TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen oppgraderinger av anlegg i MR2

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#103569  av chris

KK-ma70 skrev: Men fra spøk til revolver: Etter å ha sett hva Alf skal\har puttet inn, så blir det vell lite konkuranse :D Alf vinner glatt og litt til :D Gleder meg som en unge til det blir færdig.

Bare vent til det blir sub og forsterkeroppgradering du!! Da blir ikke alf så overlegen da! :P

PS.. ingen konkurranse, vi er bare glade i lyd begge to (og jobber på samme sted :P)

#106077  av chris

Da er bakhøyttalere (i ordets rette forstand) montert. Bytta ut de originale 4" høyttalerne som sitter i veggen bak dørene, med et sett Rockford 4" som @lpher hadde liggende å slenge (takk :D). Plasseringen av disse høyttalerne er egentlig veldig meningsløs, fordi den kommer veldig nært øret på ene siden og langt unna på andre. Men disse er ikke satt inn for å ha flere høyttalere til musikkbruk. De er der for å gi surround-lyd på filmer (spilleren min har som nevnt DTS og Dolby Digital 5.1 dekoder). Det ble faktisk ganske gøy. Tok en liten prøvetitt på "Top Gun", og surround-lyden fungerte perfekt (dog kanskje ikke så optimalt som det ville gjort i en større kupè med lenger avstand mellom høyttalerne).
Igjen takk til Karl som hjalp meg med å plukke i stykker all plastikken og få inn nye bakhøyttalere :D

#106083  av KK-ma70

chris skrev:Da er bakhøyttalere (i ordets rette forstand) montert. Bytta ut de originale 4" høyttalerne som sitter i veggen bak dørene, med et sett Rockford 4" som @lpher hadde liggende å slenge (takk :D). Plasseringen av disse høyttalerne er egentlig veldig meningsløs, fordi den kommer veldig nært øret på ene siden og langt unna på andre. Men disse er ikke satt inn for å ha flere høyttalere til musikkbruk. De er der for å gi surround-lyd på filmer (spilleren min har som nevnt DTS og Dolby Digital 5.1 dekoder). Det ble faktisk ganske gøy. Tok en liten prøvetitt på "Top Gun", og surround-lyden fungerte perfekt (dog kanskje ikke så optimalt som det ville gjort i en større kupè med lenger avstand mellom høyttalerne).
Igjen takk til Karl som hjalp meg med å plukke i stykker all plastikken og få inn nye bakhøyttalere :D
Må bare prøve å skaff en senterhøytaler nå. FNQ Diskant eller no...?
Du må undersøke i morgen om det skal kun være diskant, eller om du trenger mellomtone...

#106091  av chris

KK-ma70 skrev:Må bare prøve å skaff en senterhøytaler nå. FNQ Diskant eller no...?
Du må undersøke i morgen om det skal kun være diskant, eller om du trenger mellomtone...
Har fått høre at det kun skal være en diskant-sak der ja. Dvs.. at det er diskantstørrelse i hvert fall. Hvis vi klarer å få det til pent, er senterhøyttaler et must ;) Må jo ha 5.1 lyd, kan jo ikke bare ha 4.1 :lol:

#106097  av chris

Er vel på tide å dytte ut noen bilder også.. Klemmer bare ut de jeg tok jeg.. ble ikke tatt noe særlig med bilder under selve monteringa, verken av spiller eller bakhøyttalere, men det er vel neppe særlig interessant heller :P

Ser jo antydningen til kabelspaghettien bak den lomma.. Det er pakka helt fullt bak der.. bare såvidt man får inn spilleren :D
Vedlegg
IMG_3158.JPG
IMG_3158.JPG (60.38 kiB) Vist 3537 ganger
IMG_3157.JPG
IMG_3157.JPG (62.1 kiB) Vist 3532 ganger
IMG_3156.JPG
IMG_3156.JPG (57.85 kiB) Vist 3540 ganger

#106100  av chris

Spilleren i åpen og lukka tilstand.. Grunnen til at det er såpass stygt i ramma, er at det har vært kutta og fila i den tidligere for å få plass til en gammel pioneer-sak. Så om noen har ei fin ramme å selge meg, så kjøper jeg gjerne :)
Vedlegg
Kjekk detalj ;)
Kjekk detalj ;)
IMG_3161.JPG (34.27 kiB) Vist 3532 ganger
Med skjermen igjen.. kjekt med sub-display :)
Med skjermen igjen.. kjekt med sub-display :)
IMG_3160.JPG (54.02 kiB) Vist 3538 ganger
Skjermen ute (og max power på dvd)
Skjermen ute (og max power på dvd)
IMG_3159.JPG (48.42 kiB) Vist 3535 ganger

#106101  av chris

Litt Top Gun på dvd er ikke å forakte ;)
Vedlegg
IMG_3168.JPG
IMG_3168.JPG (54.61 kiB) Vist 3532 ganger
IMG_3162.JPG
IMG_3162.JPG (46.43 kiB) Vist 3528 ganger

#106103  av chris

Til slutt et par bilder av master-uniten.. eller hide-away-unit som den også kalles.. Det er hjernen og dekodermaten til spilleren. Var litt vurdering om hvor den skulle plasseres, og inntil videre er den bare skrudd inn i forsterkerkassa foran. Har andre planer for å få den synlig montert foran der etc, men får se når det evt blir gjennomført.

Noen som nevnte kabel-spaghetti? :D
Vedlegg
IMG_3166.JPG
IMG_3166.JPG (63.06 kiB) Vist 3530 ganger
IMG_3165.JPG
IMG_3165.JPG (64.56 kiB) Vist 3535 ganger

#106828  av chris

RumpShaker skrev:Jeg putta hide-away unit'en til spilleren min i boksen bak førersetet...
Da kan du trekke kabler i midtkonsollen/dørkarmen, og ingenting vil synes!
Bilder her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... 4&start=23
Er jo ikke en millimeter med kabel som synes til meg heller, så det er jo ikke noe problem. Men jeg har en liten plan om hvordan jeg skal gjøre det litt ekstra kult. Når det gjelder de originale sub-kassene bak setene, så har jeg planer for de også.. på sikt.. ;)

-edit-
forresten er hide away uniten til AVHP-7500DVD vesentlig større enn den til Avic X1.. så jeg ville ikke fått plass i sub-kassene bak setene :)