TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Billigste Navigasjons-løsning...

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #108721  av Mr2Nyter'n;p

Vet dette ikke faller under temaet bilstereo, men synes alikevel at det passer litt inn her... På utkikk etter billig&bra navigasjonsystem til bilen.. Blir vel helst en pda med gps-enhet og tom-tom? Noen erfaringer å dele med meg noen? Prøver finne brukt, men vanskelig.. :)

#108722  av kaimagne

Jeg har fått en iPaq gjennom jobben, og kjøpte en bluetooth gps receiver via eBay. Kosta ca 1000 kroner, ferdig tolla inn i landet. iPaq'en har jeg jo ikke betalt så mye for, og ikke software heller...

Stort billigere enn det går det vel ikke an å få det...

#108723  av Mr2Nyter'n;p

Hmm.. Høres bra ut det da :) Funnet endel pda'er på qxl, men anbefales det å bruke bluetooth gps-reciever?

Kart og sånt, får man lasta ned det noe steds fra uten å bli ruinert? :wink:

#108733  av kaimagne

Anbefaler bluetooth ja, så lite ledninger som mulig foran i bilen er en god regel.
Pass på at pda'n har innebygd bluetooth da!

Og kart og slikt er det noen slemme mennesker som legger ut på div fileshare-programmer, eksvis eMule og DC++ - søk etter tomtom map.

#108734  av Mr2Nyter'n;p

Hmm.. Da prøver man finne noe sånt... Spennende detta... Er retningsvill som få, så jeg trenger navigasjon om jeg skal begynne komme meg ut i verden :D

#109045  av Raze_r

hvordan funker dette?
må man ha en skjerm som man kobler på bildet?
har en 7" indash i bilen,går det ann å koble bildet på den?
hva mere trenger man en den bluetooth gps receiver?

takker for svar...

#109053  av Mr2Nyter'n;p

Raze_r: Det er skjerm i selve pda'en, blir som en minidata... Trenger vel strengt tatt bare pda'en, kartprogram og gps-reciever... Jeg har fått tak i en billig pda med bluetooth nå, så jeg blir å følge rådet jeg fikk her av den svært så kyndige kaimagne å finne meg en bluetooth gps-reciever. Videre handler jeg et ok minnekort og kartprogram var det med pda'en jeg handler. Dessuten er det vel en god ide å skaffe billader/bilholder til herligheten? Vet ikke hvor lenge batteriet holder ca i snitt på disse igrunn...

Vet noen hvor jeg får tak i en bluetooth gps-reciever i Norge? Og billader/holder til en Tungsten T1 pda? :wink: Ser processorhastigheten i den er 144mhz, aaaner ikke om det er bra eller dårlig... Midt på treet tipper jeg.. :) Uansett vil alt komme på mellom 1500 og 2000kr hvis man er heldig... Kult :D

#109098  av Raze_r

gidder du legge ut info om den pda`en du har kjøpt?
og gidder noen å legge ut en link til en bluetooth gps-reciever?

slik at jeg får sett på det og forstår det...

hvis jeg har rett? :bruker man pda`en sin skjerm for å se veiene og bruker bluetooth gps-reciever`en til å laste inn kartet på pda`en?
eller er dette på villspor?
og kartet legger man inn på pda`en eller? (skjønnte ikke dette helt jeg :oops: )

håper dere kan hjelpe meg... for det hadde vært fint for meg å ha dette :P

#109101  av Raze_r

ta masse bilder av montering og slikt da, så jeg får se hvordan det ser ut før jeg kjøper det :wink:

#109143  av Rolfis

Raze_r skrev:gidder du legge ut info om den pda`en du har kjøpt?

hvis jeg har rett? :bruker man pda`en sin skjerm for å se veiene og bruker bluetooth gps-reciever`en til å laste inn kartet på pda`en?
og kartet legger man inn på pda`en eller? (skjønnte ikke dette helt jeg :oops: )

Kartet ligger på pda, og GPS-recieveren forteller kartprogrammet hvor i verden du er. Så blir posisjonen din vist på kartet i displayet på pda'en. At GPS har bluetooth betyr bare at det er trådløs overføring av posisjonen mellom GPS og pda så du slipper å ha ledning liggende å slenge.

#109170  av Mr2Nyter'n;p

Raze_r skrev:gidder du legge ut info om den pda`en du har kjøpt?

Ahh.. Godt Rolfis og 2000celica redda meg her, jeg har nemlig ikke mye mer peil enn deg... :wink: Skal få tatt bilder av montering ja... Akkurat nå vurderes det å bruke en sånn usb-gps receiver igrunn.. Får se ann budsjettet.. Tenkt til å få dette billigst mulig samtidig som at det fungerer..
:) Skal finne litt info og sånn om pda'en jeg kanskje har fått handlet.. Venter bare til jeg vet jeg har den :wink:

#109409  av chris

Husk at navigasjonsenheter som er såkalt "flyttbare" ikke må sammenlignes med skikkelige fastmonterte navi-enheter med tilkobling til speedsensor og gyro.

Tips til navigasjonsløsninger:
http://www.bilradiospes.no/menyendre.ph ... NAVIGASJON

og en veldig kjekk tips-side ("hvordan velge riktig navigasjonsløsning"):
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=106&ids=artID

denne er forresten ganske kurant:
http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1390

#109424  av Mr2Nyter'n;p

Men så ligger de der i en heelt annen prisklasse og da... Skal ikke hardcore navigere, skal bare ha litt assistanse på mine små utflukter.. :wink: