TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3. Sprengte subwoofer

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#106576  av Christoffer

Hvordan vil RF P3 spille på Planet Audio forsterkeren min? Er det ok, og hvordan er P3 mot Type R? Anyone?

#106830  av chris

Christoffer skrev:Hvordan vil RF P3 spille på Planet Audio forsterkeren min? Er det ok, og hvordan er P3 mot Type R? Anyone?
P3 er nok mye kraftigere og mer solid enn Type R. Sjekk spesifikasjonene på forsterkeren og sammenlign med spesifikasjonene til P3, så får du se om det lar seg gjøre :)

#106886  av Christoffer

Noen som kan fortelle meg om Brigded Power er RMS eller peak?

Max Power (2 ohm) : 250w x 4
RMS Power (4 Ohms) : 125w x 4 + 0.04% THD
Bridged Power (4 Ohms) : 500w x 2
Signal-to-Noise Ratio : 102dB

#106892  av chris

Christoffer skrev:Noen som kan fortelle meg om Brigded Power er RMS eller peak?

Bridged power, eller brokobling som det heter på norsk, er såvidt jeg vet normalt oppgitt i max/peak.

#106901  av Dalan

Hvis du er villig til å gå ned til 10" så er jo denne utmerket til din forsterker da :D
Går jævlig billig nå også, skal du på Gatebil Våler kan du bare svinge innom og hente den da jeg bor rett borti svingen.. 8)

#107102  av 2r-e-rik

sindrejl skrev:
lexusmann skrev:JBL GTi er vel noe av råeste som fins? Trenger en del "mat" da, men....Tror ikke du greier å sprenge den...
feks en 600.2 jbl power forsterker.. syk sak.

har en sånn som driver to decade :P
har en sånn sterker jeg også... men den hiver jeg i veggen snart... har sprengt 8 elementer.. å det siste jeg pleier å høre fra dem er det siste avgjørende dunket idet membranen flyr veggemellom baki der...

#107105  av chris

2r-e-rik skrev:
sindrejl skrev:
lexusmann skrev:JBL GTi er vel noe av råeste som fins? Trenger en del "mat" da, men....Tror ikke du greier å sprenge den...
feks en 600.2 jbl power forsterker.. syk sak.

har en sånn sterker jeg også... men den hiver jeg i veggen snart... har sprengt 8 elementer.. å det siste jeg pleier å høre fra dem er det siste avgjørende dunket idet membranen flyr veggemellom baki der...
Kjører litt for svake og små elementer på litt for stor forsterker kanskje? :P I så fall er det jo elementene du bør hive i veggen. 8 stk ? Skulle spart sammen de pengene og kjøpt deg noe skikkelig vettu :P

#107115  av Christoffer

Så da er det altså RF P2 som er det offisielle rådet herfra at jeg bør kjøpe?

#107552  av 2r-e-rik

chris skrev:
2r-e-rik skrev:
sindrejl skrev: feks en 600.2 jbl power forsterker.. syk sak.

Kjører litt for svake og små elementer på litt for stor forsterker kanskje? :P I så fall er det jo elementene du bør hive i veggen. 8 stk ? Skulle spart sammen de pengene og kjøpt deg noe skikkelig vettu :P
kan vell hende... trodde at disse skulle vær bra nok jeg men...
http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/ ... ?id=931899 det var di siste jeg sprengte...

#107653  av bose

ikke rart det sprenges når du kjøper ræl fra ljudia
Sist redigert av bose den 14 mai 2005 05:29, redigert 1 gang totalt.

#107665  av bose

chris skrev:
Christoffer skrev:Noen som kan fortelle meg om Brigded Power er RMS eller peak?

Bridged power, eller brokobling som det heter på norsk, er såvidt jeg vet normalt oppgitt i max/peak.
Bridge effekten pleier stort sett å ha samme effekt måling som stereo effekten.
Men en ting man burde være klar over når man brokobler eller halverer impedansen , er at man halverer dempingsfaktoren, som igjen reduserer kontrollen på elementet.. THD øker også parallelt med dette

#107670  av sindrejl

bose skrev:ikke rart det sprenges når du kjøper ræl fra ljudia
hihi ;)

#107689  av @lpher

bose skrev: Men en ting man burde være klar over når man brokobler eller halverer impedansen , er at man halverer dempingsfaktoren, som igjen reduserer kontrollen på elementet.. THD øker også parallelt med dette
Bingo! :D Derfor så bør man ligge unna å brokoble billigforsterkere...OM man er kresen på lyd i hvertfall :) Spar opp...og kjøp heller en skikkelig forsterker...med ordentlig dempefaktor :)

#107692  av sindrejl

@lpher skrev:
bose skrev: Men en ting man burde være klar over når man brokobler eller halverer impedansen , er at man halverer dempingsfaktoren, som igjen reduserer kontrollen på elementet.. THD øker også parallelt med dette
Bingo! :D Derfor så bør man ligge unna å brokoble billigforsterkere...OM man er kresen på lyd i hvertfall :) Spar opp...og kjøp heller en skikkelig forsterker...med ordentlig dempefaktor :)
som... gm-510d? :D

#107695  av bose

@lpher skrev: Bingo! :D
Hva vant jeg? :D

BTW over 500 anser jeg som bra dempefaktor

Hvis noen lurer på HVA dempingsfaktor er så kan jeg beskrive det kort og greit uten at det blir FOR komplisert.

Det er enkelt og greit forsterkerens interne impedanse i forhold til høyttalerens impedanse.

et enkelt eksempel

Hvis forsterkeren har 0.008 ohm intern impedanse og man kobler på en 4 ohms høyttaler så blir dempingsfaktoren 500 fordi høyttalerens impedanse er 500 ganger så høy som forsterkerens impedanse (0.008 * 500 = 4)

Og hvis man da går ned til 2 ohm i høyttaler impedanse så blir dempingsfaktoren 250 (0.008*250 =2 )

Så høy utgangs effekt er ikke synonymt med god høyttaler kontroll, det sier egentli bare hvor høyt den er istand til å spille