TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Effektøkning pÃ¥ N/A motor ved kat fjerning?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #108003  av Zepticon

Hvor mange heste kan jeg regne med å hente ved å fjerne katalysatoren på bilen min og sette inn et rakarør i steden for?
Er 105hk orginalt, har K&N filter og effektannlegg, men vil ha mer power.
Hvor mye kan jeg regne med å tjene på en slik mod?

Og er det noen andre enkle (og mindre enkle) måter å hente mer effekt ut av motoren på?

#108029  av Remi

Er vell heller lite og hente på dette.. men har du turbo blire noe annet eller e æ helt på jorde no ?

#108036  av Zepticon

Turbo skal jo ha mest mulig kloakk så da blir vel kat bare i veien...

Lite å hente vil si? 5hk? mer? mindre?

#108064  av CelicaTurbo

tipper 4-5hk om jeg legger godviljen til, lite trolig noe særlig mer ihvertfall.. ;)

#108444  av chris

CelicaTurbo skrev:tipper 4-5hk om jeg legger godviljen til, lite trolig noe særlig mer ihvertfall.. ;)
Tror man kan hente mer, hvis man ser på forskjellen mellom rakt rør, og en 10-12 år gammel passe tett katalysator :P

#108476  av Dalan

chris skrev:
CelicaTurbo skrev:tipper 4-5hk om jeg legger godviljen til, lite trolig noe særlig mer ihvertfall.. ;)
Tror man kan hente mer, hvis man ser på forskjellen mellom rakt rør, og en 10-12 år gammel passe tett katalysator :P
Ikke på et 46cm langt stålrør på en 2liter med 2,5 meter eksosvei? ;)
Mulig du får det, men da er vel det heller et resultat av å flytte max dreiemoment lenger opp i turtallet...?

#108498  av chris

Dalan skrev:
chris skrev:
Ikke på et 46cm langt stålrør på en 2liter med 2,5 meter eksosvei? ;)
Mulig du får det, men da er vel det heller et resultat av å flytte max dreiemoment lenger opp i turtallet...?
poenget mitt var vel egentlig at hvis katalysatoren er passe gammel og tett, så vil den strupe ganske mye.. dette har jo ikke så mye med eksosrøret å gjøre sånn sett, men et rakt rør vil jo fjerne problemet ganske lett :P

#110099  av GT4 CS

Er store forskjeller fra bil til bil, på en turbo så er jo fri flyt et pluss. På en NA motor er du avhengig av riktig mot trykk. Enkelte motorer kan du vinne så mye som 15hk på ved og fjærne cat uten flere innstillinger, snakker om NA her. Dette gjelder mest gml biler da de nye har så mange elektroniske duppeditter som gjør at det ikke er så mye og hente. Du vil kunne få ut litt ekstra ved og chippe den, men koster jo masse i forhold til hva du får. Det som oftest skjer er at motoren din dauer litt mer på lave turtall uten cat, men blir noe kjappere i toppen av turtalsregisteret.
Hadde en skropel vectra 96 mod før, men en tøfft innkjørt 1.6 ecotech motor (oljeforbruk som en gml diesel) Kjøpte komplett eksos med grenrør og null cat. Hjalp betraktelig på denne bilen. Orket nesten 200 på klokka opp rælingstunellen etter dette. Mot maks 170 før.
Om du ser på golf gti før og etter at det ble påbudt med cat, så ser du fort at cat dreper noen hk. Og en gml cat er jo som beskrevet over her ganske så tett og fin. Så mest sannsynelig vil du kjenne litt forskjell av den positive sorten :)