TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• *klunk* i vippelykter og soltak som ikke lukker skikkelig.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #105496  av CelicaTurbo

Har den siste tiden fått to ting jeg ikke helt liker med bilen, så kanskje noen har tips, har vært borti dette før f.eks:

- ofte når vippelyktene går opp kommer det et høyt klunk fra den ene lykten. Det er ikke alltid det er lyd, og noen ganger er det høyere enn andre ganger. Lyden kommer idet heismotoren begynner å løfte lykten, omtrent som at motoren først treffer motstand når den begynner å jobbe, og overvinner motstanden med et klunk i lyktens drivverk.

- etter at soltaket ble tatt ibruk en gang i vinter mens det fremdeles var frost (jeg tenkte å smøre gummien der med silikon siden jeg først var i gang med dørene, trodde det meste hadde tint men det var tydelighvis litt is igjen rundt takluken) så har nå takluken problemer med å parkere i rett posisjon når jeg lukker den. Dvs, om jeg har lukker takluken etter at den har vært innfelt i taket så stopper motoren når luken er ca 1cm for kort fra kanten. Luken trekkes helt intill kanten fremme når jeg bruker knappen for å vippe opp bakkanten av luken istedenfor, men når jeg lukker luken her er det ikke alltid at bakkanten av luken blir plassert korrekt i forhold til resten av taket. Nå, jeg antar at det er noen tannhjul/reimer som har glippet noen tenner her, men noen forslag til hvordan dette kan justeres og hva det er som styrer når motoren skal stoppe osv?

#105568  av ToreGTi

Når det gjelder takluken er det enkleste å utmontere taklukemotoren(2-3 skruer i taket),senke den nok ned slik at du kan kjøre den litt bak(altså på knappen på taklukepanelet) montere den opp igjen å kjøre takluken fremover..skiftet selv hele takluken,rammen og motoren i fjor sommer og justerte den inn selv på den måten..tok rimelig kort tid,og den ble helt fiks i orden. Det er jo kunn et tannhjul som går inn på en wire i rammen på takluken som igjen kjører luka frem og tilbake,så du kan lett ta jobben på feelingen ja,ingen vanskelig operasjon d der nei :)

#105575  av CelicaTurbo

ok, så litt på det i dag og tittet litt i BGB og det stod ikke så mye der, annet enn at det er noe justeringsmuligheter men jeg tviler på at det er nok til å ta opp det jeg mangler så jeg bør nok prøve din fremgangsmåte istedet..

#105580  av ToreGTi

Den metoden går bare bra..når det gjelder start og stopp av den taklukemotoren er det nok en microswitch eller noe lignende inne i giret på motoren som gjør at den stopper og starter,det er ingen sensoren eller lignende på selve rammen og/eller luka.-så med andre ord den taklukemotoren styrer seg selv,du må selv justere utgangspunktene hans..

#105592  av CelicaTurbo

ok, det er jo kjekt å vite ihvertfall, men det merker jeg jo om jeg senker ned motoren og kjører den, om den da stopper på gitte punkt eller ikke.

#105768  av cs2451

Sjekk om lykta tar borti lista som er fremme der(carbon lista) det hender min gjør det.. men så er den knekt hos meg da.. men da lager det en sånn lyd så du snakker om.. bare et lite tips å sjekke

#105819  av CelicaTurbo

hm, godt tips, det skal jeg sjekke gitt for den listen er egentlig ikke skrudd 100% fast etter at jeg hadde frontfangeren av en gang :)

#105842  av GT4 CS

Er jo enkelt og ta av stagene fra motoren til lyktene, så kan du kjøre dem opp og ned for og sjekke at det ikke er motoren. Bruke handa som motvekt om du henger på. Det kan og være at det har kommet et fremmedlegeme som det så fint heter nedi der, eller den lista som ble omtalt. Mine hadde og slike ulyder før, grunnen til det var at lyktene ikke var helt justert, så de subbet, smurte samtidig opp stagene mine med fett, etter det ble alt gulle bra :)

#105853  av Tor

Stemmer bra som GT4 CS sier, er lett og komme til løfte og lukke mekanismen, hadde selv litt klunking på min pga ujusterte deksel som ligger på toppen av lykte. Justere disse og smurte opp hele mekanimen med grease. Ble meget bra :)

#105918  av CelicaTurbo

ok, takker for tipsene.. får se hva jeg finner ut en dag det er fint vær da :D

#105944  av Tor

Kom på noe ang ditt problem i dag når jeg satte meg inn i bilen. Det kan også være at den sorte plastiken som ligger rundt lykta er skevt skrudd på eller ikke sitter som den skal. Da skyves denne på plass når lykta lukkes og detter ut av spor når lykta åpnes. Sjekk også dette. Denne plastiken er festet med 3 skruer mener jeg og huske.

#105973  av GT4 CS

Tor skrev:Kom på noe ang ditt problem i dag når jeg satte meg inn i bilen. Det kan også være at den sorte plastiken som ligger rundt lykta er skevt skrudd på eller ikke sitter som den skal. Da skyves denne på plass når lykta lukkes og detter ut av spor når lykta åpnes. Sjekk også dette. Denne plastiken er festet med 3 skruer mener jeg og huske.
4 ;)

#105984  av cs2451

GT4 CS skrev:
Tor skrev:Kom på noe ang ditt problem i dag når jeg satte meg inn i bilen. Det kan også være at den sorte plastiken som ligger rundt lykta er skevt skrudd på eller ikke sitter som den skal. Da skyves denne på plass når lykta lukkes og detter ut av spor når lykta åpnes. Sjekk også dette. Denne plastiken er festet med 3 skruer mener jeg og huske.
4 ;)
Riktig :lol:

#106011  av CelicaTurbo

den plasten står ihvertfall korrekt, det er jeg ganske sikker på men jeg sjekker det også tenker jeg :)

#106088  av GT4 CS

Mange muligheter da,men det er div som kan ha forflyttet seg og subber borti lykt eller noe av heve og lukke mekanismen, er jo bare og se godt etter og tenke ut alle løsninger så finner du garantert ut av det :)