TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vacum i tanken

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #104850  av GT4 CS

Har SYKT med vacum i tanken min, noen kjappe ideer om hva det kan komme av? Orker ikke sette igang hjernesellene mine så sent på natten. Kan det være kølfilteret som er tett eller noe? Om jeg skrur opp tanklokket på tomgang og slipper ut trykket, så skrur jeg opp ca 5min senere så er det fortsatt vacum der, hører bare den svisjjjjj lyden.

#104851  av Tor

Jeg har også litt vakum i min tank, men det er ikke mere enn at når tanken er tom så åpner jeg lokke, hører en svak psjjj lyd som varer 2 sek. Kjører 1 full tank og fyller, samme lyden i 2 sek.

Virker som ditt problem er større enn mitt iallefall. Og jeg har ikke peil på hva der kan være heller.

#104906  av GT4 CS

Mitt problem er nokk større da ja, tok noen aks tester inatt og de var ikke fult så bra. 0-100 på 7,6sek .40-90 i 2nd gir på 3,9sek .70-150 i 3dj gir på 9,6sek. tidligere har jeg målt 6,8sek,3,2sek og 8,6sek.
Grunnen til at jeg måtte måle var pga det var en honda civic vtec som holdt følge med meg da den skulle forbi, det var bare så vidt jeg dro ifra han, nå satt det riktig nokk eksosanlegg type stor osv på den civicen, men alikevell følte jeg meg litt deppa da jeg trudde jeg skulle ødelegge natta hans hehe.

#104951  av ToreGTi

Har samme problemet jeg :? ,så hvis noen har noen gode ideer så er d mykket bra..

#104964  av jostein_loenning

Luftinga på tanken går vel gjennom kølfilteret ja så det kan vel vera ein start å bjynna der. Er vel egentlig ikkje så mykje anna det kan ver?

#104966  av ToreGTi

Hvor er filteret lokalisert om jeg tørr spørre..?-må vell ta meg en titt :)

#105020  av CelicaTurbo

Jeg mener å huske å ha sett diskusjoner rundt for mye vakum i tanken og tett kullfilterboks på http://www.mr2oc.com sitt forum for en god stund siden, men det er tatt løst fra hukommelsen og jeg aner ikke om det ble et bekreftende svar i den diskusjonen eller ikke. Der på den kanten av verden er det jo en som fjerner disse boksene da.

#105043  av Mani@c

Jeg har vært igjennom "bibelen" og der står det "breather tube" på alle andre motortyper enn 3s-gte... kan ikke se noe på tankene våres... Eneste jeg kan se er "fuel evaporation bent tube" den er ved siden av bensinpumpen... :? Men the search continues... :wink:

#105047  av CelicaTurbo

tja, vi har ihvertfall en kullkontainer under panseret på st185 så det må da virkelig være en avgasstube fra tanken også? Kan ikke si at jeg har sett det røret noe sted derimot..

#105060  av Mani@c

Jeg ser at det ikke er så vanskelig å sjekke om kullfilteret er tett, men er ikke det for overtrykk i tanken da? Man skal ihvertfall koble av slangene, holde over det de kaller "port C" (på bildet den til venstre) Men om det er sett forfra det vet jeg ikke. Så skal man kjøre lett trykkluft igjennom den andre porten... Da skal luften komme uhindret igjennom til undersiden og det skal ikke komme kull ut... Om det ikke kommer luft igjennom eller kull kommer ut, så må det skiftes.

#105069  av CelicaTurbo

hm, trykk ja, det stemmer gitt og GT4CS preiker om vakum, men er vi sikker på at det ikke er trykk han hører slipper ut av tanken og ikke vakum da? Normalt skal vel en slik tanke være under svakt trykk med tanke på at bensinen damper eller er jeg helt på jordet nå? Er sannelig ikke sikker gitt, men jeg tror også at selve skrukorken til fyllehullet skal inneholde en trykkventil?

#105078  av Mani@c

Uansett GT4 CS så er det vel bare til å kjøre en testrunde uten å skru til bensinlokket... Da vil du fort finne ut om vacumet har noen innvirkning på motoreffekten...

#105088  av Kaizern

heh, har faktisk samme problemet på min AT180, høres utsom man åpner en cola flaske når man skrur av tank lokket, spes mye når tanken nesten er tom.

#105090  av Veilside_Supra

hmm... er ikke 7,6 sek dårlig på en GT4 med noe trim? eller er jeg på jordet her nå :?

#105094  av ToreGTi

Jeg mener bestemt at det jeg hører er vakum,og det er spesielt når tanken begynner å bli tom..men skal ta en dobbel skjekk med en fjær eller lignende i dag får å se om det suger eller blåser ut bensinlokket.