av at det kan være no slit hvis jeg må ut med alt som er... hvorfor kan dem ikke bare lage mansjetter med glidelås eller no..? :evil:
Vedlegg
100-0086_IMG.JPG
100-0086_IMG.JPG (159.86 kiB) Vist 4351 ganger
100-0083_IMG.JPG
100-0083_IMG.JPG (80.82 kiB) Vist 4354 ganger

#103587  av CelicaTurbo

du mener slik som dette: http://www.gir.no/znet_bootslider.htm Det finnes også mansjetter som er delte som man deretter limer sammen, men har hørt at det er mye problemer med de så vil ikke anbefale det. Det er også det at når mansjetten er så herjet som det der er greasen i det ytre drivleddet fullt av sand og skit, og det er meget vanskelig å bli rengjøre leddet skikkelig og bli kvitt all sand, og så lenge leddet er fullt av sand er det bare et tidsspørsmål før slitasjen fører til slark og ulyder så vil egentlig anbefale deg å bytte hele leddet om du har muligheten til det. Siden jeg linket til har både drivledd og mansjetter, ellers har vi en rabattavtale med Jacobs som trolig har både mansjetter og drivledd til en god pris (http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5198). Jeg har byttet ytre drivledd på begge sider fremme på min st185 og jobben var ikke så alt for vanskelig den. Jeg fikk drivledd fra http://www.fensport.co.uk men jeg ser at prisen deres ikke er noe bedre enn hva disse norske selskapene kan gi..

#103588  av GT4 CS

Da vet du jo hva du har og gjøre da, heldigvis bare kose jobben og bytte mansjett da, bortsett fra og vaske felgen da ;)
Husk og vaske drivknuta de helt ren før du fetter opp på nytt da :)

#103688  av MacBain

Du kan rense drivleddet selv, bare følg denne guiden.
I følge Toyota selv trenger du ikke ta ut hele drivakselen for å gjøre jobben, bare "bank" av det ytre leddet forsiktig.
Vedlegg
CV_Joint_3.jpg
CV_Joint_3.jpg (122.43 kiB) Vist 4385 ganger
CV_Joint_2.jpg
CV_Joint_2.jpg (111.83 kiB) Vist 4401 ganger
CV_Joint_1.jpg
CV_Joint_1.jpg (144.66 kiB) Vist 4450 ganger

#103697  av FireFox

Okey.. fikk ny mansjett idag, så regner med at jeg får satt den på i morra. Etter di bildene der så ser det ikke så altfor vanskelig ut da, men vi får se ;)

#103717  av Egil

Bare et lite tips. Hvis du har kjørt en stund med gåen mansjett, så kan du allerede fått en slitasje i leddet. Noe som enten gjør at leddet kniper nar du har fått vasket det rent, eller at du vil få ulyd pga at det fine slipestøvet (som sand og grease blir til inne i en sånn mansjett) blir vasket bort.
Jeg hadde ikke tatt sjansen å montert en drivknute hvor mansjetten har hvert så dårlig. Er ikke spesielt kult nar det knatrer i drivknuter når man er ute å cruiser.

#103731  av FireFox

okey.. så hva bør jeg gjøre da.. skifte alt? :shock:

#103776  av Tor

Bytt drivknuten også :)

#103790  av karl234

har ordnet 10% ts-ogn rabatt hos Garviks Autospar. http://www.gir.no ;) en av de få jeg fant som selger leddet separat ihvertfall. toyota skulle ha 5000for aksling med ledd :S

#109253  av Kaizern

Har sett på mine mansjetter, den ene har sprekkdannelser, så må nok gjøre dette selv snart :roll:

Hvordan gikk det forresten?

#109345  av cs2451

Viss du vasker vekk all driten så ser du på knuten om den er skadet.. viss det er noen små grader, holder nok den en stund til.. Bare pytte inn så mye gris du klarer.. Jeg har hatt golf.. (byttet mange gonger)

#109371  av FireFox

mansjetten er bytta, gikk veldig fint.. brukte ca 1 1/2 time på jobben. :)

#109379  av cs2451

FireFox skrev:mansjetten er bytta, gikk veldig fint.. brukte ca 1 1/2 time på jobben. :)
måtte du bytte drivknuten og??

#109392  av FireFox

nope.. tok all dritten som var inni der.. drivknuten og alt så bra ut.

#111138  av Rømmling

jeg har jo akurat kjøpt meg celica nå og den har et driv ledd som er gåent
hvor mye koster det?
bakbremsene er eller ikke 100% :cry:
når der er tikking i drivleddet holder det med å skifte ytre del så jeg slipper å bytte aksling håper jeg