TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljeforbruk...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #108514  av Mr2Nyter'n;p

Peila olje i natt og der var det minket 0.5liter siden i midten av Mars... Kjørt 4-5000km siden da... imellom motorbyttet i November og oljeskiftet i mars brukte ikke bilen merkbart med olje... Da hadde jeg 10w-40olje på kjerra.. Kjører nå på 5w-40... Er dette et alarmerende oljeforbruk?
Innrømmer jeg bruker bilen godt for tia... Turtallsmessig mener jeg..
Mener å ha hørt et sted at alle motorer ca bruker litt olje når dem blir presset litt, er dette tilfellet her montro? Håper bare ikke at dette er starten på slutten for ny-motoren :roll:

Heretter skal man kjøre penere.. Kjedelig, men billigst sikkert.

#108516  av FireWalk

hmm... skal da ikke bruke SÅ mye mer olje selv om du kjører aktivt på turtallet.. hver gang stempelet beveger seg opp igjen vil det ligge igjen en liten dråpe med olje på sylinderveggen.. dette er mikroskopiske mengder.. og det er helt normalt.. alle biler nye som gamle bruker LITT olje.. En motor begynner først å bruke olje når stempelringene (pakningen her) er slitt slik at det ikke blir helt tett, og mye mer enn noen få dråper olje blir liggende igjen på sylinderveggen hver gang stempelet beveger seg.. da vil motoren begynne å drikke olje ganske merkbart til slutt... eneste som hjelper da er å åpne opp og bytte stempelringer.. overhaling med andre ord...

jeg har også lest om produkter man kan helle i oljen, som vist nok skal "tette" til slike lekasjer og dermed minke oljeforbruket.. jeg har ingen erfaring med slike produkter så jeg kan ikke utale meg om de har noen effekt eller ikke... men om du har en kompis som er flink med motorer så tror jeg nok at ringene dine burde vært skiftet.. På virkelig slitte motorer vil selve sylinderen også være slitt.. Den motoren jeg har nå er nylig overhalt og den bruker ikke olje i det hele tatt omtrent...GTIen jeg hadde var gått 175000 km og drakk en del olje, ikke ekstremt mye, men jeg måtte da fylle på nå og da...

Men jeg tror ikke du har så veldig mye å hente på å kjøre som en "prest" egentlig, olje vil den bruke uansett..

#108517  av Mr2Nyter'n;p

Hmm.. Er med deg på det du sier, men 0,5l er vel ikke sååå mye på 4-5000km aktiv kjøring? Kan ha noe med at jeg har gått over til tynnere olje og? Venne seg til ny-olja :wink:

Uansett... Ryker denne motoren og, tar jeg hintet og kjøper meg volvo 240.

#108524  av bose

0.5l på 5000km er veldig lite... bilen min brukte en liter på 1000km før. helt til jeg gikk over til Castrol GTX Lightec 10w/40. Nå bruker den vesentlig mindre

#108563  av FireWalk

Du kan nok bare kjøre som normalt... Det at motoren bruker olje kommer som sagt av at det ikke er helt tett og at det kommer litt for mye olje forbiu stempel ringene som er slitt.. Dette har ingenting å si for motoren... og du kan kjøre den høyt på turtall akkurat slik du pleier, den vil ikke ta skade av det.. eneste som skjer er at den bruker litt olje.. men som du sier, dette er jo ikke MYE olje, er jo mange MR2er rundt om kring som bruker over det dobbelte av dette.. så du har nok ingenting å frykte :) fyll på litt olje slik at motoren alltid har olje, og kjlør slik du ellers ville ha kjørt... :-)

:wink:
 #108568  av andre1

0,5ltr olje på 5000km er helt normalt,så du kan nok bare kjøre som du har gjort før..... det vigtigste å huske på er å kjøre motoren god å varm før du "jager" den men det vet du sikkert....

#108581  av BrennaRacing

Jeg har hatt bilen min ca 2 uker (mr2 Mk2) å jeg har kjørt ca 1500 km....Tror jeg har fylt på ca 2,5 liter med olje.....D er vel syyyykt mye??? MEN bilen avgir ikke svart røyk, så det kommer nok ikke ut i eksosen...Hva er feil?? Er kanskje en mulighet at det kommer ut i kjølesystemet?? Noen som veit??

#108582  av Dalan

BrennaRacing skrev:Jeg har hatt bilen min ca 2 uker (mr2 Mk2) å jeg har kjørt ca 1500 km....Tror jeg har fylt på ca 2,5 liter med olje.....D er vel syyyykt mye??? MEN bilen avgir ikke svart, så det kommer nok ikke ut i eksosen...Hva er feil?? Er kanskje en mulighet at det kommer ut i kjølesystemet??
Det er mye ja, kjøpte du bilen av forhandler eller privat? Ville uansett tatt en prat med den du kjøpte den av..
Den vanligste sykdommen på MR2 er stempelringer som har satt seg fast..

#108604  av BrennaRacing

Kjøpte den privat....Må nok ta en telefon til han ja...Han var ikke tilstede da jeg kjøpte bilen, men jeg snakket mye med dama hans. Det virka som om hu hadde peil på bil. hu sa at bilen ikke bruker olje, å at det holdt å fylle to ganger i året eller no, men det var altså ikke riktig :twisted:

Men hvis stempelringene har satt seg fast så burde man vel se tegn til olje i eksosen...svart røyk å sånn??

#108605  av kake

Vanlig problem på MR2'er det der som enten er ihjelkjørt eller tilbakeskrudd, hvis km.standen er "lav"...

Er stempelringene.

Olja blir nok brent opp i katalysatoren, derfor ingen røyk.

#108607  av BrennaRacing

Okay....TAkk for svar!!!

Kan kanskje virke litt som om min er skrudd tilbake...For 3 og 4 tallet i den første rekka på triptellern er rimelig herpa...Går vel ikke an å herpe det uten å ta ut speedometeret å "tukle" litt