TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3. Sprengte subwoofer

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #106146  av Christoffer

Okei, nå er jeg lei av å sprenge subber (litt gøy å fortelle, men dyrt i lengden). Har tidligere ødelagt 2x RF 12" P1, og nå en Alpine Type R 12". Dette med min "lille" Planet Audio Apocalypse 500.4. Hva må jeg EGENTLIG ha for at de ikke skal sprenge?

Kan det være andre grunner til at jeg svir spolen på subben, enn for stor forsterker? Har lite penger for tiden, må spare hvis jeg skal få råd til ny sub i 3000+ kr klassen. Eller har kanskje Alf en ordning (trippel trøsterabatt og ts-ogn rabatt?)

/christoffer
 #106151  av sindrejl

Christoffer skrev:Okei, nå er jeg lei av å sprenge subber (litt gøy å fortelle, men dyrt i lengden). Har tidligere ødelagt 2x RF 12" P1, og nå en Alpine Type R 12". Dette med min "lille" Planet Audio Apocalypse 500.4. Hva må jeg EGENTLIG ha for at de ikke skal sprenge?

Kan det være andre grunner til at jeg svir spolen på subben, enn for stor forsterker? Har lite penger for tiden, må spare hvis jeg skal få råd til ny sub i 3000+ kr klassen. Eller har kanskje Alf en ordning (trippel trøsterabatt og ts-ogn rabatt?)

/christoffer
Det er nok dessverre fordi du har for liten forsterker.. sender "feil" signaler til subwoofern og det går til peisen med dem :/

#106163  av Christoffer

Kan det være strømtilførselen til forsterkeren da? At jeg ikke har kondensator? Brokoblet skal forsterkeren gi 500W RMS til sub, men i ettertid ser jeg at Type R subben ikke er mer enn 300W.
Jeg svidde jo spolen på RF subben på grunn av for stor forsterker sa de på BRS bergen.

#106175  av QuackYO

Har aldri opplevd å ødelegge noe med for stor forsterker, med for liten sterker derimot er det mye rart som har gått føyken.
Med liten forsterker har du nemlig MYE mindre kontroll på elementet.

#106182  av chris

Du har nok for stor forsterker/for små sub'er.. Hverken RF P1 eller Alpine Type R er noe særlig til å spille høyt.. og Apocalypse-serien til Planet Audio er ganske kraftige forsterkere. Så enten må du skru ned volumet, eller kjøpe kraftigere sub'er ;)

*hilsen oss på BRS Trondheim* ;)

#106183  av chris

QuackYO skrev:Har aldri opplevd å ødelegge noe med for stor forsterker, med for liten sterker derimot er det mye rart som har gått føyken.
Med liten forsterker har du nemlig MYE mindre kontroll på elementet.
Du har ganske rett i det.. med for liten forsterker er det fort at det går galt og at man "sprenger" sub'en. Med for stor forsterker har man mer kontroll på elementet, men samtidig lett å skru opp for høyt :)

#106198  av Goose

Du spiller vel ikke så høyt at når du kjører så hører folk ute:

BOM BOM SKRANGLE SKRANGLE BOM SKRANGE BOM SKRANGLE? :roll:

#106205  av Christoffer

Goose: Jeg har da skrudd fast saker og ting... Forresten pr. dags dato hører folk ingenting når jeg kjører forbi.

Chris: Hvilket element bør jeg ha på den forsterkeren?

Alf: Gir du meg et tilbud på det chris anbefaler?

#106210  av FireFox

Hehe, kansje ikke vatte opp så mye at subberne går nestegang? :P

#106212  av lexusmann

JBL GTi er vel noe av råeste som fins? Trenger en del "mat" da, men....Tror ikke du greier å sprenge den...

#106222  av Christoffer

FireFox: Ja, får nesten lyst å kjøpe noe billge greier og skru ned input sensitivity'en til 0... :(

#106262  av sindrejl

lexusmann skrev:JBL GTi er vel noe av råeste som fins? Trenger en del "mat" da, men....Tror ikke du greier å sprenge den...
feks en 600.2 jbl power forsterker.. syk sak.

har en sånn som driver to decade :P

#106483  av FireFox

JBL bassere er et meget godt valg... Har testet en god del subber, og mener focal og jbl er noe av det beste du får på markedet idag.
De vet virkelig hvordan et bra element skal være ;)

Har fortsatt en liiiten knapp på focal som jeg mener er litt bedre når det gjelder god lyd i subbene sine.

#106535  av Christoffer

Hvordan er erfaringene med RF's Stage 3 subber?

#106558  av chris

Christoffer skrev:Hvordan er erfaringene med RF's Stage 3 subber?
P3 er ganske kraftige sub'er (tilsvarer omtrent tidligere HX2). Disse er dobbeltspole og trenger 500watt RMS (1000 max). Finnes i 2 og 4 ohm.

Du vil jo også få en ganske markant forbedring ved å gå til P2. Disse er langt bedre enn P1, men trenger ikke så mye pulver som P3. P2 trenger 200 watt RMS og 400 max. Finnes i 4 og 8 ohm.